ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا ؛ علل، علائم و روش‌های درمان

یکی از ویروس‌های خطرناکی که می‌تواند هر سال، تعداد زیادی از افراد را بیمار کند، ویروس آنفولانزا است. در این مقاله قصد داریم دلایل ابتلا به ویروس آنفولانزا، علائم، روش‌های پیشگیری و درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آنفولانزا یک ویروس تنفسی بوده که بر روی گلو، بینی، نایژه و گاهی هم ریه تاثیر می‌گذارد. انواع مختلفی از ویروس آنفولانزا وجود دارند که هر سال تغییر می‌کنند. ویروس آنفولانزا برای بیشتر افراد، نوعی ناراحتی بوده که در چند روز کاهش می‌یابد، اما برای سایر افراد می‌تواند باعث عوارض بهداشتی، مراجعه به بیمارستان و حتی مرگ شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هر سال 5 تا 10 درصد بزرگسالان و 20 تا 30 درصد کودکان، مبتلا به ویروس آنفولانزا می‌شوند که 3 تا 5 میلیون از این موارد، شدید هستند و منجر به مرگ 250 الی 500 هزار نفر می‌شود.

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، در سال‌های 2017 تا 2018، ویروس آنفولانزا موجب مرگ 80 هزار نفر و بستری شدن 900 هزار نفر شد؛ این آمار مربوط به بدترین آنفولانزای فصلی، در چهار دهه گذشته است.

تاریخچه ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا

بر اساس اعلام واژه‌نامه برخط ریشه‌شناسی، کلمه آنفولانزا در زبان ایتالیایی به معنای نفوذ است؛ واژه‌ای که ایتالیایی‌ها از سال 1500 میلادی برای بیماری‌ها استفاده می‌کردند. آن‌ها همانند سایر افراد، در آن زمان، معتقد بودند که ستاره‌ها بر روی سلامتی تاثیر می‌گذارند.

ویروس آنفولانزا، یکی از دلایل عمده بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر بود. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، بیماری آنفولانزا در سال‌های 1918 تا 1919، بزرگترین بیماری همه‌گیر جهان بوده که بر روی 20 تا 40 درصد جمعیت جهان اثر گذاشت و موجب مرگ حدود 50 میلیون نفر شد.

ایجاد تب در کودکان به علت آنفولانزا

این بیماری همه‌گیر جهانی را با نام آنفولانزای اسپانیایی می‌شناسند؛ به دلیل آنکه باور دارند، این بیماری از اسپانیا آغاز شد.

یکی دیگر از بیماری‌های همه‌گیر جهانی در سال‌های 2009 تا 2010 اتفاق افتاد؛ زمانی که نوع جدیدی از آنفولانزا با نام H1N1 ظاهر شد. این ویروس را آنفولانزای خوکی می‌نامند؛ علت آن هم داشتن شباهت، به یکی از ویروس‌های پیدا شده در خوک است. (این نامگذاری به دلیل خوردن گوشت خوک یا انتقال ویروس از خوک‌ها نیست)

از آوریل 2009 تا آوریل 2010، علت اصلی 43 تا 89 میلیون بیماری‌ها در ایالات متحده امریکا، آنفولانزای خوکی بود. بر اساس گزارش سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، بین 8870 تا 18300 نفر، در طول این دوره جان خود را از دست دادند.

دلایل ابتلا به ویروس آنفولانزا

سه نوع اصلی از ویروس آنفولانزا وجود دارند که علت بیماری‌ها در مردم بوده و به نام‌های B ،A و C شناخته می‌شوند. ویروس آنفولانزای A و B، علت بیماری‌های همه‌گیر فصلی هستند و تقریبا در تمامی زمستان‌های ایالات متحده مشاهده می‌شوند.

ویروس آنفولانزای نوع C، تنها موجب ایجاد علائم خفیف تنفسی شده و نمی‌تواند باعث همه‌گیر شدن بیماری شود. هر کدام از ویروس‌های آنفولانزای A و B، دارای تقسیم‌بندی‌هایی هستند.

در حالی که چندین حالت از آنفولانزا وجود دارد، مهم است که توجه داشته باشیم آنفولانزای معده یکی از انواع مختلف آنفولانزا محسوب نمی‌شود. در حقیقت گاستروانتریت یا التهاب پوشش روده، ناشی از ویروس، باکتری یا انگل است.

آنفولانزای مرغی (آنفولانزای پرندگان، H5N1) یک نوع ویروس آنفولانزا بوده که معمولا بر روی پرندگان تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا، ابتلای انسان به آنفولانزای مرغی بسیار نادر بوده و از سال 2003 تاکنون، تنها 700 مورد از 15 کشور گزارش شده است.

آنفولانزای مرغی اغلب به طور مستقیم از پرندگان وارد می‌شود و معمولا بر خلاف سایر انواع آنفولانزا، از انسان به انسان گسترش پیدا نمی‌کند.

نوع نادر دیگری از آنفولانزای پرندگان، H7N9 نامیده می‌شود و برای نخستین بار، در سال 2013، در کشور چین ظاهر شد. از آن به بعد، این ویروس باعث مبتلا شدن صدها نفر از مردم چین به عفونت شده است، اما در سال 2016 تا 2017، آمار گزارش شده دچار تغییر شده است. به نظر نمی‌رسد ویروس H7N9، به راحتی بین انسان‌ها منتقل شود.

ویروس‌های آنفولانزای A و B، در مقایسه با آنفولانزای پرندگان، بسیار مسری هستند و می‌توانند از انسان به انسان، تنها با یک قطره از سرفه یا عطسه فرد آلوده منتقل شوند.

محققان در سال 2018، تایید کردند که این ویروس می‌تواند با نفس کشیدن و از طریق ذرات کوچکی با نام آئروسل، منتقل شود. سایر تحقیقات نشان می‌دهند که این ذرات عفونی می‌توانند پس از هر تنفس، تا 183 سانتی متر گسترش پیدا کنند.

علائم ویروس آنفولانزا

معمولا افراد، نشانه‌های مشترکی از سرماخوردگی و آنفولانزا را تجربه می‌کنند. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، مشخص کردن تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند دشوار باشد. نشانه‌های آنفولانزا شدیدتر از نشانه‌های سرماخوردگی هستند.

به عنوان مثال، معمولا افراد مبتلا به ویروس آنفولانزا دچار تب می‌شوند، در حالی که این اتفاق، به ندرت در افراد مبتلا به سرماخوردگی ایجاد می‌شود. مطابق با گزارش کلینیک مایو،  برخی از علائم و نشانه‌های ویروس آنفولانزا عبارتند از:

  • سردرد
  • درد عضلات، به ویژه در پشت، بازوها و پاها
  • تب
  • لرز و عرق کردن
  • گلو درد
  • سرفه‌های خشک مداوم
  • ضعف
  • گرفتگی بینی

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اکثر افراد مبتلا به ویروس آنفولانزا، طی یک الی دو هفته و بدون نیاز به درمان پزشکی، بهبود خواهند یافت.

دکتر سوزان دونلان، مدیر پزشکی اپیدمیولوژی بهداشت دانشگاه استونی بروک که در شهر نیویورک قرار دارد، اظهار داشت:

کسانی که دچار ویروس آنفولانزا می‌شوند، باید برای بهبودی، از خودشان مراقبت کنند، به خودشان زمان دهند، مصرف مایعات و استراحت کافی جهت بهبودی کامل را در نظر بگیرند.

ممکن است داروهای مسکن، همانند ایبوپرفون و آسپیرین بتوانند در طول بیماری آنفولانزا، درد و تب را کاهش دهند. قطره‌های ضداحتقان و شربت‌های سرفه می‌توانند در کاهش علائم موثر باشند، اما همیشه قبل از استفاده برای درمان کودکان، با یک متخصص مشورت کنید.

واکسن آنفولانزا برای پیشگیری

برخی افراد، در معرض خطر عوارض بیشتری از ویروس آنفولانزا قرار دارند که می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شود. این موارد شامل افراد بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار و افراد دارای شرایط خاص پزشکی، همانند بیماری قلبی، آسم، بیماری کلیوی و دیابت می‌شود.

در برخی موارد، حتی افراد به ظاهر سالم هم می‌توانند توسط ویروس آنفولانزا به شدت بیمار شوند. به عنوان مثال، آنفولانزای اسپانیایی، بسیاری از افراد سالم بین 20 تا 50 سال را به کام مرگ کشاند. علت مرگ و میر بالا در جوانان، هنوز مشخص نیست.

بر اساس اعلام کالج فوریت‌های پزشکی آمریکا، آن دسته از علائم مربوط به آنفولانزا که نیازمند مراقبت‌های اورژانسی هستند، عبارتند از:

  • تنفس دشوار یا تنگی نفس
  • درد قفسه سینه یا درد شکمی
  • سرگیجه ناگهانی
  • سرگیجه
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • علائم مشابه آنفولانزا که ظاهرا در حال بهتر شدن هستند، اما مجددا با تب و سرفه‌های شدید ایجاد می‌شوند
  • تورم دهان یا گلو

نشانه‌های اورژانسی در کودکان:

  • تنفس سریع یا مشکل تنفسی
  • کبودی رنگ پوست
  • کافی نبودن مایعات مصرفی
  • نداشتن تعامل و بیدار نشدن از خواب
  • عصبی بودن
  • علائم مشابه آنفولانزا که بهبود یافته اما مجددا با سرفه‌های شدید و تب ایجاد می‌شوند
  • تب یا بثورات

در بیمارستان، پزشک ممکن است داروهای ضدویروسی شامل ادمنتین، از جمله آمانتادین و رمانتادین (فلوماتین)، مهارکننده‌های آنفولانزا شامل نورامینیداز، از جمله اوسلتامیویر (تامیفلو) و زانامیویر (رلنزا)، یا پرامیویر و لانینامیویر را در صورت شروع علائم، طی 48 ساعت اولیه تجویز نماید.

بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، بیماران دارای شرایط حساس مبتلا به علائم مشابه آنفولانزا، می‌توانند بدون نیاز به آزمایش و تایید بیماری، سریعا با استفاده از داروهای ضدویروسی آنفولانزا درمان شوند.

پیشگیری از آنفولانزا

شستشوی منظم دست و داشتن تمرین برای بهداشت مناسب، روش‌های خوبی برای جلوگیری از ویروس آنفولانزا هستند. بهترین دوره دریافت واکسن آنفولانزا، هر سال یکبار است.

هر سال، محققان مشخص خواهند کرد که کدام نوع از آنفولانزا، دارای بیشترین فعالیت بوده و واکسن‌هایی برای جلوگیری از مبتلا شدن به عفونت، تهیه می‌شوند.

شستشوی دست برای پیشگیری از ویروس آنفولانزا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند، کسانی که دارای سن 6 ماه و بالاتر هستند، از یک واکسن سالانه آنفولانزا استفاده کنند.

سوزان دونلان اظهار داشت:

برای آنفولانزای فصلی، آنهایی که جوان یا مسن هستند، آنهایی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و قادر به واکسن زدن نیستند، برای مبتلا نشدن به ویروس آنفولانزا باید از خود مراقبت کنند.

چرا افرادی که از واکسن آنفولانزا استفاده کرده‌اند، دچار ویروس آنفولانزا می‌شوند؟ واکسن آنفولانزا، در برابر ویروس‌هایی از بدن حمایت می‌کند که احتمال بیشتری برای ایجاد آن در یک سال وجود دارد؛ اما ممکن است با نوعی از ویروس مواجه شویم که با ویروس‌های فصلی واکسن، متفاوت باشد.

با این‌حال مطالعات نشان می‌دهند، زمانی که نوع ویروس واکسن، با نوع ویروس در حال گسترش هم‌خوانی داشته باشد، کسانی که واکسینه شده‌اند تا 60 درصد کمتر از سایر افراد، دچار ویروس آنفولانزا می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

23 دیدگاه

  1. سلام ، پسر ۱۶ ساله ی من اذر ماه پارسال بر اثر انفولانزا فوت کرد ، این دکترای لعنتی نفهمیدن ، سه تا دکتر بردم ، در عرض ۵ روز ویروس به مغز رفت و مننژیت شد ، ریه اش رو عفونت سفید کرد و دوام نیاورد .

  2. سلام من دوهفتس آنفولانزا گرفتم در حد مرگ پیش رفتم یه هفته توIcuبستری شدم الان فقط سرفه دارم تب شدید داشتم هیچی نمیفهمیدم

  3. سلام خسته نباشید
    من یک هفته است مشکل تنفسی پیدا کردم گاهی هم سر گیجه میگیرم
    و اوایل هفته گوشام خارش گرفته بود ولی الان گوشام انگار بسته و از نظر بدنی هم کمی سست شدم ایا انفلانزا گرفتم ؟

  4. باسلام
    حدود ۴روزه چیزی شبیه سرماخوردگی گرفتم ، با گلو درد و سرفه های طولانی کمردرد استخوان درد وحشتناک ، از گلو تا معده امحس زخم دارم و سرفه میکنم رگه های خونی بالا میاد با چرک ، تنگی نفس و ضعف شدید. و بدتر از همه اینکه به محض اینکه یک ساعت میخوابم تمام بدنم خیس از عرق سرد میشه و مجبورم لباسم عوض کنم .چند تا تقویتی امپول زدم و مشغول خوردن چای میکس هربال شرکت زوریکم از دیشب ، و سوپ و بشدت بی اشتهام، نفس عمیق میکشم انگار خفه میشم. خلاصه اینکه دکتر گفت امپول پنی سیلین یا داروی چرک خشک کن بی فایده اس باید با استامینوفن نوافن و مایعات بسازی تا دورش تمومدبشه

  5. با سلام خدمت دوستان عزیزم
    آنفلوانزا یه بیماری حاد ویروسی هست که بینی ،گلو،نایژه هاو بعضی مواقع ریه ها رو درگیر میکنه.
    شستشوی دستها با اب وصابون جهت کم کردن انتقال کمک کننده هست،همچنین دوری کردن ازافراد مبتلا به این ویروس،روبوسی نکردن.
    بهترین درمان ویروس آنفلوانزا استراحت در منزل و مصرف مایعات فراوان می باشد در بعضی موارد مصرف قرص آسپرین و استامینوفن جهت کم کردن تب بیمار لازم می باشد اونم تحت نظر پزشک معالج.

  6. من ۵روزه انفولانزا گرفتم هروزم بدتر میشم هیچ داروییم تاثیر نداره از شیمیایی گرفته تا گیاهی،فقط ارزوی مرگ میکنم این چه ویروسیه اخه؟ادم بمیره که بهتره،زجرکش میکنه ادمو،سر پنجمین روز گوش درد شدیدم بهش اضافه شد،چندسال پیشم انفولانزای خوکی گرفتم یه هفته بستری بودم تا یه ماهم مریض😭خدایا همه مریضارو شفا بده از کار و زندگی افتادیم

  7. سلام
    روز پنجشنبه رفتم دکتر یه پینیسیلین زدم
    تا امروز شنبه هنوز حالم خوب نشده چشمام داره تار میبینه
    سرپانمیتونم بایستم
    نمیدونم کی به اینا مدرک داده

  8. سلام
    من یه حبه سیر رو رنده کردم تو ماست خوردم بهتر شدم، سیر خاصیت ضدعفونی داره، خیلی خوبه

  9. سلام به نظرم هر چند ساعت یکبار آب نمک قرقره کنید خیلی کمک می کنه من از استامینوفن استفاده می کنم برای تب، اگه درد استخوان هم دارید از استامینوفن کدیین استفاده کنید اگه حالت تهوع دارید آبلیمو یا ویتامین ث بخورید، ویتامین ث هم برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوبه.

  10. سلام
    من 3روزه این آنفولانزا روگرفتم 3باردکتررفتم کلی سرم آمپول زدم فقط چندساعتی خوب میشه بنظرم راه درمانی نداره انقدر بایدتحمل کنی تاازبین بره
    تمام علائمش همراه دردشدیده من حاضرم بمیرم ولی سرفه نکنم تمام گلوم انگارزخمه سرفه میکنم نمک پاشیده میشه رو زخما از تب ولرزشم که بدترچیزی نیست
    دعاکنید

    • من هم مثل شما الان ۵ روز هست که درگیرم ولی برای سرفه پیشنهاد میکنم پیاز رو تو آب بجوشونید و بعدش با یه قاشق عسل میل کنید بدمزه نیست من خوردم نتیجه گرفتم هر شب قبل از خواب بخورید. انشاالله هر چه زودتر خوب میشید.

  11. سلام به نظر من که هیچ یک از پیشنهادات خورکی برای بهبود علایم موثر نیست یا دستکم من 5روز است که از انها نتیجه نگرفته ام تنها قرص استامینوفن از علائم ان می کاهد انهم 4ساعت یک قرص وپاشویه پا وشکم برای پایین اوردمتب 9دیماه 97

  12. سلام من دوروزه مبتلا به این ویروس شدم دیگه عین مرده ها شدم‌تنگی نفس شدید دارم دکترا هیچ دارویی بهم ندادن شبا از درد آرزوی مرگ میکنم

  13. ممنون خوب بود ولی کاش راجع به درمان عوارض احتمالی آنفولانزا هم توضیحات کافی داده بودند
    .

  14. ممنون خوب بود ولی کاش راجع به درمان عوارض احتمالی آنفولانزا هم توضیحات کافی داده بودند .

  15. من تا حالا انفلانزا نگرفتم

  16. مفید بود کامل و مختتصرممنون

  17. همه ما انفلانزا کگرفتیم زیاد روش درمانش قطعی نیست

  18. وای انفلانزا فرق داره با انفلانزا من سه سال پیش گرفتم تا یه ماه عین مرده بودم

  19. یه قاشق عسل و ابلیمو با یکم اب جوش عالیه واسه این درد

  20. انفلانزا بخاطر این درمان مشخص نداره که ویروسش تغیر شکل میده