هرم بزرگ جیزه

حقایقی بسیار جالب در مورد هرم بزرگ جیزه

هرم بزرگ جیزه (Great Pyramid of Giza) یکی از مهم‌ترین سازه‌ها در تمدن بشری است. در این بخش، 50 حقیقت جالب در مورد این هرم قدیمی و مهم را بیان خواهیم کرد.

هرم بزرگ جیزه از جمله سازه‌های حیرت انگیز مربوط به تمدن باستان است که اسرار بسیاری در خود دارد. این سازه متفاوت که از آن به عنوان شاهکار مهندسی مردمان باستان یاد می‌شود، به اندازه‌ای بزرگ و عجیب هست که امروز، ما نمی‌توانیم نمونه آن را بسازیم.

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که اهرام مصر، بین سال‌های 2589 و 2504 پیش از میلاد ساخته شده‌اند؛ در حالی که بسیاری از محققان می‌گویند زمان ساخت اهرام مصر و ابوالهول بزرگ جیزه، به بسیار قبل‌تر از 2500 پیش از میلاد مربوط است.

هرم بزرگ جیزه

علی‌رغم مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که برای قرن‌ها روی این سازه‌ها انجام شده است، هم‌چنان دانش‌آموزان نمی‌توانند درک کنند که سازندگان این سازه، چگونه موفق شده‌اند قطعات بزرگ سنگ را هزاران سال قبل و بدون استفاده از تکنولوژی و ابزار مدرن، این‌گونه در کنار یکدیگر قرار دهند. در پاسخ می‌توان گفت از مایلستون، سنگ گرانیت و سایر ابزار که متخصصان قادر به بازتولید آنها نیستند، استفاده شده است. هرچند، یوفولوژیست‌ها نظر کاملا متفاوتی را در این زمینه ارائه داده‌اند.

گفته می‌شود هرم بزرگ جیزه به دستور خوفو، دومین فرعون از دودمان چهارم فرعون‌های مصر باستان، به عنوان یک مقبره و طی بازه‌ای 10 تا 20 ساله (سال‌های حول 2560 پیش از میلاد) ساخته شده است. نام باستانی این هرم نیز “Khufu’s Horizon” به معنی «افق خوفو» بوده است.

البته، این تنها بخشی از حقایق شگفت‌انگیز هرم بزرگ جیزه هستند. افراد زیادی نسبت به دخالت فرازمینی‌ها در ساخت اهرام مصر، مشکوک بوده و دلایل زیادی را هم برای اثبات آن می‌آورند. با این حال، شاید حقایقی که در ادامه بیان خواهیم کرد، برای شما جذابیت بالاتری داشته باشند!

بزرگترین و قدیمی‌ترین هرم در میان اهرام ثلاثه

هرم خوفو که از آن با نام «هرم بزرگ جیزه» یاد می‌شود، بزرگترین و قدیمی‌ترین در میان اهرام ثلاثه بوده و ارتفاع آن به 148 متر (481 فوت) می‌رسد. باستان‌شناسان می‌گویند این هرم، بلندترین سازه برای 3800 سال گذشته بوده است. علاوه بر این، یونان باستان از هرم جیزه به عنوان اولین مورد از عجایب جهان یاد می‌کند. جالب است بدانید هرم جیزه تنها مورد از عجایب باستانی هفت‌گانه محسوب می‌شود که تا به امروز باقی مانده است.

هرم بزرگ جیزه

شاید عجیب باشد، ولی در این هرم به اندازه‌ای سنگ هست که با استفاده از آنها بتوان دیواری با ارتفاع 2 فوت (61 سانتی‌متر) را دور کره زمین کشید.

برای اثبات این موضوع، می‌خواهیم از برخی معادلات دبیرستان استفاده کنیم که احتمالا بسیاری از شما، آنها را فراموش کرده‌اید.

ارتفاع این هرم، 139 متر و عرض آن، 230 متر است. محیط کره زمین نیز 40 میلیون و 75 هزار متر و هر فوت، برابر 0.6096 متر است. در نتیجه، حجم هرم این‌گونه محاسبه خواهد شد:

2302 * 139 * (1/3) = 2,451,033 m3 = 2.4 x106 m3

حال اگر پهنای دیوار را X متر در نظر بگیریم، حجم دیوار برابر معادله زیر خواهد بود:

(40,075,000 * 0.6096) * X = 24,429,720 * X m3 ~ 24×106 * X m3

از آنجایی که از تقسیم 106×2.4 بر 106×2.4، عدد 0.1 به دست می‌آید، می‌توان گفت ادعای مطرح‌شده صحیح است و عرض دیوار نباید بیشتر از 10 سانتی‌متر یا 0.33 فوت باشد.منبع

در اینجا خبری از مومیایی یا مقبره نیست

جدای از این موضوع که بسیاری از محققان عمیقا معتقدند هرم بزرگ جیزه به عنوان محلی برای استقرار ابدی فرعون ساخته شده است، کارشناسان هیچ سندی که بتواند چنین ادعایی را ثابت کند، پیدا نکرده‌اند. در حقیقت، محققان هرگز موفق به پیدا کردن متون هیروگلیف یا باستانی که اهرام مصر را به مقبره‌ها ارتباط دهد، نشده‌اند. زمانی که نخستین بار، اعراب در سال 820 پس از میلاد وارد این هرم شدند، چیزی جز یک جعبه گرانیتی خالی را که از آن با عنوان “coffer” یاد می‌شود، در خوابگاه پادشاه پیدا نکردند.

علاوه بر این، هیچ مومیایی یا باقی‌مانده از هر چیز دیگری در هرم جیزه کشف نشده است. ظاهرا هرگز هیچ مومیایی در این هرم وجود نداشته و بعید به نظر می‌رسد هرم جیزه در گذشته غارت شده باشد.

هرم بزرگ جیزه

منحصر به فردترین سازه ساخته‌شده تا به امروز

نه‌تنها هرم جیزه را می‌توان بابت بلوک‌های سنگی مگالیتیک و اندازه بسیار بزرگی که دارد، مثال زد، بلکه خود این سازه نیز کاملا منحصربه‌فرد بوده و تنها هرم هشت‌طرفه در مصر محسوب می‌شود.

مورد جذاب دیگر، مقعر بودن چهار وجه هرم جیزه است؛ چیزی که نمی‌توان آن را در اهرام دیگر پیدا کرد. البته، این انحنا به اندازه‌ای پایین هست که نمی‌توان آن را از روی زمین یا فاصله دور دید؛ در عوض، باید از بالا و در شرایط نوری مناسب، این طراحی را مشاهده کرد.

این پدیده برای چند هزار سال گذشته به یک معما برای بشر تبدیل شده است زیرا طراحی مقعر را فقط می‌توان از بالا، هنگام طلوع یا غروب خورشید و در روزهای اعتدالی فصول بهار و پاییز مشاهده کرد.

هرم بزرگ جیزه

به‌کارگیری میلیون‌ها سنگ در ساخت هرم بزرگ جیزه

تخمین زده می‌شود این هرم از 2 میلیون و 300 هزار قطعه بلوک سنگی که وزن هر کدام از آنها بین 2 تا 30 تن است، ساخته شده باشد. محققان می‌گویند وزن برخی از بلوک‌های سنگی به 50 تن نیز می‌رسد.

سازندگان، این سازه عظیم را روی زمینی با مساحت 55 هزار متر مربع (592 هزار فوت مربع) بنا کرده‌اند. اندازه هر بخش از هر وجه از هرم نیز به بیشتر از 20 هزار متر مربع (218 هزار فوت مربع) می‌رسد.

دمای ثابت در بخش داخلی

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد هرم جیزه، دمای ثابت 20 درجه سلسیوس (68 درجه فارنهایت) در بخش داخلی است. این میزان، با دمای میانگین کره زمین تقریبا برابر است.

تقویم سالی

به نظر می‌رسد سازندگان هرم جیزه توجه ویژه‌ای به ریاضیات و ستاره‌شناسی داشته‌اند. ظاهرا طول هر طرف از این هرم، 9 هزار و 131 اینچ (1 اینچ = 2.5 سانتی‌متر) است. حال اگر این عدد را بر 25 تقسیم کنیم، به عدد 365.24 می‌رسیم؛ چیزی که گفته می‌شود نشانگر تعداد روزهای یک سال کامل است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. جالب بودارزوی من اینه که یک روز بهاینجا سفر کنم

  2. خیلی جالبه کاشکی میتونستم به مصر سفر کنم از نزدیک ببینم😊

  3. چه جالب…چقد ماها خیلی چیزا رو نمیدونیم ها

  4. اگ ایران بود الان یه تل خاک بود ققط …روشم کلی یادگاری نوشته بودن

  5. سازندگان این هرم هم نمی دونستند این همه راز تو این هرمه

  6. اینقدر که از توی این هرم راز و رمز مخفی و اسرار درآوردن خود مصری ها اطلاعی نداشتن.

  7. دانش و مهندسی اون دوران هم بسیار عالی بوده . اگه شما بروید مصر و این اهرام رو از نزدیک ببینید تعجب میکنید که این بناها توسط دانش آن زمان انسان و فقط با نیروی بدنی کارگران ساخته شده .
    در ایران هم تخت جمشید با آن عظمت و شکوه

  8. این همه ساختن این هرمو که برن روش ستاره شناسی کن؟؟
    خب میرفتن روی کوه