سیارک هالووین 2015 TB145

سیارک هالووین با چهره‌ای مخوف به ملاقات زمین می‌آید!

سیارک 2015 TB145 که ظاهری مشابه جمجمه انسان دارد و به سیارک هالووین معروف شده است، تا حدود یک ماه آینده به زمین نزدیک خواهد شد.

این سیارک برای نخستین بار در شب هالووین سال 2015 هنگامی که با سرعت از فاصله 486 هزار کیلومتری زمین در حال عبور بود (1.27 برابر فاصله زمین تا کره ماه) کشف شد و لقب سیارک هالووین نیز، به همین دلیل به آن داده شده است.

سیارک هالووین در تاریخ بیستم آبان ماه به ملاقات دوباره زمین می‌آید

بر اساس اعلام ناسا، این جرم آسمانی در گذر بعدی خود مصادف با 11 نوامبر 2018، تا این اندازه به زمین نزدیک نخواهد شد و حداکثر به فاصله 38 میلیون کیلومتری سیاره ما خواهد رسید که حدود یک چهارم مسافت بین زمین تا خورشید است.

پس از آن، دیدار مجدد سیارک 2015 TB145 از سیاره ما، با وقفه‌ای نسبتا طولانی به سال 2082 موکول خواهد شد؛ البته این‌بار از فاصله‌ی نزدیکتری (حدودا یک سوم مسافت میان زمین و خورشید) عبور خواهد کرد. مدار حرکت این سیارک به گونه‌ای است که سبب نزدیک و نزدیکتر شدن آن به سیاره‌های ونوس و عطارد در سال‌های 2024، 2028 و 2037 خواهد شد.

در سال 2015 و هنگام اولین گذر سیارک هالووین از نزدیکی‌ زمین، دانمشندان موفق به گرفتن عکس‌هایی از این جرم آسمانی و به تصویر کشیدن چهره مخوف آن شدند. این عکس‌ها یک تخته سنگ تقریبا کروی و دندانه‌دار را نشان می‌دهند که حداقل از برخی زاوایا، چیزی شبیه حفره بینی و کاسه چشم نیز در آن قابل رویت است.

سیارک هالووین 2015 TB145

بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال 2017، دانشمندان قطر 2015 TB145 را حدود 625 متر تخمین زده‌اند که با این اوصاف، جزو سیارک‌های نسبتا کوچک طبقه‌بندی می‌شود. در مقام مقایسه، باید گفت قطر سیارکی که آن را مسبب انقراض دایناسورها می‌دانند، حدود 10 کیلومتر برآورد شده است.

اما خاص بودن تنها در چهره‌ی جمجمه مانند این سیارک خلاصه نمی‌شود. دانشمندان با توجه به مدار کشیده و شتاب بالای حرکت 2015 TB145، آن را یک دنباله‌دار مرده می‌پندارند که به دلیل تعدد چرخش به دور خورشید، دم یخ‌زده‌‌ی خود را از دست داده است؛ در واقع همان ذرات گرد و غبار و گازهایی که در اثر پرتوهای خورشیدی، پشت یک دنباله‌دار به حرکت در می‌آیند.

اگرچه همانند سال 2015، این بار نیز سیارک هالووین گذر بی‌خطری از نزدیکی زمین دارد؛ اما سنگ‌های آسمانی دیگری هستند که در آینده نزدیک، از بیخ گوش ما خواهند گذشت.

بر اساس مطالعات اخترفیزیک‌دان «توماس جی مولر» از موسسه تحقیقاتی مکس-پلانک آلمان، سیارکی به نام 1999 AN10 در آگوست سال 2027 به فاصله 300 هزار کیلومتری زمین خواهد رسید. همچنین در آوریل 2029 نیز سیارک دیگری که 99942 Apophis نام‌گذاری شده، از فاصله‌ای بسیار نزدیک و حدود 37 هزار کیلومتری سیاره ما (یک دهم مسافت موجود میان زمین و کره ماه) عبور خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. همش دروغه….این درغها را میگن که مردم باور کنند فضای لایتناهی وجود داره…زمین تخت است..منظومه شمسی وجود ندارد…زمین ، خورشید و ماه یک سیستم بسته هستند که هیچکس تابحال از زمین تخت بیرون نرفته..تمام عکسها و فیلمهایی که ناسا از زمین منتشر کرده ، همه تقلبی است….خودتان هم میتوانید ببینید(قابل توجه مخالفان زمین تخت):
    در گوگل مپ یا گوگل ارث…..چرا وقتی عکسهای روی زمین (که واقعی است) را میبینم و همانطور زوم اوت کنیم و از زمین دور شویم…………وقتی کره زمین نمایان میشود….چرا عکس نیست و کارتون است…کامپیوتر است…لطفا مخالفان زمین تخت جواب دهند…مگه نمیگن ماهواره فرستادیم و عکس کامل کره زمین را داریم….

  2. دروغ نگم خود فرا زمینیا این و فرستادن

  3. وا مگه الکیه دروغ باشه

  4. به زمین که نمیخوره

  5. فک میکنم دستکاری شده

  6. وی چ ترسناکه

  7. بنظر من که دروغ مسخره هالوینه