تراشه اپل A12X بایونیک قوی‌ترین چیپ موبایل تا به امروز است

تراشه اپل A12X بایونیک که قدرت‌بخش نسل جدید آیپد پرو خواهد بود، قوی‌ترین چیپ موبایل تا به امروز است. در این بخش، نگاهی دقیق به ویژگی‌ها و مشخصه‌های این چیپست جدید خواهیم داشت.

با فاصله‌ای کوتاه از معرفی چیپ 7 نانومتری A12، اهالی کوپرتینو نسل جدید تبلت های خود را در کنفرانسی اختصاصی با چیپ قوی‌تر A12X Bionic معرفی کردند تا قوی‌ترین تراشه در دنیای تبلت ها و موبایل ها پیش روی کاربران باشد. پیش از هر چیز باید بگوییم اپل، مشخصات و اعداد مربوط به سیستم روی چیپ جدید خود را اعلام نکرده است؛ در عوض، مدیران با مقایسه مدل 2018 آیپد پرو با مدل 2017 آن که به تراشه A10X Fusion مجهز شده بود، اختلاف در قدرت پردازشی را نشان داده‌اند. تنها مورد مشخص، تعداد ترانزیستورها است که ظاهرا تعداد آنها از 6.9 میلیارد در A12، به 10 میلیارد در A12X رسیده است.

مسلما افزایش 45 درصدی تعداد ترانزیستورها به معنی 45 درصد قدرت بیشتر در مقایسه با نسل قبلی نیست زیرا فاکتورهای بسیاری روی عملکرد پردازنده موثر هستند؛ با این وجود، نباید به راحتی از کنار چنین تغییری عبور کرد. با توجه به سابقه اپل در استفاده از چیپ‌های قوی‌تر در تبلت های خود، تجهیز آیپد پرو 2018 به تراشه اپل A12X بایونیک چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. سازندگان این کار را به دو دلیل کلی انجام می‌دهند:

  1. مدیریت گرما در بدنه بزرگتر تبلت ها در مقایسه با گوشی های موبایل، آسان‌تر است.
  2. به لطف به‌کارگیری باتری بزرگتر، تامین قدرت بیشتر برای پردازنده امکان‌پذیر است.

تراشه اپل A12X بایونیک

به ادعای سازندگان، عملکرد تراشه اپل A12X بایونیک در مقایسه با نسل قبلی آیپد پرو (که به A10X مجهز شده بود) در حالت تک‌هسته و چندهسته‌ای، به ترتیب 35 و 90 درصد بهتر شده است. ظاهرا استفاده از طراحی جدید 8 هسته‌ای برای پردازنده، نقش بسزایی در رسیدن به این توانایی داشته است؛ در حالی که چیپ A10X در نسل قبلی آیپد پرو و چیپ A12 در آیفون های 2018 به پردازنده 6 هسته‌ای مجهز شده‌اند.

افزایش هزار برابری قدرت GPU تراشه اپل A12X بایونیک در مقایسه با نسل اول آیپد

تغییرات بزرگ در ساختار پردازشگر گرافیکی نیز به چشم می‌خورند؛ جایی که سازندگان از یک واحد پردازشی هفت هسته‌ای به جای واحد پردازشی قبلی چهار هسته‌ای در A12 بهره برده‌اند. همین موضوع نیز سبب شده است تا قدرت پردازشگر گرافیکی در حدود 2 برابر بیشتر از نسل قبلی شود. اپل برای درک بهتر، یک مقایسه جذاب را نیز انجام داده است: قدرت پردازشگر گرافیکی آیپد پرو 2018 در مقایسه با نسل اول آیپد، 1000 بار بیشتر شده است! اپل همچنین می‌گوید قدرت آیپد جدیدش از 92 درصد رایانه‌های شخصی قابل حملی که از ژوئن 2017 تا ژوئن 2018 به فروش رفته، قوی‌تر است. البته، ما نمی‌دانیم که چه دستگاه‌هایی شامل «کامپیوترهای شخصی قابل حمل» می‌شود، ولی با توجه به موضع اپل، ظاهرا منظور مدیران تمام نوت بوک ها و تبلت ها است.

در این میان، توسعه‌دهندگان نیز همواره در تلاشند تا از قدرت پردازشی بیشتر پردازنده‌ها نهایت استفاده را داشته باشند. Adobe یکی از بهترین نمونه‌هاست که وعده داده نسخه‌ای کامل از Photoshop CC را برای آیپد پرو 2018 عرضه کند. کمپانی بازی‌سازی 2K نیز در یک دمو از توسعه نسخه موبایلی بازی NBA 2K با کیفیت کنسول‌ها برای آیپد اپل خبر داده است. با این تفاسیر، انتظار می‌رود خود اپل هم نهایت استفاده را از سخت افزار جدیدش داشته باشد و از آن در زمینه‌های مختلفی از جمله واقعیت افزوده استفاده کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. والا چی م‌با این طرح هاشون

  2. من که فک کنم خیلی جالب نباشه

  3. ما که چیزی ازش ندییم

  4. همه چی اپل اسما از هرچیزی که اومده قوی تره