فوران آتشفشان دماوند

فوران آتشفشان دماوند چه زمانی اتقاق می‌افتد؟

مدتی است شایعاتی پیرامون احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند در رسانه‌ها منتشر شده است. اما این شایعات تا چه حد حقیقت دارند و فوران آتشفشان دماوند چه زمانی اتقاق می‌افتد؟

حمیده رشید، مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی قله دماوند در پاسخ به زمان فوران آتشفشان دماوند عنوان کرد امکان پیش‌بینی فوران آتشفشان دماوند وجود ندارد، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند بر روی این قله تاثیر بگذارد و باید مرکزی برای پایش آتشفشان ایجاد شود.

در شهریور 97 و بعد از سیل روستای گزنک مازندران شایعاتی پیرامون دلایل وقوع این سیل عنوان شد که در این مورد محمدجواد بلورچی، سخنگوی سابق سازمان زمین شناسی کشور عنوان کرد دلیل وقوع این سیل گرم شدن بدنه قله دماوند و در ادامه، ذوب شدن یخ و برف‌ها است اما علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این دلیل را نادرست دانست و گفت در دستگاه‌های لرزه‌نگار آثاری از خرده‌لرزه‌ها مبنی بر فعالیت آتشفشانی ثبت نشده است.

نشانه‌های فوران آتشفشان دماوند چیست؟

بیت‌الهی ارتباط تغییرات اقلیمی با آتشفشان دماوند را رد کرد، اما حمیده رشید در مورد تاثیرات تغییر اقلیمی بر روی قله دماوند بیان کرد که از سال 88 دفعات زیادی به قله دماوند رفته‌ام و همچنین در اواخر تابستان امسال 18 روز به قله، رفت و آمد داشتم و در این مدت هیچ بارشی را مشاهده نکردم اما در سال‌های گذشته در این بازه زمانی بر روی قله دماوند پوشش نازک برف قرار داشت.

حمیده رشید در  ادامه بیان کرد زمان فوران آتشفشان دماوند همانند زلزله قابل پیش‌بینی نیست، اما به دلیل وجود آتشفشان در این قله و تغییرات اقلیمی امکان وقوع آن وجود دارد.

این محقق سازمان زمین‌شناسی در پایان از فقدان مرکز پایش برای آتشفشان سخن گفت و عنوان کرد با پایش آتشفشان، می‌توان تغییرات ژئومرفیک را از طریق جی پی اس بررسی کرد و اگر ماگمایی از سطح بیرون بیاید باعث باد شدن دامنه می‌شود و مرکز پایش این تغییرات را با جی پی اس مشاهده می‌کند و به ما هشدار خواهد داد، اما متاسفانه برای پایش آتشفشان دماوند هیچ تجهیزاتی در اختیار نداریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. وقتی همه بریم زیر اتیش

  2. اینجا هیچ تارخی مشخص نکرده بودن

  3. یکی میگه ن یکی میگه اره حرف کدومو باور کنیم

  4. فوران کنه کل تهران و هومه باید تخلیه شن

  5. فوران فعلا تو قیمت دلاره
    دماوند غلط کنه فوران کنه

  6. انقدر کشمکش کنن تا فوران کنه کل تهران بره زیر گدازه