ماجراجوی

ماجراجوی ثروتمندی که خود را به عمیق ترین نقطه اقیانوس اطلس رساند

یک ماجراجوی ثروتمند به نام ویکتور وسکوف اخیرا توانست خود را به عمیق ترین نقطه در اقیانوس اطلس برساند. منطقه یاد شده در درازگودال پورتوریکو قرار دارد.

ویکتور وسکوف یک کاوشگر و ماجراجوی مولتی میلیونر است که در اقدام اخیر خود موفق شد تا خود را به عمیق ترین نقطه در اقیانوس اطلس برساند. وسکوف را می‌توان یکی از شجاع ترین ماجراجوهای دریاها معرفی کرد.

این ماجراجوی آمریکایی ماموریت خود را به تنهایی و با استفاده از یک زیردریایی مجهز انجام داد. وسکوف نخستین ماجراجوی شجاعی است که قادر به انجام این مهم شده است. وی همچنین دومین فردی است که به غواصی در عمق بیشتر از 5 هزار متر مبادرت کرده است. قرار است مستند سفر پر مخاطره این ماجراجوی سیری ناپذیر به زودی از شبکه دیسکاوری پخش شود.

عمیق ترین نقطه از دراز گودال پوتوریکو 8 هزار و 376 متر عمق دارد. جیمز کامرون قبلا موفق شده بود در سال 2012 به عمق 10 هزار و 908 متری دراز گودال ماریانا در اقیانوس آرام برسد که در واقع عمیق ترین نقطه بر روی زمین به حساب می آید.

درازگودال ماریانا را می توان عمیق ترین درازگودال اقیانوس‌های جهان و ژرفترین مکان بر روی پوسته کره زمین عنوان کرد. گودال یاد شده در کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام قرار دارد که بطور متوسط ۲۰۰ کیلومتر در شرق و جنوب جزایر ماریانا در شرق کشور فیلیپین قرار گرفته ‌است. گودال ماریانا حالتی هلالی شکل در پوسته زمین است و در حدود 2 هزار و 550 کیلومتر طول و ۶۹ کیلومتر عرض دارد.

ماجراجوی آمریکایی قصد سفر به ژرفترین نقطه اقیانوس ها دارد

وسکوف که علاقه بسیاری به ماجراجویی دارد و قبلا نیز کوه های مهمی از جمله اورست را فتح کرده در خصوص این سفر پرمخاطره می گوید: احساس خوبی دارم از اینکه به عمیق ترین نقطه اقیانوس اطلس رسیدم. این موفقیت نشان دهنده ارتقا توانمندی های فناورانه بشر برای انجام چنین سفرهایی است. ما قصد داریم که فعالیت خود در این زمینه را ادامه داده و اهداف بزرگتر علمی و تکنیکی دیگری را در دیگر جاها امتحان کنیم.

زیر دریایی مورد استفاده در این سفر ماجراجوی آمریکایی به گونه ای طراحی شده تا با سرعت و چابکی خاصی وارد ستون آبی شده و خود را به اعماق برساند. این زیر دریایی به فناوری مجهز است که به کاربر امکان می دهد تا نقشه ای سه بعدی از زیر اقیانوس داشته باشد. نقشه سه بعدی یاد شده به محققان این امکان رامی دهد تا به راحتی عمیق ترین نقاط کف اقیانوس ها را مشخص کنند.

در واقع رکوردشکنی وسکوف با فناوری های پیشرفته بکار رفته در زیردریایی ترایتون انجام شد. قبل از ترایتون زیر دریایی‌هایی بوده‌اند که به ژرفاهای بیشتری رفته‌اند، اما هیچکدام از آنها دیگر فعال نیستند و رکوردی در اقیانوس اطلس به ثبت نرسانده اند.

زیر دریایی ترایتون با سرمایه گذاری خود وسکوف و توسط یک شرکت خصوصی ساخته شد. ساخت این زیر دریایی که مجهز به سیستم سونار سه بعدی است و با سرعت میانگین ۵ کیلومتر در ساعت در آب حرکت می‌کند به مدت سه سال و نیم به طول انجامید.

وسکوف پس از فتح اورست علاقه دارد تا به عمیق ترین نقاط زمین سفر کند. هدف او سفر به اعماق عمیق ترین نقاط پنج اقیانوس مهم روی کره زمین است.

البته سفر به عمق بیشتر از هشت کیلومتری اقیانوس اطلس در منطقه درازگودال پورتوریکو چالش های بسیاری را به همراه داشته است. مهم‌ترین آنها تحمل فشار بسیار سنگین آب بود.  فشار در نقطه ای که این زیردریایی به آن رسیده است ۸۰۰ برابر سطح دریا به‌حساب می‌آید. این مسئله ویژگی‌های خاص زیردریایی وسکوف را برای تحمل این فشار نشان می‌دهد.

ماجراجوی دریاها در ادامه ماجراجویی های خطرناک خود قصد دارد سفری به درازگودال جاوا داشته باشد که در اقیانوس هند قرار دارد. وسکوف همچین به دنبال فتح Molloy Deep است که در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده. دراز گودال ساندویچ ساندویچ جنوبی در اقیانوس جنوبی قطب جنوب نیز از دید وی پنهان نمانده و در برنامه سفرهایش جایگاهی خاصی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. درود برایت آرزوى موفقیت میکنم وسکوف جان!
    😉

  2. انقدر پول دارن نمیدونن چیکارش کنن