قیمت خودرو

قیمت خودرو چند درصد افزایش پیدا می‌کند؟

این روزها خودروسازان به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند و به زودی قیمت جدید خودروهای داخلی اعلام می‌شود. اما قیمت خودرو قرار است چقدر افزایش پیدا کند و آیا اعداد و ارقام مطرح شده در برخی رسانه‌ها واقعیت دارند؟

مدتی است که بازار خودرو در انتظار اعلام رسمی قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی خودروسازانی چون ایران خودرو و سایپا است و این موضوع به یکی از دغدغه‌های مشتریان و فعالان بازار خودرو تبدیل شده است. در این روزها همه در مورد میزان افزایش قیمت خودرو گمانه‌زنی می‌کنند. هر یک از مسئولان و کارشناسان اظهار نظرهایی مختلفی در این مورد کرده‌اند. برخی از مسئولان دولتی از افزایش 20 درصدی قیمت خودرو در کارخانه‌ها خبر داده‌اند، اما برخی از مسئولان نیز می‌گویند خودروسازان به دنبال افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت‌ها هستند.

از حدود دو ماه پیش شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، محصولات خود را با موعد تحویل چند ماهه و حتی بیشتر از یک سال، پیش فروش کرده‌اند. به این ترتیب در این مدت اخیر، هیچ خودرویی از سوی خودروسازان به بازار عرضه نشده است که این مساله خود یکی از دلایل افزایش قیمت ماشین در بازار به شمار می‌رود. از سوی دیگر، همه خودروسازان داخلی محصولات خود را با قیمت روز و غیر قطعی عرضه می‌کنند که نشان می‌دهد روی افزایش قیمت خودروهایشان حساب کرده‌اند.

قیمت خودرو

محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص آخرین وضعیت قیمت ماشین گفت تفاوت بین قیمت خودروهای داخلی در بازار و کارخانه بسیار زیاد است و به همین دلیل قصد داریم با گران کردن خودروها در کارخانه‌ها، آن را به سطح قیمتی بازار نزدیک کنیم. به گفته نجفی منش، در صورت اجرا شدن این تصمیم، دلالی و واسطه‌گری از بین می‌رود و وضعیت بازار خودرو بهبود پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود اگر قیمت محصولات داخلی در کارخانه به سطح قیمت بازار برسد می‌توانیم شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم. برخی افراد می‌گویند با گران کردن خودروها توسط خودروسازان، قیمت ماشین در بازار هم رشد می‌کند، اما نجفی منش معتقد است افزایش قیمت کارخانه‌ای تاثیری بر قیمت بازار نمی‌گذارد.

میزان افزایش قیمت خودرو

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان درباره میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت ما نه قیمت پراید 22 میلیونی را قبول داریم و نه پراید 40 میلیون تومانی را قبول می‌کنیم. خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات خود را 60 تا 80 درصد افزایش دهند که در این صورت شاید شاهد قیمت‌گذاری 40 میلیون تومانی برای پراید و 60 میلیون تومانی برای سمند باشیم. با این حال، نجفی منش می‌گوید ما قصد داریم قیمت محصولات داخلی را در کارخانه‌ها به 5 درصد زیر قیمت بازار برسانیم.

قیمت خودرو

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 60 تا 80 درصدی قیمت خودروها توسط خودروسازان منطقی است یا خیر، گفت مشتریان افزایش قیمت بیشتری را هم متحمل شده‌اند؛ برای مثال قیمت پراید تا 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. نجفی منش در پایان تاکید کرد این اقدام هم به نفع خودروساز و هم مصرف‌کننده خواهد بود و در آینده شاهد آرامش بازار خودرو خواهیم بود.

در هر صورت به نظر می‌رسد خودروسازان قصد دارند قیمت محصولاتشان را به سطح قیمت بازار برسانند و حتی وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز مخالفتی با این موضوع ندارد. بنابراین بعید نیست که در روزهای آینده، قیمت خودرو در کارخانه‌ها چندین میلیون افزایش پیدا کند.