محصولات ایران خودرو

تاریخچه محصولات ایران خودرو در 56 سال اخیر؛ از پیکان و پژو تا دنا

شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشورمان، از دهه 40 تا به الان سهم بزرگی از صنعت خودرو ایران را به خود اختصاص داده است. در این مقاله قصد داریم تاریخچه محصولات ایران خودرو را بررسی کنیم.

شرکت خودروسازی ایران خودرو به عنوان یک شرکت سهامی عام در مردادماه سال 1341 هجری شمسی، فعالیت خود را در صنعت خودروسازی آغاز کرد. ایران خودرو با سرمایه‌ای حدود 10 میلیون تومان ایجاد شد و با شماره ثبت 8352 و شناسه ملی 10100360794 در ادره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید. این شرکت در اولین سال تاسیس خود با وارد کردن شاسی اتوبوس و نصب اتاق به روی آن به تولید اتوبوس‌های مرسوم به ال‌ پی اقدام می‌کرد. در ادامه، سیر پیشرفت محصولات ایران خودرو را مشاهده می‌کنید.

محصولات ایران خودرو

تولید پیکان در سال 1345

ایران خودرو در سال 1345 جهت تولید خودرو پیکان با شرکت روتس انگلیس قراردادی را منعقد کرد. بر اساس این قرارداد، در 24 اردیبهشت سال 1346 شرکت این خودرو با سرمایه‌ای حدود 40 میلیون تومان، یک کارخانه خودروسازی شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین‌آلات نو و کهنه با نام ایران ناسیونال تاسیس کرد. در این کارخانه روزانه 10 دستگاه سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون مونتاژ می‌شد. خودرو پیکان بین سال‌های 1346 تا 1357 در نسخه‌های مختلفی نظیر لوکس، جوانان، پیکان کار، استیشن و وانت تولید می‌شد. از طرفی در طول این سال‌ها اتوبوس نیز در مدل‌های اتوبوس 302 شهری، بیابانی، سوپر لوکس، مینی بوس و آمبولانس به تولید می‌رسید. خودرو پیکان از سال 1346 با افزایش تولید همراه بود و نهایتا در سال 1356 در حدود 98 هزار دستگاه پیکان به بازار عرضه شد.

محصولات ایران خودرو

خودکفایی ایران خودرو در تولید قطعات

شرکت ایران خودرو در سال 1352 روی تولید داخلی قطعات و خودکفایی در این زمینه تمرکز داشت و برای تحقق اهداف خود به ایجاد شرکت‌های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری اقدام کرد. با توجه به افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی در سال 1353، شرکت ایران ناسیونال برای حفظ بازار به تولید پژو پرداخت. به همین جهت سهام شرکت خود را را وارد بازار بورس کرد و حدود 45 درصد از سهام این شرکت به عموم واگذار شد.

محصولات ایران خودرو

ایران خودرو در زمان انقلاب

با توجه به اینکه پیکان یک محصول قدیمی به شمار می‌آمد، ایران خودرو تصمیم به تعویض این خودرو گرفت و در پایان سال 1356 و اوایل سال 1357 با شرکت پژو مذاکراتی را انجام داد. سرانجام قرارداد تولید خودرو پژو 305 با شرکت پژو به امضا رسید، اما شروع این پروژه با وقوع انقلاب اسلامی همزمان شد و تمامی صنایع کشور به عنوان نهاد ملی در اختیار دولت قرار گرفت. پس از انقلاب و بر اساس بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع کشور و مصوبه 16-4-1385 شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به دلیل فعالیت در حوزه صنعت خودرو به عنوان زیر مجموعه سازمان صنایع ملی شناخته شده و مدیریت آن را نیز وزارت صنعت بر عهده گرفت.

چند سال بعد، با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، مشکلات زیادی نظیر سختی واردات، تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاه‌ها را برای ایران خودرو به وجود آورد که تا سال 1361 این مشکلات همچنان ادامه داشت. در سال 1361 شرکت ایران خودرو به دلیل وضعیت مناسب ارزی و دخالت وزارت صنایع، رونق خوبی گرفت، اما در سال 1364 ایران خودرو مجددا با کاهش درآمدهای ارزی روبرو شد که بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی را به همراه داشت. به این ترتیب در سال 1365 کارخانه تولیدی این شرکت تا آستانه تعطیلی نیز پیش رفت.

محصولات ایران خودرو

ورود پژو 405 به ایران

پژو 405 به لطف پذیرش قطعنامه 598 توسط سازمان ملل در سال 1367 با عقد قراردادی به مدت سه سال بین پژو و ایران خودرو، وارد بازار خودرو ایران شد. در قطعنامه 598، مساله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح شد که سازمان ملل آن را پذیرفت.

محصولات ایران خودرو

پیکاژو وارد بازار شد

پس از تاکید دولت در سال 1368 مبنی بر تولید خودروهای عمومی، در شرکت ایران خودرو دو تحول بزرگ ایجاد شد. در تحول اول با تبدیل سالن تولیدی پژو به سالن تولیدی اتوبوس مواجه شدیم که در این سالن دو شیفت کاری مشغول بوده و سالانه حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس تولید و به بازار عرضه می‌شد. تحول دوم زمانی شروع شد که تولید خودرو پیکان متوقف و کارخانه تولید تالبوت نیز به دلیل نداشتن نیروی محرکه تعطیل شده بود. در همین زمان شرکت پژو جهت عقد قرار داد با ایران خودرو ابراز آمادگی کرد که ایران خودرو فرصت را غنیمت شمرد و به نصب موتور 504 با حجم 1.8 لیتر بر روی خودرو پیکان اقدام کرد که نتیجه آن تولید خودرو پیکاژو بود. البته پس از مدتی پیکاژو به پیکان 1800 تغییر نام داد.

محصولات ایران خودرو

تاسیس شرکت ساپکو

در سال 1370 شرکت ایران خودرو تحولات مهمی نظیر تولید مجدد خودرو پیکان و تاسیس شرکت ساپکو را تجربه کرد.

محصولات ایران خودرو

ایده ساخت خودرو سمند در پایان دهه 70

شرکت ایران خودرو در سال 1373 دو تحول بزرگ دیگر داشت. در ابتدا به تدوین برنامه 7 ساله اقدام کرده و در گام دوم توانست به تولید بیش از 300 هزار دستگاه در سال دست یابد. برنامه 7 ساله ایران خودرو بر روی مواردی نظیر کیفیت، بهبود مستمر و دستیابی به استاندارد ایزو 9000 تمرکز داشته و تا پایان سال 1377 تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی موفق به کسب گواهینامه ایزو 9002 شدند. تحول بزرگ دیگر ایران خودرو به ایجاد مرکز تحقیقات ایران خودرو با سرمایه‌گذاری بالا مربوط می‌شد که نتیجه آن ایده طراحی خودرو سمند بود.

محصولات ایران خودرو

ایران خودرو در راستای جهانی شدن

شرکت ایران خودرو برای جهانی شدن و قرار گرفتن در تراز جهانی به تدوین برنامه 10 ساله اقدام کرد که اهدافی چون افزایش کیفیت، تنوع محصولات به خصوص سمند، جمع آوری پیکان، حفظ قیمت، رقابت‌پذیری و دریافت تکنولوژی نوین از خودروسازان جهان را شامل می‌شد. از اهداف دیگری که ایران خودرو به دنبال تحقق آن بود می‌توان به کاهش هزینه و صادرات خودرو به سایر کشور‌ها اشاره کرد. البته این شرکت در سال 1381 به تولید انبوه خودرو سمند پرداخت.

محصولات ایران خودرو

شروع تولید پژو 206 و سمند سال

ایران خودرو به منظور جذب مشتریان بیشتر و توسعه فعالیت‌های خود در سال 1382، پروژه‌های پژو 206 صندوق دار، سمند سال و پژو پارس سال را شروع کرد. از طرفی در سال 1383 جهت ارتقای بهره‌وری و کنترل فعالیت‌های خود، از نظام برنامه‌ریزی یکپارچه منابع شرکت SAP استفاده کرد. همچنین در سال 1383 خودروهای پژو پارس ELX و سمند ال ایکس تولید شدند.

محصولات ایران خودرو

خداحافظی با پیکان

شرکت ایران خودرو برای بهبود سطح تکنولوژی و برای افزایش رضایت مشتریان، در سال 1384 تصمیم گرفت پیکان را از سبد محصولات خود خارج کند. در این سال شرکت ایران خودرو به بازارهای جهانی وارد شد و توانست موتور ملی پایه گازسوز را طراحی کند. از طرفی در این سال تعدادی از محصولات ایران خودرو نظیر 206 صندوق‌دار، پژو روا با موتور بهینه OHV و سمند سریر به مرحله تولید رسیدند.

محصولات ایران خودرو

خودرو رنو تندر 90 در سبد محصولات ایران خودرو

خط تولید موتور ملی در سال 1385 با حضور رئیس جمهور تاسیس شد و پروژه‌های تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره‌برداری رسیدند. در این سال ایران خودرو با شرکت رنو همکاری داشته و نتیجه آن، قرار گرفتن خودرو رنو تندر 90 در سبد محصولات ایران خودرو بود. به واسطه آن، انحصار همکاری‌های بین‌المللی ایران خودرو از شرکت پژو خارج شد. همچنین ایران خودرو پروژه تولید خودرو سمند در کشور ونزوئلا را افتتاح کرد.

محصولات ایران خودرو

کسب تندیس بلورین

در سال 1386 ایران خودرو توانست در همایش ملی کیفیت (EFQM)، تندیس بلورین را کسب کند. در همین سال خطوط تولید در سایت‌های تبریز، سنگال و مصر راه‌اندازی شد. از طرفی محصول جدید ایران خودرو با نام سمند سورن نیز به بازار راه پیدا کرد.

محصولات ایران خودرو

دومین خودرو ملی ایران خودرو

ایران خودرو در سال 1387 دومین خوردوی ملی خود را با نام رانا طراحی کرد. این سال برای ایران خودرو سالی موفقیت‌آمیز بوده که منجر به کسب جایزه ملی صادرات به عنوان صادرکننده نمونه کشور و جایزه تندیس بلورین به عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه کشور شد.

شرایط پیش فروش محصولات ایران خودرو

رشد 40 درصدی صادرات محصولات ایران خودرو

ایران خودرو در سال 1388 توانست محصولات زیادی را تولید کند و به رشد 40 درصدی صادرات خودرو برسد. همچنین در این سال ایران خودرو به تولید اولین خودرو مجهز به نانو پرداخت. در سال 1389 تولید محصولات ایران خودرو با رشد چشمگیری مواجه بوده و با رکورد تولید 755 هزار 555 دستگاه توانست بیش از نیمی از سهم تولید خودروهای سبک کشور را از آن خود کند و در منطقه به اقتدار نسبی برسد.

شرکت ایران خودرو بر اساس اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران، توانست در شاخصه‌هایی نظیر فروش، اشتغال‌زایی و سودآوری به رتبه نخست دست یابد و برترین گروه صنعتی در میان گروه‌های خودروسازی کشور و برگزیده شرکت‌های پیشرو در سراسر کشور انتخاب شود. در مجموع، ایران خودرو در این همایش به عنوان برترین شرکت ایرانی انتخاب شد. از سایر دستاوردهای شرکت ایران خودرو می‌توان به رشد حدود دو برابری ارزش سهام شرکت، ارتقای 40 درصدی شاخص‌های کیفی ایدرو برای محصولات ایران‌ خودرو، کاهش قیمت 2 تا 5 درصدی در 65 نوع از محصولات ایران خودرو همزمان با هدفمندی یارانه‌ها و صادرات 40 هزار دستگاه در سال 1389 اشاره کرد.

محصولات ایران خودرو

دنا در سبد محصولات ایران خودرو

خودرو دنا به طور کامل توسط کارشناسان و طراحان داخلی تولید شده و به عنوان جدیدترین محصول شرکت ایران خودرو شناخته می‌شود. تمامی مراحل طراحی و تولید این خودرو در زمان کوتاه یک ساله انجام شده و سرانجام در سال 1390 از خودرو دنا رونمایی شد. ورود دنا به سبد محصولات ایران خودرو، تنوع این سبد را به همراه داشت و در ادامه نیز مدل‌های دنا پلاس و دنا پلاس توربو به بازار راه پیدا کرد.

محصولات ایران خودرو

تاریخچه محصولات ایران خودرو به روایت تصویر

دهه 40

سال 1346: سواری پیکان در مدل‌های دو لوکس، کار لوکس، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی

محصولات ایران خودرو

1348: وانت پیکان با حجم موتور 1600 سی سی

محصولات ایران خودرو

دهه 50

سال 1357: هیلمن دو در

محصولات ایران خودرو

دهه 60

سال 1369: سواری پژو 405 در مدل‌های GL و GLX با حجم موتور 1580 سی سی

محصولات ایران خودرو

دهه 70

سال 1374: سواری پژو 405 در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک با حجم موتور 2 لیتر، سواری پژو 205 مدل GR با حجم موتور 1360 سی سی

محصولات ایران خودرو

سال 1376: سواری پژو RD با حجم موتور 1.6 لیتر و سپس RDi و RDX

محصولات ایران خودرو

سال 1378:‌ پارس با حجم موتور 1.8 لیتر و سپس پارس 2000 سی سی و پارس ELX و سفارشی

محصولات ایران خودرو

سال 1379: تولید آزمایشی سمند X7 با حجم موتور 1.8 لیتر و سیستم انژکتوری و سپس سمند، سمند LX و سفارشی

محصولات ایران خودرو

دهه 80

سال 1380: پژو 206 باحجم موتور 1.4 لیتری (تیپ‌های 2 و 3 و 5 و 6) و سفارشی، افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور

محصولات ایران خودرو

سال 1384:‌ پژو 206 SD صندوقدار 1.6 لیتری تیپ‌های 3 و 4 و 5

محصولات ایران خودرو

سال 1385: پژو آردی جدید با نام روآ

محصولات ایران خودرو

سال 1385:‌ سوزوکی گراند ویتارا 2.4 لیتری

محصولات ایران خودرو

سال 1386: رنو تندر 90 با موتور 1.6 لیتری، سورن، تندر 90 سفری

محصولات ایران خودرو

سال 1387: پژو 407

محصولات ایران خودرو

سال 1389: پژو 207 آی با موتور TU5

محصولات ایران خودرو

دهه 90

سال 1390: سوزوکی کیزاشی (کلاس D)

محصولات ایران خودرو

سال 1391: رانا

محصولات ایران خودرو

سال 1393: آریسان

محصولات ایران خودرو

سال 1393: تندر پیکاپ

محصولات ایران خودرو

سال 1393: دنا

محصولات ایران خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. پیکان تو شون مدرخشه
    خخخخ

  2. دومین خودرو ملی ایران خودرو
    ایران خودرو در سال 1387 دومین خوردوی ملی خود را با نام رانا طراحی کرد. این سال برای ایران خودرو سالی موفقیت‌آمیز بوده که منجر به کسب جایزه ملی صادرات به عنوان صادرکننده نمونه کشور و جایزه تندیس بلورین به عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه کشور شد.
    خخخخ ناموسن از خنده روده پر شدم , میشه بگین رقیبای صادراتیه ایران خودرو کداما شرکتها بدون ؟ سایپا ؟
    منو یاد مسابقیه دو میدانی میندازه که شرکت کننده 1 نفره جام هم فقط برای قهرمانه و 75 میلیون ابله که خودمون باشیم (مردم همیشه در صحنه که پولها خوابوندن تو این شرکتا) هم تماشاگرشیم خخخ
    باز ممنون که فهمیدیم این شرکت مفت خور چقد حق های مردم خورده , در ضمن همین رانا تا 20 هزار پر میشه سر سیلندر میسوزونه خخخ

  3. ساکنین خراب بنای آباد رو نابود کردند

  4. برندی که روزی پر از ایده و نشاط بوده امروز تبدیل به تابوت سازی شده که خالی از هر حس یا همدلی ای هست

  5. خداوکیلی
    خجالت نمیکشین،، بنده خدا پراید رو لحضه ایی تو سبد ایران خودرو دید !
    انصاف داشته باشید میفهمید که حرف از فولکس واگن و جنرال موتورز نمیزنیم که ؟!!!
    ایران
    تنها کشوری محسوب میشه که (منطق) شامل نمیشه !
    بخوای با قوانین و مقررات بررسی کنی خندت میگیره –
    مزخرف ترین تجربه هام در این خاکه ………………………………………

  6. بخوای نگاه کنی می بینی پیکان از همشون بهتر بود

  7. با ارزش ترین محصولش همون پیکان بود

    • راستش میگفت نسل جدیدش رو میسازند ولی چی بگم عقل خوب داشتند رانا رو پلاتفرم ۲۰۶ نمیکردند نسل جدیدش خوشگل بود که ایران خودروی بدبخت ما چه کرد

  8. بد انقلاب هیچ پیشرفتی نکرده

  9. سلام، خسته نباشید، پاراگراف چهارم خط آخر کلمه “بورس” اشتباه نوشته شده.

  10. پراید جا انداختین!!!! یکی از بهترین تولیدات ملی محسوبب میشه تو این 40 سال اخیر!!!! سگ پیکان شرف داشته به خودرو های امروزی!! اونم پراید!!!هرچی اشغاله و دسه مونده کشورهای اروپاییه ما داریم مصرف میکنیم!!!!پراید 40 سال پیش کره داریم هنوز ما داریم تولید میکنیم…واقعا تندیس زرشک طلایی باید ب این مسئولین داد با این دستاوردشون