پرینتر

8 نکته‌ای که باید هنگام خرید پرینتر مورد توجه قرار دهید

یکی از دستگاه‌هایی که امروزه کاربرد زیادی در مکان‌های اداری، تجاری و حتی خانگی دارد، پرینتر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی 8 نکته مهم درباره انتخاب پرینتر بپردازیم.

به دلیل وجود مدل‌های زیادی از پرینتر، قطعا انتخاب گزینه مناسب کار سختی است. شرکت‌های زیادی در رابطه با تولید انواع پرینترها با قابلیت‌های گوناگون مشغول رقابت هستند، بنابراین باید نکات مهمی را در رابطه با پرینترها بدانید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

توجه به بودجه مالی

قیمت چاپگرها تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند. بحث مالی برای پرینتر مهم‌تر از مبلغ پیش پرداخت است؛ شما باید هزینه مداوم جایگزینی جوهر را در نظر بگیرید.

معمولا ارزان‌ترین پرینترها دارای گران‌ترین جوهرها هستند؛ این مسئله چگونگی کسب درآمد تولیدکنندگان را نشان می‌دهد. قبل از آن که بخواهید برای خرید اقدام کنید، بهتر است در رابطه با پرینترهای موجود در بازار تحقیق کنید. شما باید نسبت به یکسان بودن قیمت تعویض کارتریج‌های تعویضی با سایر مدل‌ها اطمینان حاصل کنید.

بررسی امکان استفاده از کارتریج‌های شخص ثالث برای پرینتر یا قابلیت شارژ مجدد آن، مهم است. توجه داشته باشید که استفاده از جوهر کارتریج‌های تاییدنشده باعث لغو گارانتی دستگاه خواهد شد.

نوع جوهر پرینتر

پرینتر جوهر افشان

جوهر کارتریج پرینتر را می‌توان در سه مدل مشخص کرد:

دو کارتریج جوهر: یک کارتریج سیاه و یک کارتریج رنگی.

چهار کارتریج جوهر: یک کارتریج سیاه، سه کارتریج جداگانه برای رنگ‌های آبی، سرخابی و زرد.

مرکبدان: از فضایی مخصوص جوهر و قابل بارگذاری به جای کارتریج استفاده می‌شود.

مورد سوم در درازمدت، ارزش اقتصادی زیادی دارد. به عنوان مثال، پرینتر Epson Expression ET-3700 EcoTank می‌تواند 14 هزار صفحه سیاه یا 11200 صفحه رنگی را تنها با یک بار شارژ مرکبدان چاپ کند. این میزان برای 2 سال استفاده مداوم کافی است.

شما می‌توانید پرینترهای لیزری را خریداری کنید؛ آن‌ها از تونر به جای جوهر استفاده می‌کنند. پرینترهای لیزری قابلیت چاپ با لبه‌ها و تصاویر واضح‌تر نسبت به پرینترهای جوهرافشان را دارند.

مناسب بودن هر کدام از تنظیمات برای شما به چگونگی استفاده از پرینتر بستگی دارد. اگر قصد دارید تعدادی از اسناد متنی با مقداری رنگ را چاپ کنید، پرینتر دو کارتریج می‌تواند مناسب باشد. افرادی که نیاز به چاپ رنگی حرفه‌ای دارند، می‌توانند از پرینترهای لیزری استفاده کنند، کاربران عادی هم می‌توانند بین پرینترهای CMYK و دارای مرکبدان، گزینه مناسب خود را انتخاب و خریداری کنند.

کیفیت چاپ

اگر چه پرینترهای لیزری بهترین کیفیت چاپ را ارائه می‌دهند، اما قیمت و هزینه‌های بالایی دارند. اگر شما یک کاربر خانگی هستید، پرینتر جوهرافشان می‌تواند انتخابی مناسب باشد، اما کیفیت چاپ آن در مقایسه با پرینترهای لیزری، بسیار متفاوت است.

چندین عامل همانند طراحی سرمقاله و نوع جوهر می‌توانند بر روی کیفیت چاپ تاثیرگذار باشند؛ یکی از ویژگی‌هایی که اهمیت زیادی دارد، DPI (نقطه در اینچ) پرینتر است. این مورد نشان می‌دهد که پرینتر چگونه می‌تواند پیکسل‌های یک تصویر منبع را تکرار کند. شما می‌توانید پرینترهای جوهرافشان را از 600*600 تا 4800*4800 پیدا کنید.

سرعت چاپ

زمانی که پرینتر یک چاپ را با سرعت حلزونی انجام می‌دهد، عصبی و مایوس می‌شویم. در صورتی که شما چاپ زیادی انجام می‌دهید، مخصوصا اسنادی که دارای چندین صفحه هستند، سرعت چاپ یک عامل مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری شما برای خرید خواهد بود.

سرعت چاپ پرینتر با واحد صفحه در دقیقه (PPM) اندازه‌گیری می‌شود. پرینترها دارای سرعت‌های متفاوتی در چاپ صفحه متنی با صفحه دارای تصاویر هستند، اما شما فقط یک سرعت را روی جعبه دستگاه می‌بینید. این واحد اندازه‌گیری به تعداد صفحات متنی سیاه رنگی اشاره دارد که در یک دقیقه توسط پرینتر چاپ می‌شوند. شما می‌توانید سرعت‌های مختلفی را در بازه 5PPM تا 25PMM برای دستگاه‌های جوهرافشان پیدا کنید.

اتصال بیسیم

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید پرینتر مورد توجه قرار داد، اتصالات هستند. برای برقراری هر نوع اتصالی که نیاز دارید، 2 سوال را از خود بپرسید:

  • از کجا می‌خواهید چاپ را انجام دهید؟
  • از کدام دستگاه قصد دارید چاپ کنید؟

تمام پرینترهای موجود در فروشگاه‌ها، اتصال کابل را پیشنهاد می‌کنند؛ پرینترها از طریق یک پورت USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند، اما برخی مدل‌ها اتصال وای‌فای، بلوتوث، Google Cloud Print و Apple AirPrint را نیز پشتیبانی می‌کنند.

اتصال بلوتوث، گزینه‌ای مناسب برای چاپ از دستگاه‌های تلفن همراه محلی است، در حالی که وای‌فای می‌تواند امکان چاپ اسناد را از راه دور فراهم کند.

ویژگی‌های اضافی پرینترها

پرینترها بیشتر از یک دستگاه چاپ هستند؛ برخی از دستگاه‌ها می‌توانند کارهایی همانند کپی، اسکن و حتی ارسال فکس را انجام دهند. (بله، برخی افراد هنوز هم از این ویژگی استفاده می‌کنند)

شما می‌توانید با پرداخت مقداری پول بیشتر، چندین قابلیت را در یک دستگاه داشته باشید، اما این مسئله می‌تواند هزینه‌های اضافی زیادی برای افراد ایجاد کند.

قالب مقاله

همه پرینترها نمی‌توانند کاغذ را با اندازه قانونی دریافت کنند. محفظه اسکنر در بسیاری از پرینترها برای اسنادی با سایز قانونی، کوچک است؛ بعضی دستگاه‌ها دارای اسکنر جداگانه‌ای هستند که برای اسکن اسناد بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از انجام اسکن، تمامی اسناد در یک فایل با فرمت PDF قرار خواهند گرفت.

پرینتر کامپکت، قابل حمل یا رومیزی؟

پرینترها در شکل و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. اگر شما در جستجوی یک پرینتر کوچک هستید، هم اکنون نسخه‌های زیادی در اندازه کوچک وجود دارند. شاید مجبور باشید تا قابلیت اسکنر یا کپی را فراموش کنید، اما این می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای برخی کاربران باشد.

برخی از پرینترها دارای اندازه بسیار بزرگی هستند؛ آن‌ها در مکان‌های اداری کاربرد دارند و در محیط خانه کاملا غیرضروری خواهند بود.

به خاطر داشته باشید که فناوری باید عالی به نظر برسد، چیزی که برای محیط نامناسب است را خریداری نکنید. متغیرهای زیادی وجود دارند که هر کدام می‌توانند برای شما دارای ارزش باشند. شما باید مزایا و معایب مدل‌هایی را در نظر بگیرید و بر اساس معیارهایی که مورد بحث قرار داده‌ایم، ارزیابی و نتیجه‌گیری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. تو محیط خونه پرینتر به چه کاری میاد اخه

  2. اخه با در نظر گرفتن این نکات باید بودجه ای هم ک داری قبلش در نظر بگیری

  3. پرینتر به چ دردی میخوره میدی بیرون چاپ میکنن دیگه