کهکشان

درخشان ترین کهکشان کیهانی رازی مخوف را پنهان کرده است

شاید با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد، اما در اعماق کیهان یک کهکشان وجود دارد که تشعشات غول‌آسایی از خود به بیرون فوران می‌کند. این کهکشان درخشش عجیبی دارد، اما در عین حال رازی مخوف را در خود پنهان کرده است.

کهکشان یاد شده W2246-0526 نام دارد و جالب است بدانید که تشعشعات مادون قرمزی معادل تشعشعات مادون قرمز ۳۵۰ تریلیون خورشید را از خود به بیرون ساطع می‌کند که همین ویژگی، آن را تبدیل به درخشان‌ترین کهکشان مشاهده شده در سراسر کیهان کرده است.

کهکشان

اما از یک راز مخوف صحبت کردیم که این کهکشان درخشان مخفی کرده است. این راز هولناک چیست؟ شاید باور این راز برای‌تان سخت باشد، اما این کهکشان برای تغذیه ابر سیاه چاله خود باید به سرقت مواد سه کهکشان دیگر بپردازد، آنها را جمع آوری کند و در نهایت به خورد سیاه چاله خود بدهد.

هم‌نوع‌خواری خوفناک کهکشان W2246-0526

ستاره‌شناسان موفق به مشاهده رشته‌های عظیمی از مواد به سرقت رفته شدند که متعلق به کهکشان های همسایه بوده و توسط کهکشان W2246-0526 بلعیده شده است. منجمان برای سالیان متمادی بر وجود مواد کهکشان های همسایه در کهکشان درخشان W2246-0526 آگاه بودند، اما مدرکی برای اثبات آن نداشتند. در نهایت، مشاهدات جدید هم‌نوع‌خواری ترسناک کهکشان درخشان را تایید کرد.

کهکشان

البته تمامی مواد به سرقت رفته توسط این کهکشان که دارای فاصله ای معادل با ۱۲ میلیارد سال نوری با زمین است، صرف تغذیه ابر سیاه چاله نمی‌شود. هر چند سیاه چاله این کهکشان بسیار عظیم بوده و جرمی معادل با ۴ میلیارد برابر خورشید دارد، اما مصرف این سیاه چاله محدوده مشخصی را شامل می‌شود و باقی مواد تبدیل به ستاره‌هایی در خود کهکشان می‌شوند.

علاوه بر هم‌نوع‌خواری، این کهکشان معمای دیگری را نیز در خود جای داده است. معما به این صورت است که اندازه سیاه چاله با میزان مواد ساطع شده همخوانی ندارد. در واقع نور ساطع شده سه برابر اندازه‌ای است که به نظر منطقی و همخوان با اندازه سیاه چاله است. ستاره شناسان برای این معما هنوز پاسخی ارائه نداده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. وای خدای من چی بودن اینا

  2. دنیای فضا و کهکشانم خیلی جذابه ها ..کم الکی نیست

  3. هیچ علاقه ای ب خوندن این مطلبا ندارم

  4. چقدر رمز الود بودن نمیدونستیم