پیام رسان های خارجی

معاون دادستان: پیام رسان های خارجی باید محدودتر شوند

معاون دادستان کل کشور اظهار کرد پیام رسان های خارجی امنیت اجتماعی و اقتصادی کاربران ایرانی را تهدید می‌کنند و نظارت خوبی بر این برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل باید محدودتر شوند.

جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در خصوص فضای مجازی کشور عنوان کرد پیشگیری از جرایم فضای مجازی کار آسان‌تری از تعقیب مجرمان خواهد بود، اما در حال حاضر بسیاری از مردم از سامانه‌های خارجی مختلف مانند پیام رسان‌ های‌ خارجی استفاده می‌کنند و در این فضای خارجی نیز جرایم رایانه‌ای زیادی انجام می‌شود که به دلیل عدم دسترسی به سرورهای اصلی نمی‌توان در زمان کوتاهی مجرمان را شناسایی و دستگیر کرد. هرچند پلیس فتا و سایر دستگاه‌های نظارتی با وجود مشکلات زیاد همچنان وظایف خود را به درستی انجام می‌هند و مجرمان این حوزه را دستگیر می‌کنند، اما باید کارهای بهتری انجام شود.

پیام رسان های خارجی

محدودسازی پیام رسان های خارجی 

جواد جاویدنیا در ادامه اظهار کرد باید محتوای فضای مجازی نامناسب را محدود کنیم که متاسفانه اعمال فیلترینگ فقط برای 10 درصد از پهنای باند کشور مناسب بوده و مابقی پهنای باند برای محتوای مجرمانه آزاد است که باید اقداماتی در راستای محدودسازی آن‌ها انجام شود. این محدودیت‌ها و فیلترینگ فقط در کشور ایران انجام نمی‌شود و سایر کشورها هم برنامه‌های خارجی که امنیت اجتماعی و اقتصادی مردم را تهدید کرده‌اند، فیلتر می‌کنند. همچنین در سایر کشورها برای دسترسی کودکان به فضای مجازی قوانین سختی تعیین شده است؛ چراکه امروزه برخی از دانش‌آموزان و کودکان خردسال با مسائل غیراخلاقی و سوءاستفاده‌های مالی مواجه می‌شوند و چنین اتفاق‌هایی برای این افراد اختلالات روانشناسی و افسردگی‌های شدید به دنبال خواهد داشت و حتی در برخی از موارد این افراد آسیب‌دیده خودکشی می‌کنند. از این رو باید سواد رسانه‌ای را در میان اقشار مختلف جامع به صورت فراگیر افزایش دهیم تا شاهد چنین آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

پیام رسان های خارجی

تلگرام 3 هزار سرور دارد

جواد جاویدنیا همچنین گفت پیام رسان های خارجی مانند تلگرام از 3 هزار سرور برای توزیع محتوا میان کاربران ایرانی استفاده می‌کنند و به همین دلیل مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما این پیام رسان های خارجی به خوبی نظارت نمی‌شوند و چون سرورهای آن‌ها در خارج از کشور قرار دارد، به قوانین ایران نیز پایبند نخواهند بود. چنین شرایطی امنیت و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند و آسیب‌های اجتماعی و مالی را برای کاربران به دنبال خواهد داشت؛ زیرا اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی در اختیار کشورهای خارجی قرار می‌گیرد که از آن می‌توانند علیه امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان استفاده کنند. از این رو مسئولان فضای مجازی نسبت به چنین شرایطی باید پاسخگو باشند.

معاون دادستان کل کشور اضافه کرد باید از پیام رسان های داخلی حمایت‌های خاصی صورت بگیرد تا آن‌ها نیز به سطح تلگرام برسند؛ چراکه یک شرکت ایرانی هاتگرام و طلاگرام را همانند نسخه اصلی تلگرام طراحی کرده‌ است و کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین پیام رسان های داخلی نیز با حمایت می‌توانند به چنین سطحی برسند و در روز‌هایی که تلگرام فیلتر شد، روزانه بیش‌ از 700 تا 800 هزار کاربر ایرانی در پیام رسان های داخلی عضو می‌شدند. حتی این برنامه‌ها پس از استقبال مردم، مشکلات فنی خود را برطرف کرده‌اند، اما بدون حمایت دولت نمی‌توانند موفق شوند. در حال حاضر هاتگرام و طلاگرام از 2 هزار سرور استفاده می‌کنند، اما پیام رسان های داخلی با 5 میلیارد تومان تسهیلات فقط 10 سرور در اختیار دارند و و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این برنامه‌ها برای پیشرفت به 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

پیام رسان های خارجی

استفاده مسئولان از پیام رسان‌های فیلتر شده

جواد جاویدنیا در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مسئولان از پیام رسان‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند، عنوان کرد در خصوص اینکه استفاده از پیام‌ رسان‌های فیلتر شده به عنوان یک جرم محسوب می‌شود یا خیر، بسیاری اختلاف نظر دارند، اما باید اینگونه به این موضوع نگاه کنیم، وقتی که در کشوری قانونی مبنی بر استفاده نکردن از پیام رسان های خارجی فیلتر شده تعیین می‌شود، همه مردم و به خصوص مسئولان می‌بایست از این قانون پیروی کنند. از طرفی برای دستگاه‌های دولتی نیز قوانین خاصی تعیین شده تا این دستگاه‌ها به دلیل مسائل امنیتی در چنین فضا‌های محدودشده‌ای فعالیت نکنند؛ زیرا اگر اطلاعات محرمانه‌ آن‌ها در اختیار کشورهای خارجی قرار بگیرد، به نوعی جاسوسی رایانه‌ای شناخته می‌شود.

پیام رسان های خارجی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. خودشونو فیلتر کنن برا مردم بهتره

  2. بگید یهو حق ندارید با کسی معاشرت کنید

  3. یا خدا اینا هنوزم درگیر این موَوضوعن؟ بیخیال شین دیگ

  4. این غلط کرد حداقل به جای مردم حرف نزنه

  5. من نمیفهمم چرا اینا خودشونو میزنن به اون راه ؟! چه خطری داره دقیقا ؟ چرا شفاف ترستو بیان نمیکنی !