آمار فروش اپل

چه رازی پشت آمار فروش اپل پنهان شده است؟

انتشار مستمر آمار فروش اپل طی بازه‌های زمانی سه ماهه، تا امروز سبب می‌شد شرکت‌های رقیب و حتی طرفداران به اطلاعات خوبی درباره این شرکت دست پیدا کنند. اما از این پس، دیگر قرار نیست میزان فروش اپل به صورت عمومی اعلام شود!

برای طرفداران اپل، آگاهی از میزان فروش آن طی یک بازه زمانی سه ماهه، روش خوبی به منظور ارزیابی نحوه عملکرد و میزان پیشرفت شرکت مورد علاقه‌شان است. اعداد و ارقام مربوط به آمار فروش اپل برای شرکت‌های رقیب اهمیت بسیار بیشتری دارد، به طوری که طبق آن متوجه خواهند شد در بازار گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاپ، چقدر با ثروتمندترین شرکت دنیا فاصله دارند.

توقف انتشار آمار فروش اپل

متاسفانه دیگر نه برای طرفداران و نه برای رقبا، امکان دسترسی به آمار فروش اپل وجود نخواهد داشت! لوکا مایستری (Luca Maestri) رییس بخش مالی اپل همراه با اعلام جدیدترین گزارش درآمد شرکت گفت دیگر قرار نیست آمار فروش اپل به صورت عمومی منتشر شود. این موضوع شامل میزان فروش آیفون‌ها، دستگاه‌های قدرت گرفته از مک او اس و آیپدها می‌شود. به نظر می‌رسد این استراتژی قرار است برای همیشه حفظ شود!

آیفون اس ای

لوکا مایستری گفت همانطور که اپل بارها و بارها به استراتژی اصلی خود اشاره کرده، هدف این شرکت تولید محصولات خوب و ارائه سرویس‌های مناسب به منظور افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها است. این شرکت در واقع در تلاش است تجربه‌هایی بی‌نظیر در زمینه‌های مختلف در اختیار کاربرانش قرار بدهد. به این ترتیب استفاده‌کنندگان از محصولات اپل وفادار به این برند باقی خواهند ماند.

اما اعلام آمار فروش اپل در بازه‌های زمانی 90 روزه قادر نیست قدرت واقعی بیزینس این شرکت را نشان بدهد. به عبارتی می‌توان گفت اعلام یک سری اعداد و ارقام درباره نحوه عملکرد شرکت آن هم طی سه ماه (یک بازه زمانی کوتاه)، تنها دیدی سطحی درباره میزان موفقیت و یا عدم موفقیت کل کسب و کار به کاربران ارائه خواهد کرد.

اپل به عنوان باارزش‌ترین شرکت دنیا، با توقف انتشار عمومی آمار فروش خود تصمیم دارد بیشتر از قبل خودش را نفوذناپذیر کرده و استراتژی‌هایش را دور از چشم بقیه رقبا پیاده‌سازی کند. به این ترتیب رقبا بدون اطلاع از آمار فروش اپل متوجه نخواهند شد این شرکت واقعا با چه سرعتی در حال حرکت رو به جلو است.

اگرچه اپل به تازگی تیر خلاصی را زده و اعلام کرده دیگر هرگز آمار فروش دستگاه‌هایش را اعلام نمی‌کند، اما این شرکت تا امروز نیز در زمینه انتشار اطلاعاتی درباره میزان فروش خود، جزو شفاف‌ترین‌ها نبوده است! به عنوان نمونه با وجود اعلام آمار فروش اپل در بازار سیستم‌های کامپیوتری (مک بوک‌ها و آی مک‌ها)، و دستگاه‌های آی او اسی (آیفون‌ها و آیپد‌ها)، هرگز میزان فروش اپل واچ، اپل تی وی و هوم پاد به صورت دقیق مشخص نشده است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید یکی از دلایل افزایش سرعت پیشرفت اپل طی سال‌های اخیر، موفقیت بی‌نظیر در زمینه فروش گجت‌های پوشیدنی به شمار می‌رود. به عنوان نمونه، اکنون حدود 50 درصد سهم بازار ساعت‌های هوشمند در چنگ اپل است!

اپل واچ

با بررسی نحوه عملکرد شرکت طی چند سال اخیر، به خوبی می‌توان به منطق پشت صحبت‌های لوکا مایتسری پی برد. میزان فروش آیفون‌های معرفی شده طی سال‌های اخیر، نسبت به قبل افزایش پیدا نکرده و سهم اپل در بازار موبایل کمی کاهش نیز به خود دیده است، با این حال شاهد افزایش ارزش سهام اپل به صورت ساعت به ساعت در بازار بورس هستیم! پس همانطور که لوکا مایستری اعلام کرد، اعداد و ارقام مربوط به آمار فروش اپل یا هر شرکت دیگر، معیار خوبی برای ارزیابی نحوه پیشرفت و میزان موفقیت آن محسوب نمی‌شوند.