کارت سوخت

چرا کارت سوخت حذف شد و چرا دوباره اجرا می‌شود؟

طرح استفاده از کارت سوخت مجددا مطرح شده و حالا برای خیلی از مردم این سوال پیش آمده است که چرا در سال‌های گذشته کارت های سوخت حذف شدند و چرا دوباره این طرح اجرا می‌شود؟

دولت، طرح استفاده از کارت سوخت را در سال 1394 حذف کرد و مردم از بنزین تک‌نرخی استفاده می‌کردند، اما پس از 3 سال مجددا طرح استفاده از کارت های سوخت مطرح شده و از این پس مالکان خودرو از طریق کارت سوخت، بنزین دریافت می‌کنند. از طرفی به دلیل اینکه بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه با قیمت کمتری عرضه می‌شود، شرایطی ایجاد شد تا افرادی سودجو بنزین را به صورت قاچاق از مرز‌های کشور خارج کنند. بر اساس آمارهای غیررسمی، قاچاق سوخت به صورت روزانه حدود 100 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌رساند و روزانه 10 تا 20 میلیون لیتر به صورت قاچاق از مرزهای کشور خارج می‌شود. از این رو دولت برای حل مشکل قاچاق سوخت، مجددا این طرح را اجرا کرده است.

کارت سوخت

احیای کارت سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق

اخیرا بیژن زنگنه، وزیر نفت در خصوص احیای کارت سوخت گفت دولت و این وزارتخانه قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند و برای کسانی که میزان بنزین بیشتری را تقاضا می‌کنند، سازوکاری را فراهم خواهیم کرد. احیای کارت سوخت فقط با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح شده تا میزان خروجی بنزین از کشور کاهش یابد و به واردات بنزین وابسته نباشیم. همچنین زنگنه گفت شایعه‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی سوخت واقعیت ندارد.

کارت سوخت

چرا سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد؟

طرح اولیه توزیع بنزین با کارت‌های سوخت با هدف کاهش مصرف بنزین در کشور، کاهش واردات سوخت، جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش قیمت بنزین به صورتی که به مردم فشار نیاید، اجرا شد، اما از خردادماه سال 94 این طرح متوقف شد و مردم به صورت تک‌نرخی بنزین دریافت می‌کردند و دیگر کسی از کارت سوخت استفاده نکرد تا اینکه در روز‌های گذشته طرح احیای این کارت‌ها مطرح شد.

زمانی که احیای کارت‌ سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق مطرح شد، روزنامه اعتماد در مطلبی عنوان کرد که دولت و وزیر نفت باید در خصوص حذف این کارت‌ها و قاچاق بنزین، از مردم عذرخواهی کنند. چرا کارت سوخت که فرایند آزمون و خطای آن انجام شده بوده و مردم نیز با کارکرد آن آشنا شده بودند حذف شد؟ اگر دلایل منطقی برای حذف این طرح وجود دارد، چرا مجددا احیای آن مطرح شده است؟ حتما وزیر محترم نفت در این خصوص دلایلی برای گفتن دارند و باید آن‌ها را به مردم نیز ارائه کنند. از سویی اگر سیاست یا استراتژی‌هایی به خوبی عملی نشد، بهتر است مسئولان اشتباه خود را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند تا این فرهنگ در جامعه رواج پیدا کند؛ چرا که اگر سازوکار مناسبی برای طرح اولیه کارت سهمیه بندی سوخت انجام می‌شد، در حال حاضر با حذف کارت سوخت یا احیای مجدد آن مواجه نبودیم و برای مردم و دولت نیز هزینه‌ای ایجاد نمی‌شد.

کارت سوخت

حذف کارت های سوخت اشتباه بود

از زمانی که سهمیه بندی بنزین توسط دولت حذف شد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی این اقدام را نادرست دانستند. علی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف کارت‌های سوخت عنوان کرد طرح اولیه در دولت نهم بر اساس مقتضیات زمان بود و به عنوان یک کار کارشناسی انجام شد و به خوبی توانست از مصرف بی‌رویه بنزین جلوگیری کند. متاسفانه دولت دهم و یازدهم تصمیم گرفت آن را حذف کند که این اقدام اشتباهی محسوب می‌شد. از سویی مجلس نیز با حذف کارت های سوخت مخالف بوده و حذف کارت‌ سوخت را کار کارشناسی شده نمی‌دانست. دولت نیز جدیدا به این نتیجه رسیده و قصد دارد این طرح را مجددا احیا کند؛ چرا که قیمت بنزین در ایران نسبت به سطح جهانی بسیار ارزان‌تر است و باید سازوکاری در مصرف بهینه آن اندیشیده شود که کارت سوخت این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهد.

کارت سوخت