عکس سلفی

آمار مرگ بر اثر سلفی به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است

مرگ بر اثر سلفی از مدت‌ها قبل تبدیل به معضلی جدی شده است. بر اساس آماری که یک مرکز مطالعات و تحقیقات در کشور هند ارائه کرده است، برای نخستین مرتبه، پیرامون آمار مرگ بر اثر عکاسی سلفی به رقم دقیقی رسیده‌ایم.

عادت به عکاسی سلفی و از آن بدتر، گره خوردن زندگی انسان‌ها به شبکه‌های اجتماعی، بلای جان انسان‌ها شده است، گویی در صورت عدم اشتراک‌گذاری تصاویری از لحظه به لحظه زندگی خود، روز به شب و یا شب به روز نمی‌‌رسد! مرگ بر اثر سلفی حین بالا رفتن از ارتفاع‌ها، رفتن بر روی ریل قطار، نزدیک شدن به حیوانات خطرناک، در زمان رانندگی، شیرجه زدن درون آب و بسیاری از مواقع دیگر رخ می‌دهد.

افزایش آمار مرگ بر اثر سلفی

متاسفانه آمار مرگ و میر حین گرفتن عکس سلفی همینطور رو به افزایش است و به همین دلیل روان‌شناسان، از ارائه توجیه برای این اتفاقات عاجز مانده‌اند. به عقیده آن‌ها، کاربران به همان اندازه‌ای که درون دنیای واقعی وجود داشته و زندگی می‌کنند، درون دنیای مجازی غرق شده و به آن اهمیت می‌دهند. به گفته آن‌ها، این وضعیت برای برخی کاربران به اندازه‌ای وخیم شده که تشخیص مجازی یا واقعی بودن زندگی‌شان دشوار است. به عبارت دیگر، نمی‌توان مشخص کرد بیش از پنجاه درصد زندگی وی در دنیای فیزیکی اتفاق افتاده و یا بیش از نیمی از حوادث زندگی این فرد مربوط به دنیای مجازی است.

مرگ بر اثر سلفی

مرگ بر اثر سلفی رفته رفته تبدیل به معضلی جدی شده است. کاربران برای گرفتن یک سری عکس و یا ویدیوی خاص، دست به کارهایی می‌زنند که اگر اینستاگرام وجود نداشت و قرار بر اشتراک‌گذاری تصویر یا فیلم نتیجه کار نبود، از فکر انجام آن نیز وحشت داشتند! متاسفانه مرگ بر اثر سلفی بیشتر در نوجوانان و افراد کم سن و سال دیده می‌شود. در این دوره سنی نیاز به توجه به صورت انفجاری افزایش پیدا کرده و کار به جایی می‌رسد که نوجوان، برای دیده شدن از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کند.

به عنوان نمونه می‌توان به ماجرای انتشار ویدیوها و تصاویر سلفی نوجوانان اهل روسیه در چند سال پیش اشاره کرد که با صعود از برج‌های مخابراتی، اقدام به گرفتن عکس یا ویدیو از خود می‌کردند. این موضوع به صورت ویروسی‌ در سرتاسر دنیا منتشر شد و نوجوانان و حتی جوانان زیادی که در پی تقلید از یکدیگر بودند را به کام مرگ کشاند. بعد از این اتفاق، آمار مرگ بر اثر سلفی همینطور در حال افزایش است.

تعدد مرگ بر اثر سلفی

بر اساس تحقیقات مرکز All India Institute of Medical Sciences در هند، آمار مرگ بر اثر سلفی بین سال‌های 2011 تا 2017 به 259 نفر رسیده است! مطمئنا آمار واقعی بسیار بیشتر از این رقم محسوب می‌شود، چرا که رقم یاد شده، فقط با بررسی اتفاقاتی که رسانه‌ای شده‌اند به دست آمده است.

مرگ بر اثر سلفی

از این تعداد، 159 مورد به خود کشور هند تعلق دارد. آمار بالای مرگ بر اثر سلفی بعد از هند به ترتیب به کشورهای روسیه، آمریکا و پاکستان تعلق دارد. نزدیک به 72 درصد قربانیان مرگ بر اثر سلفی زیر 30 سال سن داشته و مذکر بوده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد والدین باید پیش از رسیدن سن فرزندانشان به 18 سال و یا حتی بالاتر، کنترل بیشتری بر روی رفتارشان در دنیای مجازی داشته باشند. مرگ بر اثر سلفی بدترین حالتی است که می‌تواند به خاطر غرق شدن در دنیای مجازی رخ بدهد، اما این تنها رویداد ناگوار نیست. به عنوان نمونه، به وفور دیده شده که نوجوانان، به جای ورزش کردن، درس خواندن و یا بازی کردن با هم‌سن و سال‌های خود، از راه‌های مختلف اقدام به کسب لایک و کامنت فیک بیشتر برای پست‌هایشان در اینستاگرام می‌کنند! این موضوع در شخصیت آن‌ها تاثیر شدیدا مخربی داشته و باعث می‌شود به جای موفقیت در دنیای واقعی به وسیله تلاش و کوشش، ظاهرسازی در دنیای مجازی را یاد بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. خود منم بعضی وقتا میرم کنار بلندی، رودخانه یا روی درخت عکس بگیرم اما اینا روانین

  2. عقب افتاده اخه گرد باد هم سلفی داره

  3. دیگه بیماری شده
    آدم مریض از این کارا میکنه