افزایش سرعت وای فای

7 روش برای افزایش سرعت وای فای و بررسی دلایل کاهش آن

یکی از مشکلاتی که افراد دارای اینترنت وای فای با آن درگیر هستند، کاهش سرعت یا حتی قطع اتصال به اینترنت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی 7 روش افزایش سرعت وای فای (WiFi) بپردازیم.

فرض کنید در حال مشاهده یک فیلم یا انجام بازی آنلاین هستید، اما ناگهان با مشکل اتصال اینترنت مواجه می‌شوید و حتی نمی‌توانید وارد یک وب‌سایت ساده شوید. امکان دارد اتصال در دستگاه یا بخش‌هایی از خانه دچار مشکل شده باشد و به نظر می‌رسد نمی‌توانید سرعت بالای اینترنت را از طریق روتر دریافت کنید.

در صورتی که شما به شبکه وای فای خود متکی هستید، قطعا بهینه‌سازی و افزایش سرعت وای فای برای شما حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم دلایل کاهش سرعت و همچنین راهکارهایی برای افزایش سرعت وای فای را مورد بررسی قرار دهیم.

1: اتصال اینترنت خود را آزمایش کنید

نباید قبل از بررسی شبکه وای فای، این مسئله را با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) مطرح کرد. اگر شما یک لپ‌تاپ، کامپیوتر یا کنسول بازی دارید، تنها کافی‌ست با کابل اترنت دستگاه خود را مستقیما به روتر متصل کنید و تست را انجام دهید. در صورتی که باز هم در ارتباط خود با اینترنت مشکل داشتید، احتمالا مشکل مربوط به ISP شما است. بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت توانایی پشتیبانی و رفع مشکل از راه دور را دارند، بنابراین می‌توانید با برقراری تماس تلفنی اقدام به رفع مشکل کنید. در صورتی که مشکل اینترنت شما با انجام این روش حل شود، احتمالا مشکلاتی در شبکه وای فای وجود دارد.

اگر سعی داشتید به یک سایت دسترسی پیدا کنید اما موفق نشدید، می‌توانید وضعیت در دسترس بودن سایت را برای خودتان و دیگران با مراجعه به آدرس IsUp.me بررسی کنید.

افزایش سرعت وای فای

زمانی که با کابل اترنت به اینترنت متصل هستید، اقدام به انجام تست سرعت وای فای کنید؛ این کار به شما کمک خواهد کرد تا سرعت متوسط دانلود اینترنت وای فای خود را به دست آورید.

به خاطر داشته باشید که اتصال اینترنت از طریق کابل می‌تواند سرعت بیشتری رقم بزند، بنابراین شما باید انتظار مقداری کاهش سرعت اینترنت در اتصالات بدون کابل را داشته باشید.

2: FirmWare را بروزرسانی کنید

باید نسبت به آپدیت روتر وایرلس اطمینان حاصل کنید؛ این کار می‌تواند در کنار بهبود امنیت، مشکلات زیادی همانند کاهش سرعت وای فای را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند.

قبل از انجام هر کاری بهتر است بروزرسانی Firmware را بررسی کنید، این کار می‌تواند باعث جلوگیری از هدر رفتن وقت شما شود. در صورتی که Firmware روتر خود را آپدیت کرده‌اید، بهتر است آن را خاموش و سپس روشن کرده تا حذف کش و تنظیم مجدد روتر به درستی انجام شود.

3: کانال‌های وای فای را تعویض کنید

شبکه‌های وای فای در کانال‌های مختلف و دو فرکانس مجزا پخش می‌شوند. در ایالات متحده آمریکا 11 کانال استاندارد وای فای وجود دارد، این در حالی‌ست که در سراسر جهان تعداد 13 کانال موجود است. در روزهای اول راه‌اندازی شبکه‌های بیسیم، روترها فقط در 2.4 گیگاهرتز پخش می‌شدند، اما از زمانی که شبکه وای فای به خانه‌ها راه پیدا کرد، شاهد افزایش کانال‌ها هستیم.

هم اکنون بسیاری از روترهای مدرن می‌توانند در 2.4 یا 5 گیگاهرتز پخش شوند. با این که افزایش کانال‌ها به شما گزینه‌های بیشتری می‌دهد، اما همیشه امکان دارد یک شبکه وای فای نزدیک یا سایر تجهیزات الکتریکی در فرکانس شما قرار گیرند؛ فراوانی فرکانس‌های خاص می‌تواند ریشه مشکل کاهش سرعت وای فای باشد. برای رفع مشکل می‌توانید از بهترین کانال وای فای برای روتر استفاده کنید.

4: بررسی مصرف پهنای باند

احتمالا متوجه شده‌اید که سرعت وای فای به صورت دوره‌ای و در زمان‌های خاص کاهش پیدا می‌کند، امکان دارد نرم افزار یا سایر دستگاه‌ها از پهنای باند استفاده کنند. دانلودهای با حجم بالا، ویدیو یا بازی‌های آنلاین می‌توانند مصرف‌کنندگان پهنای باند باشند، بهتر است موارد ذکرشده را برای افزایش سرعت وای فای بررسی کنید.

شما می‌توانید ببینید که چه کسی از پهنای باند شما به صورت مستقیم یا از طریق برنامه شخص ثالث استفاده می‌کند؛ تنظیمات روتر به شما کمک خواهند کرد تا دستگاه‌های متصل به شبکه را بررسی کنید. در صورتی که اتصال‌ها را تشخیص ندادید، می‌توانید حذفشان کنید. بدافزارها هم می‌توانند باعث کاهش سرعت وای فای شوند، بنابراین لازم است اقدامات حفاظتی همانند نصب آنتی ویروس را انجام دهید.

5: بهینه‌سازی کردن روتر وای فای

مکان قرارگیری روتر یکی از آخرین مواردی بوده که هنگام راه‌اندازی شبکه در ذهن خواهد آمد. محیط اطراف شما می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت شبکه وای فای داشته باشد. با این که نمی‌توانیم سیگنال‌های بیسیم را ببینیم، اما آن‌ها در اطراف ما در گردش هستند و در مواردی ممکن است آهسته یا کاملا مسدود شوند. بتن و فلز در جلوگیری از سیگنال‌های بیسیم نقش زیادی دارند؛ اگر روتر شما در زیر زمین بتنی قرار دارد، باید آن را در مکان دیگری از خانه قرار دهید.

افزایش سرعت وای فای

یکی از مکان‌های مناسب قرارگیری روتر را می‌توان مرکز خانه عنوان کرد؛ با این کار سیگنال‌ها به صورت 360 درجه پخش خواهند شد و دیگر برای استفاده از سرعت بیشتر وای فای نیازی به قرارگیری در مناطق نزدیک روتر نخواهد بود. تداخل الکتریکی از دستگاه‌هایی همانند مایکروویو یا حتی چراغ‌های کریسمس هم می‌توانند باعث کاهش سرعت وای فای شوند.

6: امنیت شبکه خود را تضمین کنید

در طول تحقیقات شما ممکن است دستگاه‌های مشکوکی را مشاهده کنید که به شبکه شما متصل شده‌اند، با این که آن‌ها را حذف می‌کنید، اما نمی‌توان حقیقت نفوذ غیرمجاز به شبکه را نادیده گرفت.

روش‌های زیادی برای پیکربندی روتر وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش سطح امنیت شبکه شود. حداقل اقدام برای ایمن‌سازی شبکه را می‌توان تغییر تنظیمات دسترسی دانست؛ این تنظیمات به صورت پیش فرض دارای نام کاربری Admin و رمز PassWord است، به همین دلیل امکان دستیابی به شبکه کار راحتی خواهد بود.

شما باید نسبت به ایمن بودن شبکه وای فای خود با انتخاب یک رمز وایرلس مناسب اطمینان حاصل کنید. اکثر روترها با نام کاربری و رمز پیش فرض فعال شده‌اند. در صورتی که قصد تعویض رمز و مشخصات روتر را دارید، تنها کافی‌ست وارد بخش تنظیمات دستگاه شده و موارد موردنظر، اعم از رمز جدید وایرلس را به صورت دستی تعیین کنید.

7: ارتقا سخت افزار قدیمی روتر

اگر بیشتر از چند سال دارای یک روتر هستید، احتمالا وقت آن رسیده که دستگاه را ارتقا دهید؛ خوشبختانه برای این کار نیازی به هزینه زیاد نیست.

افزایش سرعت وای فای

یکی از راه‌های ساده ارتقا روتر را می‌توان تعویض آنتن دستگاه دانست؛ اکثر روترها دارای آنتن‌های استاندارد هستند که محدوده کمی را پوشش می‌دهند. اگر متوجه ضعیف شدن سیگنال وای فای در مناطقی از خانه شوید، بهتر است به فکر تهیه یک روتر جدید باشید. دستگاه‌های جدید می‌توانند سیگنال‌ها را قوی‌تر پخش کنند و تمام مناطق خانه را پوشش دهند.

با به کارگیری موارد بالا می‌توانید مشکل دستگاه را حل کرده و افزایش سرعت وای فای را تجربه کنید؛ این مسئله را زمان انجام بازی یا مشاهده آنلاین فایل‌های ویدیویی متوجه خواهید شد. آپدیت کردن مداوم سخت افزار روتر و انتخاب بهترین کانال‌های موجود شبکه می‌توانند افزایش سرعت وای فای را برای شما رقم بزنند. در صورتی که هنگام استفاده از داده‌های سلولی با سرعت پایین وای فای مواجه شدید، نکات ذکرشده را انجام داده تا مشکل حل شود و مجددا افزایش سرعت وای فای را به دست آورید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام جطور firmware رو اپدیت کنم ممنون میشم بگید کامل

  2. منمنون عالی بود

  3. کلا سرعت نت پایینه اینا زیاد تاثیر نداره