سکه ثامن

آخرین خبرها از رسیدگی به پرونده سکه ثامن و وضعیت مالباختگان

سایت سکه ثامن پس از اعلام ورشکستگی، موجودی هزاران نفر از مشتریان خود را صفر کرد و میلیاردها تومان کلاهبرداری کرده است. اما این پرونده اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و سرنوشت پول مشتریان چه شده است؟

در خبرها داشتیم که سکه ثامن به عنوان یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش آنلاین سکه و طلا در ایران اعلام ورشکستگی کرده و حالا تعداد زیادی از افراد سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند و منتظر مشخص شدن وضعیت این موسسه هستند. گفته می‌شود سکه ثامن میلیاردها تومان از هزاران نفر کلاهبرداری کرده و مالک آن در حال حاضر فراری است.

آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید این اتحادیه پیگیر موضوع پرونده سکه ثامن است و با توجه به پیگیری‌های دستگاه قضایی، حساب‌های مدیر این سایت در تمامی بانک‌های کشور مسدود شده است و این فرد تحت تعقیب قضایی قرار دارد. به گفته محمد ولی، پلیس فتا به اتحادیه اعلام کرده به زودی خبرهای خوبی به مالباختگان سکه ثامن داده می‌شود.

کلاهبرداری 200 میلیاردی سکه ثامن

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه افزود، سکه ثامن هیچگونه مجوزی از این اتحادیه نداشته و طبق شنیده‌ها، مبلغ کلاهبرداری این سایت خرید و فروش آنلاین سکه و طلا حدود 200 میلیارد تومان برآورد شده است. وی همچنین اظهار کرد دستگاه قضایی تصمیم‌گیرنده برای مشتریان و اموال مسدود شده کاربران در این سایت است و مالباختگان باید به دادگاه مراجعه کنند و با طرح شکایت منتظر سپری شدن روند قانونی برای این پرونده باشند. آیت محمد ولی اضافه کرد:

شرکت سکه ثامن با عنوان تجارت الکترونیک ثامن در زمینه فعالیت معامله‌های آنلاین سکه و طلا از ابتدای فعالیت خود دفتری در شهرستان بناب داشت، اما حدود 5 ماه است که دفتری را در تهران دایر کرده و اتحادیه نیز از همان ابتدای کار این شرکت در تهران وظیفه خود دانست تا فعالیت آن را بررسی و نگرانی‌های خود را به صورت قانونی به مسئولان مطرح کند. در همین راستا، اتحادیه طلا و جواهر ضمن بررسی قانونی پرونده، اخطارهای رسمی را به شرکت ثامن اعلام کرد و پس از آن که شرکت سکه ثامن در چارچوب‌های اعلام شده فعالیت نکرد، به جمع‌بندی رسیدیم و دستور پلمب این شرکت را صادر کردیم. اتحادیه برای سایت‌های آنلاین معامله طلا و جواهر هیچگونه مجوزی نداده و تاییدیه‌ای از سوی اتحادیه برای معاملات سکه و طلا در فضای مجازی صادر نشده است.

وی خاطرنشان کرد که اتحادیه طلا و جواهر مسئول رسیدگی و پاسخگویی به مشتریان سکه ثامن نیست و مالباختگان باید برای پیگیری سرمایه خود به دستگاه قضایی مراجعه کنند. مردم باید بدانند اتحادیه از هیچ پیگیری در پرونده سکه ثامن کوتاهی نکرده است. موضوع تبلیغ این شرکت توسط سایت اتحادیه طلا و جواهر نیز درست نیست، چرا که اصلا اتحادیه سایتی ندارد و سایت مذکور مربوط به اتحادیه طلا و جواهر نیست. محمد ولی در پایان از مردم خواست تا از سامانه‌های اینترنتی معاملات سکه و طلا استفاده نکنند تا مشکلی برای سرمایه آنها ایجاد نشود. بر همین اساس با نهادهای ذی‌ربط مکاتبه شده تا فعلا جلوی فعالیت تمامی سایت‌های خرید آنلاین سکه و طلا گرفته شود.

ای نماد قابل اعتماد نیست!

یکی از مسائلی که پس از کلاهبرداری سکه ثامن باعث اعتراض شدید مشتریان و مالباختگان شد، اعطای مجوز ای نماد به این سایت بود. بسیاری از مشتریان می‌گفتند از آنجا که وزارت صنعت این مجوز را به سایت سکه و طلای ثامن داده، به آن اعتماد کرده‌اند. با این حال، وزارت صنعت معتقد است مجوز ای نماد یا همان نماد کسب و کار در فضای مجازی، یک نشان اعتماد مطلق به موسسه‌های مجازی نیست! امیری، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک بیان کرد نشان کسب و کار در فضای مجازی نمی‌تواند تضمین‌کننده صحت و سلامت کسب و کار در فضای مجازی باشد و این نشان برای احراز هویت است.

در ادامه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با صدور اطلاعیه‌ای در مورد فعالیت‌های کسب و کار اینترنتی تجارت الکترونیک ثامن توضیح داد و حالا که کار از کار گذشته، بر غیر قانونی بودن فعالیت سکه ثامن تاکید کرده است. در این اطلاعیه آمده است:

نماد اعتماد الکترونیکی سکه ثامن (sekehsamen.com) به استناد مجوز اتحادیه زرگران شهرستان بناب آذربایجان شرقی به تاریخ صدور 13 مرداد 1395 و تاریخ انقضای 13 آذر 1400 و پس از استعلام هویتی، صلاحیت فردی، تکمیل فرایند ارزیابی و تایید آن در تاریخ 7 تیر 1396 برای فروش طلا و جواهر اعطا شد. لازم به ذکر است که فروش اینترنتی سکه بنا بر مصوبه شورای پول و اعتبار غیر مجاز است.

این کسب و کار در زمان تمدید اعتبار نماد در تاریخ 4 تیر 1397 شکایت باز و بدون پاسخ نداشته است. بنابراین در زمان تمدید اعتبار و در نظارت‌های دوره‌ای در خصوص تخلف فروش سکه، تذکرات لازم را دریافت کرده و بنا بر بررسی‌های انجام شده این سایت در آن مقطع زمانی اقدام به اصلاح موارد مرتبط با فروش سکه کرده و فعالیت کاری خود را به فروش طلای آب شده و طلا اصلاح کرده است، اما مجددا در مقطع زمانی بعد از آن از عناوین فروش سکه در سایت خود استفاده کرد. لذا مطابق با فرایند رسیدگی به تخلفات، نماد اعتبار این کسب و کار به دلیل عدم پاسخگویی مناسب، عملکرد ناصحیح و ابطال مجوز فعالیت فیزیکی اتحادیه زرگران در تاریخ 25 شهریور 1397 تعلیق و درخواست لغو درگاه پرداخت بانکی آن انجام شده است.

کلیه هموطنان گرامی که به نحوی از عملکرد سایت سکه ثامن متضرر شده‌اند می‌توانند شکایت خود را در مراجع قضایی (دادسرای ناحیه 31 و پلیس فتا) ثبت کنند. همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، همکاری و پیگیری لازم را از مراجع قضایی و انتظامی انجام داده و متعاقبا نتایج مرتبط را به اطلاع می‌رساند.

سکه ثامن

اکنون با اعلام مسئولان، حساب‌های مدیر سایت سکه ثامن با نام فرهاد زاهدی فر و اعضای خانواده‌ی وی در تمامی بانک‌های کشور مسدود شده و این فرد ممنوع‌الخروج شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. یکی از مشتریان شرکت سکه ثامن می‌گوید این سایت از حدود دو هفته پیش درخواست‌های واریز را رد می‌کرد، تا زمانی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد این واحد صنفی پلمب شده و پس از مدتی این سامانه رسما اعلام ورشکستگی کرد و مدعی بودند که پول‌های کاربران را بدون سودهای غیر متعارف پرداخت می‌کنند، اما هیچ پولی برای کاربران واریز نشد و این سایت موجودی کاربران از چند میلیون تا چند میلیارد تومان را صفر کرد. طبق آخرین آمار اعلامی از سوی سخنگوی دستگاه قضایی، بیش از 600 شکایت در پرونده سکه ثامن ثبت شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. 6 هزار نفر در سکه ثامن 4 هزار نفر در سکه طلای شادی و 130 هزار نفر در پدیدۀ شاندیز مالباخته شدند ولی دولت هیچ اقدامی نمی کند؟ آیا مالباختگان ایرانی نیستند یا دولت منتخب مردم نیست؟ دولتی که در 5 سال گذشته با شعار حمایت از مردم بیت المال بی صاحب مسلمین را غارت و به وابستگان خود رانت داده، به عنوان مثال : با پرداخت بیش از 9 هزار میلیارد صندوق های قرض الحسنه کل کشور را بطور مفت به تصرف بانک فاسد و غیر قانونی رسالت درآورد و سپس با پرداخت 30 هزار میلیارد دیگر تعاونی اعتبارها را به طور مفت به تصرف موسسۀ غیر قانونی کاسپین درآورد، پس چرا پول مالباختگان سکه ثامن و طلای شادی و پدیدۀ شاندیز را از بیت المال پرداخت نمی کند تا آنها را نیز به یک مفت خور دیگر رانت دهد ؟ علی الخصوص که قوه قضائیه و مجلس در این رانت ها با تمام توان از دولت حمایت می کنند! آیا اطرافیان دولت سیر شدند؟ یا اموال بجا مانده از سکه ثامن و طلای شادی و پدیدۀ شاندیز به حدّی نیست که نظر رانت خواران وابسته به دولت را جلب کند؟

  2. سلام
    مجوز دادن ،تبلیغ کردن تو سایت های معتبر، تبلیغ در هواپیما های داخلی و…
    کم کاری کردن مسعولین رو هم ما باید به دوش بکشیم
    تنها کشوری که مقصر اصلی جوابگو نیست تو کل دنیا ایران هستش ،برای چی جلوش رو نگرفتن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اگه مملکت صاحاب داره برخورد کنه با این کسانی که مجوز مثل آب خوردن به اینجور آدما میدن.

  3. ی بانک،موسسه،بنگاه،صرافی …میزنی…در حد وسیع برات تبلیغ میکنن برادرای…بعد که پول جمع کردی راحت فرار میکنی و سهک اونارو هم میدی هرکی هم شاکی شد میگی ععع اینکه محوز نداره ب همین راحتی
    این قضیه مثه بانک های خصوصی …در واقع خر همون خر ولی پالونش عوض شده

  4. محمد جواد خان زاده درباری

    واقعا چرا به کار اینا رسیدگی نمیشه

  5. خوردن و کشیدن بالا یه ابم روش

  6. خوب اگه میگید مجوز نداشتن پس چرا جلوشون نگرفتین مردم ما خیلی دلشون خوشه که هر روز یه عده ازشون دزدی میکنن

    • بابا یه دسفروش بدبختو میگیرن میزنن امواللشو ظبط مکنن بعد بدون مجوز یه موسسه جولان میده و حتی تبلیغ میکنه تو صدا و سیما