فرودگر اینسایت

فرودگر اینسایت دو روز دیگر بر روی مریخ فرود می‌آید

شش سال پیش ناسا برای آخرین بار به جستجو و کنکاش بر روی مریخ پرداخت تا به سوالات بی شماری پاسخ دهد. ناسا هم اکنون قصد دارد این تجربه را بار دیگر و با آغاز ماموریت فرودگر اینسایت و نشستن این فرودگر طی دو روز آینده بر روی سیاره همسایه، تکرار کند.

ناسا قصد دارد فرودگر اینسایت که در حدود شش ماه پیش به فضا اعزام کرده بود را بر روی سیاره مریخ فرود آورد. فرودگر اینسایت یک ماموریت مهم دارد و آن فرود آمدن بر روی سیاره سرخ همسایه و انجام ماموریتی جدید است که به شیوه ای متفاوت صورت می گیرد.

هر چند ناسا طی سایان گذشته به شناخت بسیار دقیقی از مریخ رسیده است، اما این موضوع کارشناسان این سازمان را راضی نمی کند و آنان عطش سیری ناپذیری برای فهم جزییات مربوط به شرایط حاکم بر مریخ دارند.

بخش عظیمی از این عطش را ابهامات مربوط به حیات بر روی مریخ شکل می دهد. کارشناسان ناسا قصد دارند برای همیشه به این سوال پاسخ دهند که آیا حیات بر روی مریخ حتی در شکل میکروارگانیزمی آن وجود دارد یا خیر؟

فرودگر اینسایت دو روز دیگر یعنی در 26 نوامبر سال 2018 وارد فاز نهایی ماموریت خود شده و باید بر روی مریخ فرود بیاید. این فرودگر پس از ورود به جو مریخ در منطقه Elysium Planitia فرود خواهد آمد که چندان با محل کاوش مریخ نورد کیوریاسیتی فاصله ندارد.

فرودگر اینسایت برخلاف مریخ نوردهای گذشته شامل مریخ نورد آپرچونیتی و کیوریاسیتی  قصد ندارد بر روی مریخ حرکت کرده و به کاوش بپردازند. این فرودگر هدف دیگری را دنبال می کند و  قصد آن کاوش اعماق سطح مریخ است تا با تجزیه و تحلیل مواد تشکلیل دهنده آن به اسرار حیات در لایه های زیرین مریخ پی ببرد.

فرودگر اینسایت و جستجو در زیر سطح مریخ

کارشناسان ناسا اطلاعات بسیار و مفیدی در خصوص سطح سیاره سرخ دارند و مریخ نوردهای گذشته دیتاهای عظیمی را در این خصوص جمع آوری کرده اند. اما ناسا اطلاع چندانی از لایه های زیرین مریخ و اسرار آن ندارد.

سوالات بسیاری در خصوص ماهیت هسته مریخ، اندازه و میزان فعال بودن آن وجود دارد که امید می رود با ماموریت فرودگر اینسایت به این سوالات پاسخ داده شود. در مجموع فرودگر اینسایت به مریخ می رود تا پرده از اسرار بسیاری بردارد و شناخت انسان از همسایه خود را دستخوش انقلابی عظیم نمیاد.

فرودگر اینسایت از ابزارهای دقیق و پیشرفته ای بهره می برد تا بتواند به راحتی در اعماق مریخ کنکاش کرده و به کشف فرایندهایی نائل شود که این فرایندها در نهایت به شکل گیری سیارات خاکی منتهی می شوند. این فرودگر ماموریت خود در این خصوص را با اندازه گیری نشانه های حیات بر روی مریخ و نیز پالس (زلزله)، دما (جریان گرما) و رفلکس (ردیابی دقیق) انجام می دهد.

برای تحقق این ماموریت، فرودگر اینسایت باید فرایند بسیاری سختی به نام هفت دقیقه وحشت را تجربه کند. بدین معنا که این فرودگر با چالش ها عظیمی برای فرود بر سطح مریخ و ورود به جو آن مواجه خواهد شد. سه مرحله مهم ورود به جو، حرکت به سمت سیاره و فرود بر روی سیاره در انتظار فرودگر اینسایت است.

اینسایت با سرعت 13 هزار مایل بر ساعت به اتمسفر مریخ وردو می کند. در زمان ورود به اتمسفر، فرودگر باید تحمل بالایی برای مقابله با حرارت از خود نشان دهد. در واقع 2500 درجه فارنهایت گرمایی است که اینسایت به محض ورود با اتمسفر مریخ با آن مواجه می شود. این درجه حرارت می تواند فولاد را ذوب کند. اما فرودگر اینسایت دارای سپر گرمایی محافظتی است که آن را در مقابل این حجم از حرارت در امان نگاه می داد.

اینسایت در روز ۵ مه سال ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و تاکنون مسافتی در حدود 480 میلیون کیلومتر را طی کرده است. ناسا توسط این فضاپیما برای نخستین بار می‌تواند سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن یعنی در حدود 4 و نیم میلیارد سال پیش بررسی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. به امید اکتشافات بیشتر

  2. این دیگه برای چیه که میفرستن ؟؟

  3. ایووول به ناسا برایت آرزوى موفقیت و پیروزى میکنم!!
    🙂
    😉