تحریم اینترنت ایران

رئیس سازمان پدافند غیر عامل به شایعه تحریم اینترنت ایران پاسخ داد

در چند روز گذشته خبری مبنی بر تحریم اینترنت ایران توسط آمریکا در رسانه‌ها منتشر شد که با واکنش رئیس سازمان پدافند غیر عامل همراه بوده است. در ادامه از زبان سردار جلالی به بررسی موضوع قطع اینترنت ایران توسط آمریکا می‌پردازیم.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران در جمعی از خبرنگاران در زمینه تحریم اینترنت ایران عنوان کرد در راستای مقابله با تحریم‌های اینترنتی، ارگان‌هایی نظیر سازمان پدافند غیرعامل،‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ مرکز ملی فضای مجازی و با مشارکت اپراتورهای فعال، تمهیدات لازم را اتخاذ کرده‌ایم. البته خبر قطع اینترنت توسط آمریکا یک مبحث احتمالی بوده، زیرا تا الان از طرف آمریکا برنامه‌ ویژه‌ای یا موضع‌گیری خاصی اعلام نشده است.

تحریم اینترنت ایران

تحریم اینترنت ایران ممکن نیست

سردار جلالی در ادامه تاکید کرد ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها زیرساخت‌های اینترنت را در اختیار دارند و با این امکانات می‌توانند به قطع اینترنت ایران اقدام کنند، اما آمریکایی‌ها تهدیدهای خود را از طریق زیرساخت‌های ارتباطی شکل می‌دهند و احتمال تحریم اینترنت ایران از سوی آنها کم است.

سردار جلالی همچنین عنوان کرد آمریکایی‌ها معمولا با استراتژی درگیر کردن مردم و تهییج مردم نسبت به نظام به دنبال تحقق اهداف خود بوده‌اند و همواره می‌کوشند تا مردم را در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دهند و برای سوءاستفاده از وضعیت حوزه‌های اقتصادی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی و مواردی از این دست، به ابزار اینترنت نیاز جدی و اساسی دارند. بنابراین با تحریم اینترنت ایران ، دسترسی آمریکایی‌ها به تحولات داخلی ایران قطع می‌شود و به همین دلایل، بعید است آمریکایی‌ها چنین اقدامی را صورت دهند. البته سازمان پدافند غیرعامل برای تمام تهدیدهای احتمالی از سوی دشمن برنامه‌های خاصی را برآورد کرده است.

تحریم اینترنت ایران

مقاوم‌سازی شبکه اطلاعات

سردار جلالی در ادامه افزود همواره سعی داریم در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد شبکه ملی اطلاعات گام برداریم و به همین منظور درصددیم با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات،‌ شبکه ملی فضای مجازی و اپراتورهای فعال کشور به مقاوم‌سازی شبکه اطلاعات بپردازیم. بر اساس تمهیداتی که در صورت تحریم اینترنت ایران اتخاذ کرده‌ایم، اگر هر نوع تحریم اینترنتی رخ دهد، خدمات ضروری کشور به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.

تحریم اینترنت ایران

تهدیدهای کشور طبیعی و غیر طبیعی است

سردار جلالی اضافه کرد در حال حاضر کشور با دو نوع تهدید طبیعی و غیر طبیعی مواجه است. تهدیدهای طبیعی انواع گوناگونی از بالایای طبیعی را شامل می‌شود ولی در تهدیدهای غیر طبیعی به دلیل پیشرفت فناوری با موارد ویژه‌ای رو به رو خواهیم بود. در واقع در فناوری هم فرصت و هم تهدید وجود دارد و یکی از اهداف سازمان پدافند غیرعامل اتخاذ رویکردهای مناسب جهت مقابله با ورود فناوری‌های جدید است.

این مقام مسئول در ادامه افزود ما برای مقابله با تهدیدهای احتمالی در حوزه تکنولوژی‌های جدید نگاه ویژه‌ای داریم و به اقداماتی نظیر شناخت پدیده‌،‌ شناسایی تهدید و اتخاذ استراتژی مناسب جهت کاهش اثرات مخرب و منفی می‌پردازیم.

تحریم اینترنت ایران

شبکه های اجتماعی فرصتی برای درآمدزایی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران بیان کرد شبکه های اجتماعی با زندگی مردم رابطه نزدیکی دارند. پیشرفت و همه‌گیر شدن چنین تکنولوژی‌هایی در دنیای مجازی، فرصتی را برای ایجاد کسب و کار فراهم ساخته‌ است و منبع درآمدی برای مردم محسوب می‌شود. البته شبکه های اجتماعی علاوه بر فرصت‌هایی که ارائه می‌دهند از طرفی هم تهدیدهایی را به همراه دارد و برای عدم وابستگی به خارجی‌ها و کاهش تهدیدهای دشمن، باید شبکه های اجتماعی بومی که مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی است، ایجاد شود.

سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد حوزه سایبری با قابلیت‌های زیادی همراه بوده و باید آن را فرصت مناسب تلقی کرد اما اگر امکانات و تجهیزات حوزه سایبری در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشته باشد، تهدیدهای زیادی را به دنبال خواهد داشت، زیرا شرکت‌های خارجی با امکاناتی که در اختیار دارند به راحتی با تغییر سیاست‌،‌ تسلط خود را بر روی مردم و دیگر حوزه‌ها تثبیت خواهند کرد.‌

تحریم اینترنت ایران