تازه ماندن میوه ها و سبزیجات

روش‌هایی ساده برای تازه ماندن میوه ها و سبزیجات

برای تازه ماندن میوه ها و سبزیجات چه راه‌هایی وجود دارد؟ ما در این مقاله روش‌های تازه نگه‌داشتن انواع خوراکی‌های مصرف را بررسی خواهیم کرد.

وقتی شما میوه و سبزیجات می‌خرید و آنها را داخل یخچال قرار می‌دهید، بعد از گذشت چند روز شل و پوسیده می‌شوند. اغلب اوقات، مشکل از روش ذخیره سازی و نگهداری آنها است. پس نکات زیر را برای تازه ماندن میوه ها و سبزیجات به یاد داشته باشید.

میوه‌ها و سبزیجات با یکدیگر همخوانی ندارند. بنابراین هنگام نگهداری، آنها را در یخچال یا فریزر کنار هم قرار ندهید. چرا؟ زیرا بسیاری از میوه‌ها گاز اتیلن تولید می‌کنند که مثل هورمون رشد عمل می‌کنند و می‌تواند باعث فاسد شدن سریع سبزیجات شوند.

سبزیجات باید نفس بکشند. روی کیسه‌های پلاستیکی که سبزیجات را در آنها ذخیره می‌کنید سوراخ‌هایی ایجاد کنید و یا آنها را در کیس‌های مش (کیسه های توری) بگذارید. طبق گفته‌ی بری سوانسون، استاد مقدماتی علوم مواد غذایی در دانشگاه ایالتی واشنگتن کیسه‌های پلاستیکی هوا ناپذیر بدترین انتخاب برای نگهداری سبزیجات است. سعی کنید سبزیجات را خیلی محکم و سفت بسته بندی نکنید، زیرا آنها نیاز به فضای خالی برای گردش هوا دارند و بسته بندی محکم موجب فاسد شدن سریع سبزیجات می شود.

تازه ماندن میوه ها و سبزیجات

یکی از مهم‌ترین روش‌های ساده برای تازه ماندن میوه ها و سبزیجات، این است که آنها را تنها در هنگام خوردن بشویید. آماندا دیرینگ محقق علمی در زمینه مواد‌غذایی دانشگاه پوردو می‌گوید: «شستن میوه و سبزی قبل از ذخیره و نگهداری آنها در یخچال باعث می‌شود که محصولات سریع‌تر فاسد شوند، زیرا رطوبت موجب رشد باکتری‌ها می‌شود».

تازه ماندن میوه ها و سبزیجات

1 – سیر

سعی کنید سیر را در دمای اتاق و در یک ظرف باز نگهداری کنید تا گردش هوا در آن جریان داشته باشد. پوست کاغذ مانند سیر را قبل از استفاده نکنید. همچنین بهتر است که آن را در کنار هم نوع خودش مثل پیاز نگهداری کنید.

2 – پیاز

تعدادی جوراب شلواری تمیز پیدا کنید. سپس پیازها را به پاچه های جوراب وصل کرده و بین هریک از آنها را گره بزنید و بعد آن را در دمای اتاق آویزان کنید. در غیر این صورت می‌توانید پیاز را مانند سیر در آشپزخانه نگه دارید. فقط به خاطر داشته باشید که آنها را کنار سیب زمینی ها قرار ندهید.

سعی کنید پیازها را در یخچال نگذارید، زیرا رطوبت و دمای پایین داخل یخچال پیاز را خمیری می‌کند. همچنین دور نگه داشتن پیاز از نور به تند و تیز نشدن آن کمک می‌کند.

3 – سیب زمینی

سیب زمینی ها را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید، اما آنها را در یخچال نگذارید. زیرا، هوای سرد و رطوبت یخچال باعث می‌شود که نشاسته موجود در سیب زمینی به قند تبدیل شود که این امر روی مزه و بافت آن تاثیر می‌گذارد. سیب زمینی را در کیسه کاغذی (که در آن جریان هوا بیش از کیسه پلاستیکی وجود دارد) در یک نقطه ی خنک مانند کابینت نگه دارید. آنها را از پیاز و میوه‌هایی مانند سیب که گاز اتیلن تولید می‌کنند دور نگه دارید، زیرا این گاز موجب سبز شدن سیب زمینی‌ها می‌شود.

4 – مارچوبه

4 روش برای نگهداری مارچوبه وجود دارد. بهترین روش این است که یک و نیم اینچ از انتهای ساقه را برش داده و سپس مانند دسته گل آنها را در مقدار کمی آب در یخچال قرار دهید. با این روش مارچوبه حدود 4 روز تازه می‌ماند.

5 – هویج

ابتدا، قسمت سبز رنگ انتهای هویج را ببرید؛ زیرا این قسمت رطوبت هویج را از بین می‌برد و باعث نرم و شل شدن سریع آن می‌شود. هویج خرد شده را با قرار دادن در کیسه‌های زیپ دار حدود 2 هفته می‌توان در یخچال نگهداری کرد. همچنین با ریختن هویج‌های خرد شده در ظرف بزرگ پر از آب می‌توانید مدت نگهداری آن را طولانی‌تر کنید. طبق توصیه‌ی دیرینگ آب آن را به طور مرتب عوض کنید.

6 – کلم بروکسلی

انتهای ساقه را در آب خنک قرار دهید و جوانه‌ها را در صورت نیاز بشویید.اگر کلم هایی که خریده اید نرم و شل هستند، آنها را نشسته در کیسه های زیپ دار قرار داده و در یخچال بگذارید. قبل از استفاده برگ های لایه بیرونی را بکنید.

7 – خیار

طبق گفته‌ی محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس هرچیزی در دمای کمتر از 50 درجه باشد سریع‌تر خراب و فاسد می‌شود. سعی کنید خیارها را بیشتر از 3 روز در یخچال نگذارید. خیار نیز به گاز اتیلن حساس است، بنابراین آنها را از موز، خربزه و گوجه فرنگی دور نگه دارید.

8 – کرفس

برای نگهداری کرفس‌ها بجای استفاده از بسته های پلاستیکی باید آنها را با فویل آلومینیومی بسته بندی کنید. زیرا با این روش گاز اتلین تولید شده توسط کرفس از بین می‌رود. هر بار بعد از استفاده دوباره آن را بسته بندی کنید. کرفس را مانند هویج در یک ظرف پر از آب نیز می‌توانید نگهداری کنید.

9 – گوجه فرنگی

بهترین راه برای حفظ و نگهداری گوجه فرنگی کندن قسمت سبز رنگ اضافی روی گوجه است. این روش ممکن است به حفظ رطوبت کمک کرده و از فاسد شدن آن جلوگیری کند. اما این روش بسته به نوع گوجه فرنگی دارد؛ نتیجه ی حاصل از نگهداری یک گوجه فرنگی با پوست نازک می‌تواند متفاوت از گوجه‌هایی با پوست ضخیم باشد. زمانی که گوجه فرنگی حسابی رسیده باشد نگهداری آن در یخچال به مدت چند روز عطر و طعم آن را حفظ خواهد کرد و عمر مفید آن را افزایش خواهد داد. پس اجازه دهید که گوجه فرنگی‌ها رسیده شوند، سپس قسمت سبز رنگ آنها را کنده و داخل یخچال قرار دهید. قبل از خوردن و استفاده از گوجه فرنگی‌ها اجازه دهید که دمای آنها به دمای اتاق برسد.

10 – موز

آنها را از هم جدا کنید. سپس هر کدام از آنها را با بسته‌های پلاستیکی بسته بندی کنید. این روش باعث کاهش انتشار گاز اتیلن می‌شود. سپس موزها به آرامی رسیده تر می‌شوند. وقتی که موزها به اندازه کافی رسیدند می‌توانید آنها را داخل یخچال بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. جورابه باید تمیز باشه فک کنم😂😂

  2. خدایی دیگ الان وسع مالی برای خرید چیزای تر و تازه ندارین مگ با این روشا اجدیدشون کنیم قابل خوردن شن

  3. عالی بود ولی اون پیازی که توی جوارابه رو کی میخوره اخه