بهترین تصاویر خطای دید

بهترین تصاویر خطای دید سال ذهن شما را به چالش می‌کشند!

بهترین تصاویر خطای دید سال توسط کارشناسان و کاربران اینترنتی معرفی شدند. این عکس‌ها در عین سرگرم‌کننده بودن، بسیار گیج‌کننده هستند و می‌توانند شما را متحیر کنند.

رقابت برای انتخاب جدیدترین و بهترین تصاویر خطای دید، هر ساله برگزار شده و گروهی از متخصصان با همراهی کاربران اینترنتی، مواردی که ذهن شما را بیش از همه به چالش می‌کشند، انتخاب می‌کنند. امسال نیز این مسابقه، یک بار دیگر برگزار شده و کانال یوتیوب “The Illusion contest” با انتشار چند ویدیو، بهترین موارد را معرفی کرده است.

آیا برای مشاهده چند عکس متفاوت و گیج‌کننده آماده هستید؟

بهترین تصاویر خطای دید 2018

جایزه اول

جایزه نخست به کسی جز کوکیچی سوگیهارا (Kokichi Sugihara) تعلق نمی‌گیرد؛ یکی از متخصصان طراحی و ساخت تصاویر خطای دید که پیش‌تر، او را با تصویری از پیکانی که دماغه آن به دو طرف بود و همچنین مربع‌های فیزیکی که به دایره تبدیل می‌شوند، می‌شناسیم.

شاید طرح امسال آقای سوگیهارا، بیشتر دوبعدی باشد؛ اما هم‌چنان می‌تواند ذهن شما را به چالش بکشد. این عکس خطای دید، شی مبهم سه‌گانه (Triply Ambiguous Object) نام داشته و یک آینه و یک شی دوبعدی را به گونه‌ای نشان می‌دهد که به‌نظر سه شی کاملا متفاوت پیش روی ما قرار دارد.

اگر به خاطر پرچم کوچک نبود، شاید برخی باور می‌کردند که اینجا از سه شی (به جای یک شی و دو آینه) استفاده شده است. در ادامه، یک دست وارد صحنه شده و این شی را حرکت می‌دهد تا چشمان کاربران، بیش از پیش خیره شود.

علت عملی شدن این ایده، وجود خطوط کج در تصویر است. به علاوه، وجود همان پرچمدار نیز برای اثرگذاری بیشتر، اهمیت زیادی دارد. داوران در مورد این تصویر چنین می‌گویند:

ما سه سازه مختلف را درک می‌کنیم زیرا آنها در سه جهت مختلف قرار گرفته‌اند. ستون و پرچم [روی آن] بیانگر جهت جاذبه هستند؛ چیزی که خطای دید را تقویت می‌کند.

جایزه دوم

جایزه دوم در رقابت برای انتخاب بهترین تصاویر خطای دید سال 2018، به دیوید فیلیپس (David Phillips)، پریسیلا هرد (Priscilla Heard) و کریستوفر تایلر (Christopher Tyler)، بابت طرحی به نام توهم حرکت با یک پیچ‌خوردگی (Movement Illusion with a Twist) رسیده است.

انتخاب این نام، اصلا عجیب نیست؛ همان‌گونه که در ویدیوی بالا نیز می‌بینید، به محض اضافه کردن نقطه‌های آبی در حال حرکت به سمت بالا در پشت تصویری از الماس‌های زرد که آنها هم به سمت بالا حرکت می‌کنند، ناگهان به نظر می‌رسد که الماس‌های زرد، مسیر حرکت خود را به سمت راست تغییر می‌دهند.

حال اگر آرایش الماس‌‌ها به یک مثلث کوتاه‌شده تغییر کنند، به نظر می‌رسد ما با حرکتی به سمت بیرون رو به رو هستیم؛ سپس شی مورد نظر را به یک متوازی الاضلاع تبدیل کنید تا یک شی 3D با حرکتی مارپیچ به سمت بالا نمایان شود. این تصویر خطای دید، کمی پیچیده‌تر از باقی موارد موجود در لیست است، ولی تاثیر آن کاملا روشن بوده و به شکلی غیر منتظره می‌تواند شما را مبهوت خود کند.

جایزه سوم

مایل پیکارد (Michael Pickard) و گورپریت سینگ (Gurpreet Singh) خالق یکی از بهترین تصاویر خطای دید سال هستند؛ تصویری که در واقع توهمی از رنگ است.

ویدیوی بالا به نام توهم دید چشم مار (The Worm’s Eye View Illusion)، چهار عکس رنگارنگ از یک مار را نشان می‌دهد که برای ساخت تصویری متحرک، پشت سر یکدیگر پخش می‌شوند.

زمانی که رنگ مار، سبز روشن و بلوطی است، به نظر می‌رسد حرکتی یک‌طرفه وجود دارد؛ اما به محض تغییر رنگ به صورتی و سبز تیره، مسیر حرکت معکوس خواهد شد! داوران ضمن اعطای این جایزه، علت این خطای دید را هم بیان کردند:

تغییر جهت به این دلیل رخ می‌دهد که بیننده، به صورت خودکار، رنگ برجسته‌تر را به عنوان پیش‌زمینه و رنگ روشن‌تر را به عنوان پس‌زمینه مشاهده می‌کند. با حرکت اسلایدر و تغییر شدت روشنایی این رنگ‌ها، تصویری که به عنوان پیش‌زمینه تلقی می‌شود، مسیر حرکت را تعیین خواهد کرد.

جایزه چهارم

اگرچه همیشه سه جایزه برای اعطا به برندگان وجود دارد، ولی ما یک مورد اضافی دیگر را هم به خاطر جذابیت بالا در نظر گرفته‌ایم.

مسئولیت طراحی مورد چهارم در لیست بهترین تصاویر خطای دید سال بر عهده تاکاهیرو کاوابه (Takahiro Kawabe) بوده و “Danswing Papers” نام دارد؛ طرحی که بر اساس یک خطای دید به اسم “phenomenal phenomenon” به وجود آمده است.

با استفاده از یک تیغه مشکی در یک طرف و یک تیغه روشن در طرف دیگر، به نظر می‌رسد اشکال کاغذی کاوابه روی صفحه‌ای که در حال چشمک زدن است، جابجا می‌شوند. همین افکت نیز سبب می‌شود تا شما با کاغذهایی رقصان رو به رو باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. اولی بهتر از بقیه بود

  2. ویدیو اول خوب بود

  3. اینهمه نقش عجب بر در و دیوار وجود
    هر که فکرش نکند نقش بود بر دیوار
    واقعا این بیت الان مناسب این تصاویر و خطا های دید بود

  4. بله خیلی جالب و قشنگ بودن مرسی از پست زیباتون

  5. با این همع خطا بازم ظاهر زندگی بقیه رو با باطن زندگی خودمون مقایسه میکنیم