مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

مقایسه هواوی میت 20 پرو با اپل آیفون ایکس اس مکس

هواوی میت 20 پرو (Huawei Mate 20 Pro) به عنوان یک فبلت غول‌پیکر، مجهز به دوربین سه گانه و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد رونمایی شد. در این مطلب به مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس خواهیم پرداخت.

هواوی میت 20 پرو به لطف داشتن صفحه نمایش 6.4 اینچی، رقیبی بسیار خوب برای آیفون ایکس اس مکس اپل به شمار می‌رود، گوشی هوشمند آی او اسی که دارای نمایشگری 6.5 اینچی است. در این مطلب به وسیله مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس به یک نتیجه‌گیری کلی پیرامون مزیت‌های هر مدل نسبت به دیگری خواهیم رسید.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

طی چند سال اخیر برخی ویژگی‌های بسیار محبوب در دنیای موبایل ابتدا در گوشی های آی او اسی اپل به کار رفته و سپس در اندروید ظاهر شده‌اند. به عنوان نمونه‌ می‌توان به استفاده از بریدگی بالای نمایشگر، سیستم تشخیص چهره پیشرفته و استفاده از سیستم ناویری مبتنی بر ژست‌های حرکتی اشاره کرد. طراحی ناچ استایل، امروز به وفور در گوشی های اندرویدی دیده شده و دو مورد دیگر نیز رفته رفته در حال باز کردن جای خود در میان محصولات مجهز به سیستم عامل‌های این پلتفرم هستند. البته طی ده سال اخیر و از زمان روی کار آمدن هر دو پلتفرم موبایل با اختلاف یک سال نسبت به یکدیگر، قابلیت‌های زیادی نیز از اندروید برای آی او اس اقتباس گرفته شده است.

هواوی نیز از قاعده گوشی‌سازان اندرویدی پیرو متدهای طراحی و تکنولوژی‌های روز دنیای موبایل مستثنی نیست. مشکل اینجاست که بر اساس آمارها، این شرکت چینی در میانه‌های سال 2019 به طور کامل جای اپل را گرفته و این شرکت را به رده سومین گوشی‌ساز پرفروش دنیا می‌فرستد و خود پشت سر سامسونگ در رده دوم قرار می‌گیرد. مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس نشان می‌دهد این اتفاق چگونه ممکن خواهد شد.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

داشتن تراشه‌ای 7 نانومتری را می‌توان منحصربه‌فردترین ویژگی مشترک دو گوشی دانست. مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس همچنین نشان می‌دهد آن‌ها جز معدود گجت‌هایی هستند که از یک سیستم تشخیص چهره سه بعدی بسیار پیشرفته بهره می‌برند. اما در این رقابت پرچمدار تازه وارد هواوی توانسته به وسیله ارائه قابلیت‌هایی همچون ظرفیت باتری بیشتر، سرعت شارژ باتری بسیار بالا، طراحی زیبا، دوربین سه گانه و چند قابلیت دیگر، چند سر و گردن بالاتر از فبلت 6.5 اینچی اپل قرار بگیرد. پیش از مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس به صورت مفصل، ابتدا یک بررسی اجمالی بر روی مشخصات فنی آن‌ها خواهیم داشت.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

هواوی میت 20 پرواپل آیفون ایکس اس مکس
قیمت1050 یورو950 یورو
رنگمشکی، آبی، سبز، گرگ و میش (Twilight)خاکستری، نقره‌ای، طلایی
پلتفرماندروید 9 پای با رابط کاربری EMUIآی او اس 12
نمایشگر6.4 اینچی با پنل او ال ای دی / رزولوشن کوآد اچ‌دی (1440 در 3120 پیکسل)6.5 اینچی با پنل او ال ای دی / رزولوشن 1242 در 2688 پیکسل
چیپستکایرین 980 / فرآیند ساخت 7 نانومتریاپل ای 12 / فرآیند ساخت 7 نانومتری
رم6 گیگابایت4 گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی داده128 گیگابایت64 تا 512 گیگابایت
دوربین اصلیسه گانه با سنسور اصلی 40 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم F1.8 / سنسور اولترا واید 20 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.4 / سنسور تله فوتو 8 مگاپیکسلی و مجهز به تثبیت‌کنندگی نوری تصویردوگانه با سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم F1.8 / سنسور تله فوتو 12 مگاپیکسلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم F2.4
دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی7 مگاپیکسلی
باتری4200 میلی‌آمپر ساعتی با توانایی شارژ 40 واتی3179 میلی‌آمپر ساعتی
دیگر ویژگی‌هااستاندارد مقاومتی IP68 / اسکنر اثر انگشت روی نمایشگر / سیستم تشخیص چهره سه بعدی پیشرفتهاستاندارد مقاومتی IP68 / سیستم تشخیص چهره سه بعدی پیشرفته

دوربین

دوربین سه گانه هواوی میت 20 پرو در کنار فلاش ال ای دی آن بر روی یک ماژول مربعی شکل سوار شده و شکل بسیار جالبی دارد. اگرچه این دوربین دارای کمی برآمدگی است، اما با برآمدگی ماژول دوربین دو گانه آیفون ایکس اس مکس قابل مقایسه نیست. در پرچمدار هواوی، این ماژول در مرکز نیمه بالایی قرار گرفته است، اما در فبلت غول‌پیکر اپل، این بخش همانند پرچمداران اخیر این شرکت در گوشه سمت چپ نیمه بالایی قرار دارد.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس در بخش دوربین به خاطر کیفیت بالای هر دو مورد بسیار هیجان‌انگیز است. یکی از مزایای دوربین سه گانه هواوی را باید توانایی ثبت تصاویر دارای رزولوشن بالا دانست، چرا که وضوح تصویر سنسور اصلی مجهز به گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 آن، برایر 40 مگاپیکسل است! یکی دیگر از سنسورها تله فوتو بوده و بزرگنمایی اپتیکال و بدون کاهش کیفیت 3 برابری را به ارمغان می‌آورد. متاسفانه این تنها سنسوری است که به سیستم تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) مجهز است. در نهایت با یک سنسور 20 مگاپیکسلی از نوع اولترا واید رو به رو هستیم که امکان عکاسی با زاویه بسیار باز را فراهم می‌کند.

اما حداکثر رزولوشن عکس‌های ثبت شده با دوربین آیفون ایکس اس مکس 12 مگاپیکسل بوده و گشودگی دریچه دیافراگم سنسور اصلی f/1.8 است. سنسور ثانویه از نوع تله فوتو، رزولوشن یکسانی دارد.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

امروز کیفیت تصاویر بیشتر به الگوریتم‌های پردازش تصویر و در کل بخش نرم افزار بستگی داشته و کمتر به نوع سنسور وابستگی دارد. مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس از نظر بخش نرم افزاری دوربین نشان داد توان اصلی دوربین موبایل اپل به ویژگی اچ دی آر هوشمند (Smart HDR) برمی‌گردد. این ویژگی به صورت پیش‌فرض فعال بوده و ایجاد محدوده دینامیکی بی‌نظیری را سبب می‌شود. طبیعی‌تر شدن رنگ‌ها از دیگر خواص اسمارت اچ دی آر است.

سال گذشته، هوش مصنوعی دوربین پرچمداران سری میت فقط قادر به تشخیص چند نوع صحنه خاص و سپس تغییر مشخصه‌ها بر اساس آن‌ها بود، اما اکنون این تعداد انگشت شمار، به حدود هزار و پانصد مورد افزایش پیدا کرده است! یکی دیگر از ویژگی‌های جدید دوربین هواوی میت 20 پرو، کاربرد هوش مصنوعی در زمان فیلم برداری است که سال گذشته وجود نداشت. این دوربین نه تنها فاصله بین اشیا و دوربین، بلکه نوع و ماهیت آن‌ها را نیز تشخیص می‌دهد.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

یک کاربرد جالب هوش مصنوعی در زمان فیلم برداری، امکان سیاه و سفید نگاه داشتن پس‌زمینه در عین نمایش رنگی افراد است! همچنین اکنون درک بالایی از تحرک وجود داشته و سوژه اصلی با وجود داشتن حرکت زیاد در فوکوس باقی می‌ماند. در دوربین هواوی میت 20 پرو برای فیلم برداری حرفه‌ای فرمت 21:9 وجود داشته و پروفایل‌های رنگ گوناگونی رویت می‌شوند. مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس در این بخش ضعف مدل آی او اسی را نشان نمی‌دهد، چرا که برخی از این قابلیت‌ها به وسیله استفاده از اپلیکیشن‌های دوربین جانبی در آن نیز مهیا خواهد شد.

عملکرد و حافظه

اگرچه طراحی و معماری تراشه‌های موبایل این دو گوشی متفاوت است، اما ویژگی‌های یکسانی نیز دارند. به عنوان نمونه مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس نشان می‌دهد با دو گوشی مجهز به تراشه‌ای 7 نانومتری رو به رو هستیم که برای نخستین مرتبه در دنیای فناوری رخ می‌دهد.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

وجود همین تراشه در کنار مقدار قابل توجهی رم سبب می‌شود حین انجام اعمال روزانه، کوچک‌ترین مکثی مشاهده نکنید. کاربران آی او اس را به خاطر روان بودن آن دوست دارند، اما خوشبختانه در بیشتر موارد، استفاده از اندروید بر روی هواوی میت 20 پرو تجربه مشابهی خواهد بود. تفاوت در میزان روان بودن کار با دو گوشی بیشتر در زمان فعال‌سازی ژست‌های حرکتی در پرچمدار جدید هواوی مشخص می‌شود.

سیستم تشخیص چهره

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس نشان می‌دهد بریدگی بالای نمایشگر هر دوی آن‌ها اندازه تقریبا یکسانی داشته و سنسورهای مشابهی را بر روی خود دارد. هواوی در جدیدترین پرچمدار خود از یک سیستم تشخیص چهره حرفه‌ای استفاده کرده که همانند فیس آیدی اپل به یک پروژکتور نقطه و یک سنسور مادرون قرمز مجهز شده است. ترکیب این عناصر به سیستم تشخیص چهره اجازه می‌دهد نقشه‌ای بسیار دقیق از صورت کاربر تهیه کند.

در بررسی اولیه هواوی میت 20 پرو، قابلیت تشخیص چهره آن بسیار امیدوارکننده بود، چرا که سرعت و دقت عمل بسیار خوبی داشت. مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس به صورت ظاهری و چشمی نشان داد سرعت تشخیص چهره پرچمدار گوشی‌ساز چینی بیشتر است، اما برای دست پیدا کردن به نتیجه‌ای دقیق، می‌بایست بعدا بررسی دقیق‌تری داشته باشیم.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

اپل زمانی از فیس آیدی در آیفون ایکس استفاده کرد که به خاطر طراحی بدون حاشیه، دکمه هوم یعنی محل قرارگیری اسکنر اثر انگشت را حذف کرده بود، اما هواوی با وجود استفاده از یک سیستم پیشرفته و بسیار دقیق مشابه، اسکنر اثر انگشت را نیز به کار برده است. نکته جالب‌تر این که این یک اسکنر عادی نبوده و زیر نمایشگر قرار دارد. به همین دلیل برای باز کردن قفل گوشی تنها کافی است انگشت خود را بر روی میانه‌های صفحه نمایش قرار بدهید.

در اسکنرهای اثر انگشت عادی، معمولا در کسری از ثانیه بعد از لمس ماژول، قفل گوشی باز می‌شود، اما تجربه اولیه کار با هواوی میت 20 پرو نشان داد باید انگشت خود را نزدیک به یک ثانیه بر روی نمایشگر آن به منظور باز شدن قفل گوشی نگه دارید.

عمر باتری

نمی‌توان تنها به خاطر داشتن باتری دارای ظرفیت بیشتر، عمر آن را بیشتر دانست، اما می‌دانیم این موضوع، مهمترین فاکتور دخیل در افزایش یا کاهش عمر باتری محسوب می‌شود. بر اساس این موضوع، باتری 4200 میلی‌آمپر ساعتی پرچمدار هواوی می‌بایست عملکرد بهتری از باتری 3179 میلی‌آمپر ساعتی فبلت آی او اسی داشته باشد، اما از طرفی با دو گوشی دارای دو سیستم عامل متفاوت رو به رو هستیم. به همین دلیل مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس بر اساس میزان دوام باتری را می‌بایست به آزمایش‌های بعدی موکول کنیم.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

اما هواوی مطمئنا از دوام باتری بالای پرچمدار خود مطمئن بوده است، وگرنه آن را به قابلیت شارژ کردن بی‌سیم دیگر گجت‌ها مجهز نمی‌کرد! به عبارت دیگر، می‌توان از هواوی میت 20 پرو به عنوان یک شارژر وایرلس استفاده کرد. به این ترتیب، برای دوستان خود که دارای گوشی های هوشمند مجهز به پشتیبانی از شارژ وایرلس هستند، همیشه می‌توانید نقش نجات‌دهنده را ایفا کنید.

پرچمداری پرچمداران سری Mate از نظر ویژگی‌های مربوط به باتری از چند سال پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد. مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس نشان داد اگرچه دو مدل از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، اما گوشی جدید شرکت چینی، به لطف پشتیبانی از شارژر دیواری دارای توان خروجی 40 وات، رقیبش را به طور کامل زیر دست و پا خرد می‌کند! این برای نخستین مرتبه‌ای است که در دنیا چنین فناوری ارائه می‌شود. از طرفی دیگر، شارژر مخصوص شارژ سریع در جعبه هواوی میت 20 پرو وجود دارد، در حالی که آن را باید برای آیفون ایکس اس مکس به صورت جداگانه خریداری کنید.

مقایسه هواوی میت 20 پرو و اپل آیفون ایکس اس مکس

در زمینه شارژ وایرلس نیز پرچمدار هواوی پیشرو است، چرا که میت 20 پرو و آیفون ایکس اس مکس به ترتیب از شارژ بی‌سیم 15 واتی و 7.5 واتی پشتیبانی می‌کنند. برای هر دو گوشی می‌بایست شارژر وایرلس را به صورت جداگانه خریداری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. دیگه کم کم باید ایفونا رو بندازیم دور با هواوی کلاس بزاریم😄😄

  2. ایفونی ها و سامسونگی های عزیز.. اب رو بریزید جایی که میسوزه.. تو سایت dxo mark شما رو میبینم😂😂😂😂😂

  3. قبلا ها یادمه ایراد میگرفتم از قیمت ایفون

  4. آیفون اصلا ی چیز دیگست

  5. هرسال شرکتا یه مدل گوشی تولید میکنن وبرای داغ کردن بازارشون شروع میکنن به همین چیزهای مسخره ای نمیدونم فلان گوشی 10ثانیه از اون جلو بود ای نمیدونم فلانی نمره دکسو مارکش فلان قدره عزیز اینا همش برا تبلیغه شما بگو ببینم میت 20 چه کاری میتونه انجام بده که میت 9 نمیتونه یا نوت8 نمیتونه یا ایفون ایکس نمیتونه؟یا نوت 9 چه کاری انجام میده که نوت 8 از پسش برنمیاد؟ میان سرعت گوشی را بررسی میکنن میگن فلان گوشی ده ثانیه جلوتربود خب تو؛تواین ده ثانیه چه کاری مفیدی میخوای انجام بدی که اون گوشی تلفش میکنه؟ همون اس 8 پی 10 هرگوشی که به روز رسانی امنیتی دریافت میکنه را دستتون نگه دارین گول اینا را نخورین دوربین همه پرچمدارها هم خدارو شکر کیفتشون خوب و راضی کننده س