قطعات رنو ساندرو

احتکار قطعات رنو ساندرو در انبار سایپا واقعیت دارد؟

در روزهای گذشته، خبری مبنی بر تحویل ندادن رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به علت کمبود قطعات منتشر شد. این در حالی است که شایعه‌هایی مبنی بر احتکار قطعات رنو ساندرو در انبار سایپا به گوش می‌رسد. در ادامه، صحت و سقم این شایعه را بررسی می‌کنیم.

پس از خروج شرکت خودروسازی رنو از ایران به بهانه پیروی از تحریم‌های آمریکا، خودروسازان داخلی به خاطر مشکل تامین قطعه و تولید، دیگر قادر به انجام تعهدات خود نخواهند بود. از این رو گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مشتریانی که برای خرید خودروهای رنو سایپا ثبت نام کرده‌اند، به علت مشکل تامین قطعه و تولید، قادر به دریافت خودروهایی نظیر رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، پارس تندر و تندر 90 نخواهند بود و می‌توانند از طرح تبدیل استفاده کرده و به جای آن خودروهای خانواده X100 (پراید 131 یا پراید وانت 151) و خانواده X200 (تیبا، تیبا2 یا ساینا) را انتخاب کنند. البته طرح‌های انصراف نیز برای مشتریان در نظر گرفته شد. این اطلاعیه سایپا با اعتراض شدید مشتریان همراه شد و به همین دلیل، سایپا بلافاصله این طرح را متوقف کرد. از طرفی در روز‌های گذشته یک منبع آگاه از احتکار قطعات رنو ساندرو در شرکت سایپا خبر داده است که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

قطعات رنو ساندرو

شایعه احتکار قطعات رنو ساندرو

اخیرا یک منبع آگاه اعلام کرد انبارهای گروه خودروسازی سایپا (پارس خودرو) پر از قطعات محصولات رنو مانند موتور و گیربکس است که مربوط به خودرو‌های تندر 90 و رنو ساندرو هستند. این منبع آگاه این اقدام را به دو موضوع مرتبط می‌داند. دلیل اول اینکه شرکت سایپا به دلیل قراردادی که با شرکت پژو منعقد کرده است قادر به تولید این محصول نیست و در حال حاضر فرایند تولید رنو ساندرو و سایر محصولات رنو را متوقف کرده است.

از طرفی اگر شرکت سایپا بتواند مشکلاتی که با خودروسازی رنو وجود دارد را برطرف سازد، می‌تواند این محصولات را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کند؛ چرا که در حال حاضر خودروسازان داخلی همچون سایپا و ایران خودرو به دلیل مشکلات ارزی و التهاب‌های بازار از نحوه قیمت‌گذاری محصولات ناراضی هستند و تقاضای افزایش قیمت را دارند. البته در گذشته وزیر صنعت در این خصوص عنوان کرد خودروسازان داخلی باید به مبلغی که در قرارداد‌های خود قید کرده‌اند پایبند باشند. شاید همین گفته وزیر صنعت به احتکار قطعات رنو ساندرو توسط سایپا و ترفند خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو مرتبط باشد.

علت جابه‌جایی رنو ساندرو با پراید و تیبا

محمدرضا سروش، مدیرعامل سایپا در این خصوص اظهار کرد به علت پایبند نبودن شرکت خودروسازی رنو به تعهدات خود ناچاریم به روش‌های مختلفی تعهد خود را عملی کنیم. از این رو بخشی از تعهدات را با محصولات قابل تحویل نظیر پراید، تیبا و ساینا انجام می‌دهیم و از سوی دیگر گزینه‌هایی مانند سود تاخیر یا انصراف را برای مشتریان پیش‌بینی خواهیم کرد تا از این مرحله نیز به خوبی بگذریم. از طرفی درصددیم برای کسانی که فقط مایل به دریافت خودروهای رنو ساندرو هستند، با باقی‌مانده قطعات CKD جوابگوی نیازشان باشیم. وی افزود از تمامی مشتریان به علت تاخیر‌ها و مشکل‌های پیش‌ آمده عذرخواهی می‌کنم و تمام سعی خود را برای پاسخگویی به نیاز مشتریان به کار خواهیم گرفت.

قطعات رنو ساندرو

چرا سایپا همچنان پیش فروش می‌کند؟

با شرایط فعلی و پایبند نبودن سایپا به تعهدات خود، این سوال مطرح می‌شود که چرا این شرکت همچنان به پیش فروش خودرو اقدام می‌کند؟ مدیرعامل سایپا در این خصوص عنوان کرد خودروهایی که در حال حاضر پیش فروش می‌شوند، محصولاتی هستند که امکان تحویل آن‌ها وجود دارد و تامین قطعات آن‌ها با مشکل همراه نیست.

این مقام مسئول در خصوص اینکه 30 درصد قطعات خودروهای داخلی از خارج کشور تامین می‌شود و آیا در زمینه تامین آن‌ها مشکلی وجود دارد یا خیر، گفت البته این آمار برای همه خودروها یکسان نیست و برای برخی کمتر است. برای مثال درصد داخلی‌سازی خودروهای پراید و تیبا بسیار بالا بوده و کمتر به قطعات خارجی نیاز دارند.

30 هزار خودروی ناقص در پارکینگ سایپا

مدیرعامل سایپا درباره تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ این کارخانه بیان کرد این آمار حدود 30 هزار دستگاه بوده و با توجه به مشکل تامین قطعات، هنوز به مرحله نهایی تولید نرسیده‌اند. ما برای هماهنگ شدن با شرایط تحریمی پیش آمده نیاز به زمان داریم که امیدوارم در آینده نزدیک درصد زیادی از این خودروها تکمیل شود تا بتوانیم به تعهدات خود به خوبی عمل کنیم.

قطعات رنو ساندرو

قیمت خودرو افزایش می‌یابد

مدیرعامل سایپا در پایان عنوان کرد به دلیل نوسان بازار و به ویژه افزایش نرخ ارز با مشکل تولید مواجه شده‌ایم و تامین قطعات نیز به سختی انجام می‌شود. از طرفی بهای تمام شده محصولات ما نسبت به قیمت فروش کم بوده و برای جلوگیری از ضرر و زیان نیاز به قیمت‌گذاری جدید داریم. از این رو از دولت و مراجع تصمیم‌گیرنده تقاضا داریم قیمت‌های جدید را اعلام کنند تا در زمان کوتاهی قیمت‌ محصولات مشخص شود؛ چرا که هرچه این اقدام با تاخیر انجام شود به صنعت خودروسازی داخلی آسیب‌های جدی وارد خواهد شد.

قطعات رنو ساندرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. فقط مردم وقتی راضی میشوند که به قیمت کارخانه قبلی رنو رو تحویل بگیرن اگر رنو نیست چین که هست .برلیانس .چانگان حتی Rich سراتو .کسانی که ساندرو ثبت نام کرده اند با پراید یا تیبا نمیشه راضی کرد .مدیریت قوی نیاز هست تا ولقعا پاسخگو باشه . به نظر من مدیر سایپا تا احقاق حق الناس نباید شبا بخوابه .

  2. از اینا هرچی بگی برمیاد

  3. اینا همه کاری رو انجام هیچی ازشون بعید نیست

  4. از این گرگ های حریص هرچی بگی بر میاد