نیروگاه پشت بامی

با نیروگاه پشت بامی به دولت برق خورشیدی بفروشید

مردم ایران می‌توانند با پنل خورشیدی در منازل خود نیروگاه پشت بامی بسازند تا هم برق مورد نیاز خود را تامین کنند و هم اضافه آن را به دولت فروشند. در ادامه، روش و هزینه‌های این طرح را بررسی می‌کنیم.

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به طور متوسط سالانه از 2900 ساعت آفتابی بهره می‌برد که به واسطه آن می‌توان انرژی خورشیدی بسیار زیادی را ذخیره کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک با انرژی تجدیدپذیر خورشیدی بتوان بخش زیادی از نیاز مصرف‌کنندگان را تامین کرد. از این رو شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز با هدف استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قصد دارد از احداث نیروگاه‌های سوخت‌فسیلی جلوگیری کند تا میزان آلایندگی و هزینه‌های ساخت‌وساز نیروگاه‌های تولید برق را کاهش دهد. همچنین برخی از مسئولان عنوان می‌کنند مردم ایران می‌توانند با پنل خورشیدی در منازل خود نیروگاه پشت بامی بسازند تا هم برق مورد نیاز خود را تامین کنند و هم اضافه آن را به ازای هر کیلو وات ساعت 800 تومان به دولت بفروشند که چنین کاری فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

نیروگاه‌ پشت بامی

کسب درآمد با نیروگاه پشت بامی

در سال 1395 وزیر نیرو مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن طرح خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی اجرا شده و شهروندان نیز از این طرح استقبال کردند. میزان ثبت‌نام مشترکان در سال 1396 نسبت به روز‌های آغازین این طرح در سال 1395 بسیار بیشتر بوده است. همچنین شرکت توزیع برق تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شرکت‌های متقاضی مسئولیت سرمایه‌گذاری در این طرح را دارند و موظف هستند تا با مشتریان خود بر اساس قرارداد عمل‌ کرده و طبق قرارداد، روند خرید تضمینی برق خورشیدی را به مدت 20 سال انجام دهند. از این رو مشتریان می‌تونند پنل های خورشیدی که توسط این شرکت تایید شده باشد را در پشت بام خانه خود نصب کنند و انرژی ذخیره شده را به فروش برسانند.

حسین صبوری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در خصوص نیروگاه پشت بامی گفت تمام مشتریان غیردولتی می‌توانند نیروگاه پشت بامی خود را از یک کیلووات تا 100 کیلووات و بر اساس سقف قدرت انشعاب ایجاد کنند و اگر مشتریان قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در این خصوص انجام دهند، می‌توانند از طریق سازمان ساتبا اقدام کنند. همچنین حداقل سرمایه لازم برای نیروگاه‌های کم‌ظرفیت حدود 5 میلیون تومان است و نرخ خرید برق از مشتریان بر اساس قراردادی خواهد بود که برای مشتریان در سال 1396 تعیین شده است. در واقع در سال 1396 برای سامانه‌های با قدرت 20 کیلووات و کمتر، به ازای هر کیلووات ساعت حدود 8000 ریال تعیین شد که به این مبلغ 141.7 ریال (نرخ خدمات انتقال) برای 10 سال اضافه خواهد شد. از طرفی در 10 سال دوم قرارداد نرخ خرید برق از نیروگاه‌های خورشیدی حدود 30 درصد کاهش می‌یابد و هر ساله به نرخ خرید مبلغی تعدیل خواهد شد.

نیروگاه پشت بامی

نحوه پرداخت درآمد به مشتریان

صبوری در ادامه عنوان کرد درآمد مشتریانی که با نیروگاه پشت بامی برق خورشیدی تولید می‌کنند، به وسیله کنتورهای هوشمند طرح فهام در هر دوره ثبت می‌شود و درآمد هر مشتری به حساب او واریز خواهد شد. همچنین صورتحساب‌ها بر اساس جدول تعرفه هزینه فروش برق محاسبه می‌شود و پس از تایید شرکت ساتبا، توسط شرکت توزیع برق تهران بزرگ به مشتریان پرداخت می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با این طرح علاوه بر تشویق مردم به استفاده از انرژی تجدیدپذیر، می‌توان عرصه‌های سرمایه‌گذاری را گسترش داد و منبع درآمدی برای مردم به وجود آورد.

نیروگاه پشت بامی

میزان درآمد مشتریان چقدر خواهد بود؟

سیدمحمد جواد موسوی، عضو هیئت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد درآمد هر یک از مشتریان بسته به نوع و اندازه پنل های خورشیدی متفاوت خواهد بود، اما به طور متوسط هر یک از مشتریان می‌توانند بین 700 هزار تومان تا 1 میلیون تومان درآمد داشته باشند. این طرح سالانه بیش‌ از 22 تا 25 درصد سودآوری دارد. از طرفی میزان درآمد مشتریان در مناطقی که میزان تابش خورشید بیشتر باشد، افزایش خواهد یافت؛ یعنی مشتریانی که در مناطق خشک سکونت دارند نسبت به مشتریان مناطق شمالی از درآمد بالاتری برخوردار خواهند بود. هزینه‌ احداث نیروگاه پشت بامی کم‌ظرفیت حدود 5 میلیون تومان است و این مبلغ برای نیروگاه‌های با ظرفیت 5 کیلووات بیش‌ از 42 تا 45 میلیون تومان است. البته این نیروگاه از ظرفیت بالایی بهره می‌برد و مشتریان می‌توانند با آن ماهانه 12 میلیون تومان درآمد داشته باشند.

نیروگاه پشت بامی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. سلام
    دولت باید قیمت پنل خورشیدی رو بیاره پایین و همینطور باطری هاشو بعد مردم بخرند نمیخواد پول بده فقط برق رایگان باشه. باید فرهنگ سازی بشه.

  2. سلام
    عدد ها اشتباه است.با ۴۵ ملیون ۱۲ ملیون در سال میشه نه در ماه

  3. یه میلیون تومن چقدر کمک خرجه مثلا ؟؟؟

  4. نکنه گفتن امار بیکاری رو میاریم پایین منظورشون این بودهخ

  5. کاملا دروغ می گن، یک ریال هم پرداخت نمی کنند؛ بعضی ها 3 ساله که پول نگرفتند

    همون برق اداره برق رو مصرف کنید، به نفعتون هستش

    با سپاس