تاریخچه هواوی

مروری بر تاریخچه هواوی در بازار موبایل

بررسی تاریخچه هواوی به عنوان بزرگترین گوشی‌ساز چینی و سومین گوشی‌ساز پرفروش دنیا خالی از لطف نیست. در این مطلب با مرور تاریخچه هواوی، سرگذشت آن در بازار موبایل و همه محصولاتش از گذشته تا امروز را بررسی خواهیم کرد.

اگرچه کاربران، هواوی را یک سازنده گوشی های هوشمند قدرتمند، زیبا و ارزان در مقایسه با سامسونگ و اپل می‌دانند، اما این غول چینی، در واقع بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی به شمار می‌رود و گوشی‌سازی را باید دومین فعالیت آن محسوب کرد. این شرکت طی زمانی کوتاه به همه این موفقیت‌ها دست پیدا کرده است، چرا که تنها 31 سال از تاسیس آن می‌گذرد.

همانطور که هواوی توانست با کنار زدن غولی همچون اریکسون، تبدیل به بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی دنیا شود، کنار زدن سامسونگ به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا نیز برایش دست نیافتنی نیست. اگر رشد هواوی به همین منوال ادامه داشته باشد، تا چند ماه دیگر جایگاه دوم اپل در بازار موبایل را تسخیر کرده و طی چند سال آتی، سامسونگ را نیز کنار می‌زند. حالا که این گوشی‌ساز تا این اندازه در بازار موبایل به محبوبیت رسیده است، بد نیست نگاهی به تاریخچه هواوی انداخته و گوشی های آن را از گذشته تا امروز بررسی کنیم.

نگاهی به تاریخچه هواوی

اولین گوشی موبایل عرضه شده توسط این شرکت در سال 2004، سی 300 نام داشت. این یک گوشی ساده بود و از شبکه موبایل CDMA پشتیبانی می‌کرد. کمی بعدتر مدل یو 626 به عنوان اولین گوشی پشتیبانی‌کننده از 3G هواوی، عرضه شد.

 

در تاریخچه هواوی در دنیای موبایل، بین سال‌های 2004 تا 2009 فعالیت مهمی دیده نمی‌شود. در کنگره جهانی موبایل سال 2009، اولین گوشی اندرویدی هواوی با نام یو 8220 معرفی شد. این گوشی تنها چند ماه بعد از اولین گوشی اندرویدی تاریخ یعنی T-Mobile G1 عرضه شده بود.

هواوی U8220

هواوی یو 8220

جانشین این مدل یعنی یو 8660، که برخی آن‌ را با نام هواوی آنر می‌شناسند، در سال 2011 معرفی شد. تاریخچه هواوی و آنر از اینجا به بعد کمی از یکدیگر جدا و آنر، تبدیل به برندی جداگانه برای خود شد. البته این شرکت در اختیار هواوی قرار داشته و بیشتر تکنولوژی‌های مورد استفاده توسط آن‌ها درون محصولاتشان، یکسان است. هواوی آنر اولین محصولی بود که از همان ابتدا، مخصوص بازارهای کشور چین عرضه شد، اما چند سال بعد، به آمریکا نیز راه پیدا کرد. این گوشی در مقایسه با محصولات همرده‌اش همچون سونی اریکسون اکسپریا Arc بسیار موفق‌تر بود.

هواوی U8860

هواوی یو 8660

سال 2012 در تاریخچه هواوی بسیار مهم تلقی می‌شود، چرا که سرانجام شهامت معرفی یک گوشی پرچمدار را پیدا کرد. این شرکت در نمایشگاه CES این سال دو گوشی اندرویدی اسند پی 1 و اسند پی 1 اس را معرفی کرد. در آن زمان، رقیب پرچمدار هواوی گوشی سامسونگ گلکسی اس 2 بود که از یک نمایشگر سوپر AMOLED بهره می‌برد. هواوی همراه با معرفی اسند پی 1، استراتژی تولید گوشی پرچمدار دارای عمر باتری بالا را در پیش گرفت و بعدها این استراتژی را درون محصولات سری Mate ادامه داد.

هواوی اسند پی 1

هواوی اسند پی 1

دو ماه بعد و در نمایشگاه MWC 2012، اتفاق مهم دیگری در تاریخچه هواوی رخ داد، چرا که این شرکت گوشی اسند دی کوآد به عنوان نخستین دستگاه مجهز به تراشه چهار هسته‌ای خود را معرفی کرد. در همین رویداد، ال جی گوشی اپتیموس 4X را مجهز به تراشه Nvidia Tegra 3 معرفی کرد، اما هواوی دوست نداشت همانند دیگر گوشی‌سازان، به سایر شرکت‌ها برای تامین تراشه‌های گوشی های هوشمندش نیازمند باشد، به همین دلیل تراشه اولین گوشی چهارهسته‌ای آن Huawei K3V2 بود. درون این تراشه 40 نانومتری، یک پردازنده شامل چهار هسته از نوع Cortex-A9 در کنار پردازشگر گرافیکی Vivante GC4000 دارای شانزده هسته، وجود داشت.

اسند دی کوآد

هواوی اسند دی کوآد

در همین سال، دو مدل اسند دی کوآد ایکس ال و اسند دی 1 عرضه شدند. تفاوت مدل دی کوآد ایکس ال، داشتن یک باتری 2600 میلی‌آمپر ساعتی به جای یک پک باتری 1800 میلی‌آمپر ساعتی بود. در این مدل همچنین کلاک پردازنده به منظور پایین آوردن میزان مصرف انرژی توسط آن، کاهش پیدا کرده بود.

هواوی اسند دی کوآد ایکس ال

هواوی اسند دی کوآد ایکس ال

اسند دی 1 به تراشه TI OMAP 4460 دارای پردازنده دو هسته‌ای مجهز شده بود و همچنان از یک باتری 1800 استفاده می‌کرد.

هواوی اسند دی 1

هواوی اسند دی 1

هواوی در آن زمان از اندروید خام گوگل استفاده می‌کرد و رابط کاربری EMUI هنوز در تاریخچه هواوی جایی نداشت. این گوشی‌ساز چینی ادعا می‌کرد تراشه چهار هسته‌ای شرکت، بهترین مدلی است که تا آن روز در دنیای موبایل مورد استفاده قرار گرفته بود. بررسی‌های تخصصی و نگاه نزدیک به هواوی اسند دی کوآد نیز نشان داد تجربه استفاده از اندروید در این گوشی نسبت به سایر محصولات همرده‌اش، بهتر است. هواوی در انتهای سال 2012، نخستین نسخه رابط کاربری EMUI را معرفی کرد.

پیشوند اسند (Ascend) تا چند سال به نام پرچمداران هواوی اضافه می‌شد. در نمایشگاه CES سال بعد، اتفاق مهم دیگری در تاریخچه هواوی رخ داد. این شرکت در حالی که اندازه نمایشگر گوشی های هوشمند از 4.7 اینچ تجاوز نمی‌کرد، در پاسخ به گوشی گلکسی نوت سامسونگ، اسند میت را مجهز به صفحه نمایشی 6.1 اینچی عرضه کرد. پنل و رزولوشن این نمایشگر به ترتیب IPS LCD و اچ‌دی بود. این محصول با در نظر گرفتن صفحه نمایش 5.5 اینچی گلکسی نوت 1 و حتی گلکسی نوت 2، توجه کاربران بیشتری را به خود جلب کرد. برای نخستین مرتبه در تاریخچه هواوی از یک باتری 4050 میلی‌آمپر ساعتی در این پرچمدار استفاده شد. از این زمان تا امروز، داشتن باتری 4 هزار میلی‌آمپر ساعتی، یکی از اصلی‌ترین و منحصربه‌فردترین مشخصه محصولات سری Mate به شمار می‌رود.

هواوی اسند میت

هواوی اسند میت

در همین سال، گوشی اسند پی 2 به عنوان نخستین گوشی پشتیبانی‌کننده از شبکه موبایل 4G در تاریخچه هواوی رونمایی شد. این گوشی توانست با فراهم کردن سرعت دانلود فایل 150 مگابیت بر ثانیه (18 مگابایت بر ثانیه)، سر و صدای زیادی به پا کند. به جز این مورد، نکته جالب توجه دیگری در اسند پی 2 پیدا نمی‌شد، چرا که با وجود داشتن حافظه رم و ظرفیت داخلی پایین و همچنین ضخامت تقریبا زیاد، قیمت بالایی داشت و تقریبا هم ارزش گلکسی اس 3 و اچ تی سی وان ایکس بود، هر چند از نظر مشخصات فنی از آن‌ها پایین‌تر محسوب می‌شد. هواوی همچنان از تراشه K3V2 در اسند میت و اسند پی 2 استفاده می‌کرد که دیگر برترین چهار هسته‌ای دنیا نبود.

هواوی اسند پی 2

هواوی اسند پی 2

در سال 2013، اولین گوشی هوشمند غیر اندرویدی در تاریخچه هواوی متولد شد. این مدل اسند دبلیو 1 نام داشت و دو جانشین دیگر نیز بعدها برایش عرضه شد. با توجه به داغ بودن بازار اندروید در این سال، این گوشی ویندوزی نتوانست توجه کاربران را جلب کند.

هواوی اسند دبلیو 1

هواوی اسند دبلیو 1

یک سال بعد، گوشی مجهز به سیستم عامل فایرفاکس هواوی نیز عرضه شد، اما همچنان نتوانست راه به جایی ببرد. این مدل هواوی Y300II نام داشت.

هواوی Y300II

هواوی Y300II

یکی از موفق‌ترین گوشی های هوشمند در تاریخچه هواوی در همان سال 2016 معرفی شد. هواوی اسند پی 6 جانشین اسند پی 2 محسوب می‌شد و ظاهر بسیار زیبایی داشت، به طوری که ضخامتش به 6.2 میلی‌متر رسیده بود. در این گوشی همچنان از تراشه K3V2 استفاده می‌شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت اسند پی 6 دوربین بسیار باکیفیت آن محسوب می‌شد، به طوری که نظر کاربران به این برند را به طور کامل تغییر داد. تا پیش از اسند پی 6، کیفیت دوربین گوشی های هوشمند هواوی واقعا افتضاح بود، اما در این مدل با جهشی باورنکردنی رو به رو شد.

هواوی اسند پی 6

هواوی اسند پی 6

در سال 2014 و به بهانه ساخت گوشی اسند پی 7، تغییر مهم دیگری در تاریخچه هواوی رقم خورد و تراشه‌های کایرین پا به میدان گذاشتند. اسند پی 7 را باید در واقع اولین گوشی مجهز به تراشه‌های سری کایرین شرکت HiSilicon بدانیم که جزو زیر مجموعه‌های هواوی تلقی می‌شود. مغز متفکر این گوشی تراشه کایرین 910T بود. اگرچه فناوری ساخت آن به 28 نانومتری بهبود پیدا کرده و از یک پردازشگر گرافیکی جدید استفاده می‌کرد، اما درون پردازنده اصلی، همچنان هسته‌های Cortex-A9 وجود داشت.

هواوی اسند پی 7

در همین سال، شرکت HiSilicon با معرفی کایرین 925 یک جهش اساسی به خود دید. این چیپست هشت هسته‌ای (چهار هسته Cortex-A15 و چهار هسته Cortex-A7) در گوشی هواوی اسند میت 7 به کار رفت.

هواوی میت 7

هواوی اسند میت 7

از سال 2014 تا امروز، دو سری P و Mate نشان‌گر پرچمداران این گوشی‌ساز بوده و هر سال سری جدیدی از تراشه‌های پرچمدار های‌سیلیکون را دریافت می‌کنند. با این حال، فعالیت این شرکت از سال 2014 افزایش یافت، به طوری که با تولید چیپست برای محصولات میان‌رده هواوی، رفته رفته آن را به سمت استقلال کامل از مدیاتک و کوالکام برد. اولین تراشه میان‌رده های‌سیلیکون یعنی کایرین 620، در گوشی هواوی آنر 4 ایکس به کار رفت. این تراشه، مغز متفکر گوشی هواوی آنر Holly 3 که در سال 2016 ساخته شده است نیز به شمار می‌رفت.

در سال 2015 گوشی های پی 8، پی 8 مکس و میت 8 معرفی شدند. در این مدل‌ها دیگر خبری از پسوند اسند نبود. آن‌ها نسبت به قبل، جهش چندان زیادی نداشتند، اما در هر صوت در تاریخچه هواوی به خاطر حذف شدن پیشوند Ascend از اسمشان به یاد ماندنی شدند. البته نباید از نمایشگر 6.8 اینچی هواوی پی 8 مکس چشم‌پوشی کرد که در تاریخچه هواوی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

نکسوس 6 پی، نقطه عطفی در تاریخچه فعالیت این شرکت محسوب می‌شود، چرا که این مدل را برای گوگل در سال 2015 ساخته بود. این مدل همچنین بهانه‌ای برای بازگشت هواوی به اندروید خام و دست برداشتن از رابط EMUI شد. تراشه این گوشی دیگر ساخت های‌سیلیکون نبود و از اسنپدراگون 810 قدرت می‌گرفت. وجود صفحه نمایشی 5.7 اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن کیو اچ‌دی و کیفیت فوق‌العاده، بدنه‌ای تمام فلزی و بسیار لوکس، اسپیکرهای استریو و از همه مهمتر، دوربینی خارق‌العاده باکیفیت بسیار زیاد، از جمله دلایل به یاد ماندنی شدن نکسوس 6 پی در تاریخچه هواوی هستند.

هواوی نکسوس 6 پی

هواوی نکسوس 6 پی

اگر پیرامون دلیل عدم فروش تراشه‌های سری کایرین هواوی به دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز، برای شما نیز سوال پیش آمده است، بد نیست بدانید این سوال بسیاری از کاربران محسوب می‌شود! هواوی چند هفته پیش، جواب این سوال را داد و آب پاکی را بر روی دست پرسش‌کنندگان ریخت.

هواوی در سال 2016، یک شاهکار به دنیای موبایل عرضه کرد. پی 9 و برادر بزرگتر آن پی 9 پلاس، دارای طراحی بسیار زیبایی بوده و همگان از آن‌ها به عنوان شاهکارهای طراحی یاد می‌کردند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن‌ها، مجهز شدن به دوربین دوگانه توسعه یافته در همکاری با شرکت لایکا بود. رزولوشن هر دو سنسور دوربین دوگانه هواوی پی 9 برابر 12 مگاپیکسل بود و سنسور ثانویه، برای عکاسی سیاه و سفید هنری و افزایش توانایی دوربین حین عکاسی در شب کاربرد داشت.

هواوی پی 9

در همین سال، هواوی دامنه همکاری خود با دیگر شرکت‌ها را افزایش داد، به طوری که برای پرچمدار سری Mate سال یک نسخه پورشه دیزاین عرضه کرد که از نمایشگری AMOLED و دارای انحنا بهره می‌برد. در مدل پایه یعنی میت 9 برخلاف میت 9 پورشه دیزاین، یک پنل ال سی دی وجود داشت. ساخت گوشی های هوشمند لوکس هواوی باز هم ادامه پیدا کرد و تا امروز شاهد دو مدل هواوی میت 10 پورشه دیزاین و میت آر اس بوده‌ایم.

هواوی میت 9 پورشه دیزاین

هواوی میت 9 پورشه دیزاین

مابقی تاریخچه هواوی را می‌توانید در اخباری که همین روزها منتشر می‌شوند، دنبال کنید! این شرکت بعد از پی 9 و پی 9 پلاس، پی 10 و پی 10 پلاس را با کمی تغییر نسبت به قبل در سال 2017 عرضه کرد، اما در مدل‌های سری P سال 2018، دامنه تغییرات را افزایش داد. این مرتبه مدل برتر دارای پسوند پرو بوده و هر دو مدل دارای طراحی ناچ استایل هستند. گوشی پی 20 پرو به عنوان اولین گوشی هوشمند دارای دوربین سه گانه شناخته می‌شود.

در سال 2017، برای سری Mate چهار گوشی شامل مدل پایه، پرو، پورشه دیزاین و لایت عرضه شد. ویژگی اصلی سه مدل پرچمدار خانواده Mate 10 تراشه کایرین 970 به شمار می‌رود که به یک واحد شبکه عصبی مجهز شده و قابلیت‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌کند. جانشین این گوشی ها، هواوی میت 20، میت 20 پرو و میت 20 پورشه دیزاین هستند که هنوز چشم انتظار رونمایی‌شان هستیم. این سه مدل قرار است از تراشه کایرین 980 قدرت بگیرند. این محصول اولین تراشه 7 نانومتری دنیا محسوب شده و سرعت و مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد.

این تاریخچه هواوی تا امروز بود. به نظر شما، وضعیت این شرکت در ده سال آینده چگونه خواهد بود؟ آیا هواوی همچنان به عنوان یکی از بازیگران اصلی دنیای موبایل شناخته شده و یا ممکن است رقبا آن را از رقابت خارج کنند؟