بارورسازی ابرها

عملیات بارورسازی ابرها به زودی اجرا می‌شود

بارورسازی ابرها به منظور افزایش بارش باران تا دو هفته دیگر اجرا می‌شود. مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها اعلام کرد برای اجرای این طرح با سازمان هوافضا و شرکت هواپیمایی تهران قرارداد جدیدی امضا کردیم.

مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها برای مقابله با بحران خشکسالی و افزایش بارش باران در کشور، از اجرای طرح بارورسازی ابرها با همکاری وزارت نیرو خبر داد. طرح بارورسازی ابرها از 20 سال گذشته در ایران اجرا شده در مجموع 16 استان نظیر استان یزد، استان‌های شمالی، شمال غربی و غربی کشور و استان‌های گیلان، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد تحت پوشش عملیات بارورسازی ابرها قرار گرفته‌اند.

بارورسازی ابرها

زمان اجرای طرح بارورسازی ابرها

فرید گلکار، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها عنوان کرد برای اجرای طرح بارورسازی ابرها با سازمان هوافضا و شرکت هواپیمایی تهران قرارداد جدیدی امضا کردیم و انتظار داریم پس از اینکه وزارت نیرو قراردادهای منعقد شده را امضا کرد، تا دو هفته‌ی دیگر شاهد اجرای این طرح باشیم. البته طبق برنامه‌های قبلی مقرر بود برای بارورسازی‌ ابرها در آبان‌ماه سال جاری تعدادی پرواز انجام دهیم که به دلیل وجود مشکلات فنی، این طرح اجرا نشد. از سویی تنها هواپیمایی که برای اجرای این طرح استفاده می‌شود را سپاه تامین می‌کند که انتظار داریم در آینده نزدیک با دو فروند، این عملیات را ادامه دهیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد بخش عظیمی از هزینه‌‌های طرح بارورسازی ابرها را وزارت نیرو پرداخت می‌کند و اگر این وزارتخانه قرارداد‌های منعقد شده را به امضا برساند، تا دو هفته آینده در استان‌های مرکزی، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد طرح بارورسازی‌ ابرها اجرا خواهد شد. از طرفی همانطور که اشاره شد سازمان هوا و فضای سپاه برای همکاری با این طرح، یک فروند هواپیما به این سازمان اختصاص داده تا هزینه‌های نگهداری و اجاره هواپیما برای این اجرای این طرح کاهش یابد و همچنین میزان بارش‌ها نیز حدود 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. اینا که دارن این کارو میکنن حداقل با مدیریت انجام بدن

  2. اتفاقا برعکس.بخش عظیمی از هزینه هاش از جیب دولت تامین میشه …ب نظرم جمله رو باید عوض کنن

  3. اینهمه ذخایر کجا میره بازم کمبود آب داریم

  4. ایران دیگ کم کم داره از خشکسالیش در میاد..چشم حسودامون کور