شش مصنوعی

شش مصنوعی آب را به سوخت پاک تبدیل می‌کند!

محققان دانشگاه استنفورد موفق به تولید گونه ای از شش مصنوعی شده اند که قادر است تا آب را تبدیل به سوخت پاک کند. این اختراع می تواند نوید بخش پیشرفتی جدید برای استفاده از سوخت پاک به جای سوخت های فسیلی باشد.

محققان دانشگاه استنفورد در جریان تحقیقات خود موفق به تولید نوعی شش مصنوعی شده اند که می تواند آب را به سوخت پاک تبدل کند. این پیشرفت علمی می تواند نقشی موثر در مبارزه با استفاده از سوخت ها فسیلی و مخاطرات ناشی از آن داشته باشد.

این شش مصنوعی می تواند آب را تبدیل به سوخت هیدروژنی کند. سوخت هیدروژنی گونه ای از سوخت پاک است که انتظار می رود در آینده ای نزدیک به عنوان اصلی ترین منبع تامین انرژی انواع دیوایس ها و فناوری ها از خودرو گرفته تا تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

هرچند شش مصنوعی یادشده اولین فناوری برای تولید سوخت هیدروژنی نیست، اما طراحی منحصر به فرد آن را می توان متدی بسیار کارآمد برای تولید این گونه از سوخت عنوان کرد.

پژوهشگران معتقدند گاز هیدروژن سوخت پاک آینده خواهد بود و یکی از راه‌های کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن استفاده از هیدروژن به جای بنزین و گازوئیل است.

وقتی که هوا وارد شش انسان می شود از غشای نازکی رد می گردد. این غشا، اکسیژن را از هوا می گیرد و به داخل عروق خونی می فرستد. ساختار عالی و خارق العاده این عضو باعث می شود تا تبادل گاز به کارآمدترین شکل ممکن صورت گیرد.

محققان سالهاست که به دنبال روشی برای تولید هیدروژن به عنوان منبعی از سوخت پاک هستند، اما تاکنون موفق نشده اند که یک راه بهینه و کارآمد برای تولید هیدروژن پیدا کنند.

آنها در حال حاضر قادر به تولید هیدروژن هستند، اما شیوه های موجود مقرون به صرفه نیست و لذا محققان سعی دارند شیوه ای مقرون به صرفه برای تولید این گونه از سوخت پاک را پیدا کنند.

این به آن دلیل است که هیدروژین به صورت انفرادی در طبیعت وجود ندارد و باید با استفاده از فناوری ها و روش های مختلف گاز هیدروژن را جدا و ایزوله کرده و در نهایت از آن استفاه نمود. بطور مثال برای بدست آوردن هیدروژن از آب باید آن را از گاز اکسیژن جدا کنیم تا به هیدروژن خالص دست یابیم.

ویژگی های شش مصنوعی محققان استنفورد

دستاورد محققان استنفورد در واقع یک ابزار کیسه مانند است که با استفاده از گونه ای پلاستیک ضخیم ساخته شده است. لایه ای منفذدار برای ریزش آب، جداره بیرون کیسه را می پوشاند، در حالیکه لایه درون با نانو ذرات پلاتینیوم و طلا پوشانده شده است.

محققان در پی استفاده از این شش مصنوعی به این نتیجه رسیدند که این ابزار می تواند در قیاس با روش های دیگر تا ۳۲ درصد کارآمدی بالاتری داشته باشد. در واقع این شش مصنوعی کارآمدی بسیار بالاتری در کوچک سازی حباب ها داشت که نقش مهمی در فرایند تولید انرژی دارد.

تیم دست اندر کار تولید و طراحی این شش مصنوعی در حال حاضر بر ارتقا طراحی این فناوری متمرکز شده است و قصد دارند آن را به گونه ای تغییر دهند تا بتواند دماهای بالاتر را تحمل کند، زیرا در حال حاضر این شش مصنوعی در دمای بالاتر از ۲۱۲ درجه فارنهایت کار نمی کند و همین امر می تواند تجاری سازی محصول را با مشکل مواجه کند.

بشر در حال حاضر خود را ناگزیر می بیند تا بتدریج کاربرد سوخت های فسیلی را کنار بگذارد و به سمت استفاده از سوخت پاک و یا سوخت های تجدید پذیر برود. اگر تمامی مشکلات و چالش هایی که سوخت های فسیلی بوجود آورده اند را کنار بگذاریم و بازتاب ها منفی سیاسی اقتصادی آن را لحاظ نکنیم، باز هم نمی توانیم نسبت به تاثیرات منفی استفاده از سوخت های فسیلی بر روی محیط زیست و حیات انسان ها غفلت کنیم.

ثابت شده است که گرمایش زمین و بسیاری از تهدیدات زیست محیطی راهبردی بازتاب منفی بهره برداری ناصحیح انسان از سوخت های فسیلی طی چند قرن گذشته است. به یقین توسعه فناوری هایی بمانند شش مصنوعی دانشمندان استنفورد و ارتقا آنها می تواند انسان آینده را قادر سازد تا زمین را نجات داده و آن را از شر تهدیدات زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی برهاند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. دیگه چی از این بهتر

  2. به جق چیزای ندیده

  3. دیگه علمو دگرگون کردن راحت

  4. عین تو ساخت ایران