تلسکوپ فضایی کپلر

تلسکوپ فضایی کپلر پس از 9 سال بازنشسته شد

تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler Space Telescope) سرانجام بازنشسته شد. ناسا اعلام کرده سوخت این فضاپیما تمام شده و به همین دلیل، کپلر پس از انجام چندین ماموریت موفقیت‌آمیز، برای همیشه خاموش شده است.

سازمان فضایی ناسا رسما اعلام کرد سوخت تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) به اتمام رسیده و این فضاپیمای معروف پس از 9 سال ماموریت‌های خود را با موفقیت به پایان رسانده است. تلسکوپ کپلر در طول این 9 سال، بیش از 2600 سیاره‌ی تایید شده و 2700 سیاره‌ی در انتظار تایید را پیدا کرده که 30 سیاره از این تعداد در کمربند حیات به دور ستاره‌ی خود می‌چرخند.

ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر

تلسکوپ فضایی کپلر توانست اطلاعات جدید و بسیار مفیدی از فضا را در اختیار ما قرار دهد و دیدمان نسبت به سیارات فراخورشیدی و مکان خودمان در کهکشان راه شیری را عوض کند. طبق اطلاعات به دست آمده از کپلر، 20 تا 50 درصد ستاره‌های در آسمان شب می‌توانند سیاره‌های کوچک و سنگی باشند که تقریبا هم‌اندازه زمین هستند و در منطقه‌ی سکونت‌پذیر ستارگان مادری خود قرار گرفته‌اند. در واقع فاصله‌ی آن‌ها از ستارگان خود به اندازه‌ای است که شاید بتوان آب مایع را در سطحشان پیدا کرد.

تلسکوپ فضایی کپلر

این تلسکوپ فضایی به یاد یوهانس کپلر، منجم آلمانی نام‌گذاری شد و NASA آن را در روز 7 مارس 2009 با بودجه 600 میلیارد دلاری به فضا پرتاب کرد. در ابتدا، ماموریت اصلی این فضاپیما برای 3.5 سال برنامه‌ریزی شد، اما کپلر بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت کار کرد و ماموریت آن بیش از 9 سال طول کشید. در سال 2013، چرخ واکنش که برای ثابت نگه داشتن فضاپیما استفاده می‌شد خراب شد، اما ناسا تدبیری اندیشید تا کپلر با استفاده از باد خورشیدی، تعادل خود را حفظ کند و در مسیرش باقی بماند. به این ترتیب، Kepler توانست برای 17 عملیات سه ماهه‌ی دیگر هم در فضا به ماموریتش ادامه دهد.

در ابتدا تلسکوپ فضایی کپلر به گونه‌ای طراحی شد که با توجه به مخزن سوخت آن، حداکثر تا 6 سال می‌توانست کار کند، اما وقتی مهندسان ناسا وزن این فضاپیما را قبل از پرتاب به فضا اندازه گرفتند، فهمیدند وزن کپلر از آن چیزی که انتظار می‌رفت کمتر است. بنابراین، ناسا کپلر را با یک مخزن سوخت کامل به فضا فرستاد و همین امر موجب شد این تلسکوپ فضایی تا 9 سال به ماموریت خود ادامه دهد.

تلسکوپ فضایی کپلر

با توجه به این که ماموریت اصلی تلسکوپ فضایی کپلر ، شکار و کشف سیاره‌ها بود، این فضاپیما در مدار خورشید قرار گرفت و امکان جایگزینی و پر کردن سوخت آن وجود نداشت. کپلر به صفحه‌های خورشیدی نیز مجهز شده، اما با این روش فقط می‌توان نیروی مورد نیاز برای قطعات الکترونیکی را تامین کرد. Kepler با استفاده از امواج الکترومغناطیسی، ارتباط خود با ایستگاه زمینی را برقرار می‌کرد و حالا که سوخت آن به اتمام رسیده، دیگر ناسا هیچ ارتباطی با این فضاپیما ندارد. با این حساب، اکنون تلسکوپ فضایی کپلر به یک زباله فضایی تبدیل شده است.

ماهواره TESS؛ جایگزین کپلر

ماهواره بررسی سیاره های فراخورشیدی عبوری (TESS) در اوایل سال جاری به فضا پرتاب شد و ماموریت خود را از جولای 2018 آغاز کرد. به این ترتیب، این ماهواره به عنوان جانشین کپلر، سیارات فراخورشیدی را کشف می‌کند. این در حالی است که فضاپیمای کپلر فقط سیاره‌های موجود در فاصله 300 تا 3000 سال نوری را رصد می‌کرد. ماهواره تس ماموریت دارد 200 هزار ستاره درخشان در کهکشان ما که بین 30 تا 300 سال نوری از زمین فاصله دارند را بررسی کند. این منطقه، 400 برابر بزرگ‌تر از محدوده دید کپلر است. همچنین TESS به 4 دوربین فوق‌العاده پیشرفته مجهز شده است. در حالی که تاکنون حدود 3800 سیاره فراخورشیدی پیدا شده، گفته می‌شود تلسکوپ تس می‌تواند بیش از 20 هزار سیاره‌ی دیگر را نیز کشف کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. همونجوری ولش کردن تو فضا این همه خرجش کردن؟؟

  2. انقد دیگ زمین خوردیم خسته شدیم .وقتشه بریم اون بالا کمی فضابخوریم

  3. من هی از اول هیچ علاقه ای به کهکشات و فضا و این چیزا نداشتم یادمه سال چهارم که بودم این فصل از زمینو هیچوقت نخوندم

  4. واسه نه ساللل
    سوخت داشته ؟؟ عجب جونوری بوده

  5. ناسا جوووووون خیلى دوستت دارم!
    🙂
    😉