باند فرکانس آنالوگ

اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما بر سر مالکیت باند فرکانس آنالوگ

معاون وزیر ارتباطات گفته بود مالکیت باند فرکانس آنالوگ برای صداوسیما نیست و وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه موبایل کشور به آن نیاز دارد. این اتفاق موجب ایجاد اختلاف‌هایی میان این وزارتخانه با صداوسیما شده است.

در تمامی کشور‌ها پس از تکمیل فرایند دیجیتالی شدن شبکه پخش همگانی، مقرر شده برای توسعه شبکه موبایل و بر اساس توافق‌ها و قوانین بین‌المللی از باند فرکانس 700 و 800 مگاهرتز سرویس‌های آنالوگ استفاده شود، اما صداوسیمای ایران با دیجیتالی کردن پخش برنامه‌های خود همچنان باند فرکانس بدون استفاده خود را آزاد نمی‌کند و به گونه‌ای مانع فرایند توسعه شده است. از این رو حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد باند فرکانس آنالوگ در مالکیت صداوسیما قرار ندارد و باید در اختیار وزارت ارتباطات باشد تا شبکه موبایل کشور توسعه یابد. این موضوع به منظور بررسی به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده است.

باند فرکانس آنالوگ

وابستگی توسعه شبکه موبایل به باند فرکانس آنالوگ

امروزه بسیاری از کشورها به دنبال توسعه پهن باند هستند؛ چرا که به کمک آن میزان توسعه‌یافتگی کشورها با رشد همراه می‌شود و میزان درآمد سرانه کشورها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. همچنین بانک جهانی برای توسعه پهن باند سهم 1.5 تا 2 درصدی را تعیین کرده است. از این رو یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای توسعه پهن باند، استفاده از شبکه سیار است. البته برای توسعه شبکه سیار به منابع فرکانسی نظیر باند فرکانس آنالوگ نیاز بوده که در جهان میزان آن محدود است.

بهزاد اکبری، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص توسعه پهن باند بیان کرد فرکانس‌های پایین مانند باند فرکانس آنالوگ دارای طول موج بزرگ‌تر، پوشش و مقاومت بیشتر و درصد خطای کمتری هستند که به واسطه آن اپراتورها می‌توانند پوشش ارتباطی بهتری را با حداقل سرمایه‌گذاری برای مشتریان فراهم کنند. از طرفی به دلیل سرمایه‌گذاری کمی که اپراتورها انجام می‌دهند، هزینه مصرفی مشتریان نیز کاهش پیدا می‌کند. البته اگر اپراتورها از فرکانس‌های بالاتر استفاده کنند می‌بایست سرمایه‌گذاری بیشتری را انجام دهند؛ چرا که باید دکل‌های زیادی را برای پوشش بیشتر به کار بگیرند که هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با باند فرکانس آنالوگ 600، 700 و 800 که با دیجیتالی شدن پخش تلویزیونی بدون استفاده است و در اختیار صداوسیما قرار دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای توسعه شبکه موبایل کشور باشد.

باند فرکانس آنالوگ

باند فرکانس آنالوگ هزینه کمتری دارد

بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند در سایر کشورها پس از دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی، باند فرکانس آنالوگ که بدون استفاده است را در اختیار رگولاتوری قرار می‌دهند تا با استفاده از آن اپراتورها بتوانند با سرمایه‌گذاری کمتری پهن باند را گسترش دهند، اما بخش زیادی از باند فرکانس آنالوگ ایران در اختیار صداوسیما قرار دارد و به وزارت ارتباطات داده نمی‌شود. بدون شک باند فرکانس آنالوگ یک منبع ملی محسوب می‌شود و برای گسترش شبکه موبایل کشور به آن نیاز داریم تا محدودیت‌های توسعه برطرف شود. یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص می‌گوید در ایران محدودیت‌های ارتباطی وجود دارد و بسیاری از سرویس‌ها مانند ذخیره‌سازی ابری و سرویس‌های پهن‌باند با مشکل مواجه‌اند. از سویی اینترنت اشیا و سرویس‌های امنیت عمومی نیز برای توسعه به فرکانس‌های پایین نیاز دارند که در ایران زیرساخت‌های آن‌ها فراهم نیست.

باند فرکانس آنالوگ

اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات در این خصوص اظهار کرد:

اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2006 میلادی قانونی را تعیین کرد که بسیاری از کشورها باید تا سال 2015 پخش آنالوگ برنامه‌های تلویزیونی را به دیجیتالی تبدیل کنند و باند فرکانس آنالوگ 700 و 800 مگاهرتز آزاد شود تا بتوان با آن بهره دیجتالی داشته باشند و شبکه موبایل کشور خود را توسعه دهند. همچنین فرکانس‌های زیر یک گیگاهرتز مانند باند فرکانس آنالوگ 700 و 800 مگاهرتز از فرکانس پایینی برخوردارند و برد زیادی را برای اپراتورها فراهم می‌کنند تا شبکه موبایل را در مناطق روستایی و کم‌جمعیت توسعه دهند.

فلاح جوشقانی در ادامه افزود طبق قانون بین‌المللی، باند فرکانس آنالوگی که در اختیار صداوسیما قرار دارد، می‌بایست به رگولاتوری تعلق بگیرد تا برای توسعه زیر‌ساخت‌های کشور از آن استفاده شود و اختلاف وزارت ارتباطات و صداوسیما نیز بر اساس مالکیت باند فرکانس آنالوگ شروع شده است. به‌طور کلی مدتی است که در جهان از فرکانس‌های آنالوگ استفاده نمی‌شود و بسیاری از کشورها برای توسعه شبکه موبایل از آن استفاده می‌کنند، اما صداوسیما با در اختیار قرار ندادن این فرکانس به وزارت ارتباطات، به نوعی از توسعه موبایل در ایران جلوگیری می‌کند؛ زیرا هزینه استفاده از فرکانس‌های 2600 مگاهرتز که فرکانس بالایی محسوب می‌شوند، بسیار زیاد بوده و حدود 4 برابر باند فرکانس آنالوگ 800 مگاهرتزی است. از این رو با استفاده از فرکانس آنالوگ هم اپراتورها و هم مشتریان هزینه کمتری را پرداخت می‌کنند.

باند فرکانس آنالوگ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. شما خودتو ناراحت نکن خیلی زیرپوستی اینم حل میکنن خودشون

  2. هر کی فکر خودشه بابا

  3. ینفرم که پیدا میشه میخواد کشورو یکم جلو بندازه بقیه نمیزارن

  4. واقعا کاری جز تاسف خوردن برا ادم نمیزارن آبرو کشورمونو میبرن

  5. تیر اولو کی میزنه حالا

  6. خودشونم با خودشون درگیری شدید دارنا وات د فاز