چتر نجات

مطالعات نشان می‌دهند چتر نجات در هنگام سقوط جان ما را نجات نمی‌دهد!

برخلاف تمام باورهایی که ما از چتر نجات داریم٬ محققان دریافته‌اند که آن تاثیر زیادی در نجات جان مردم در هنگام سقوط از هواپیما ندارد. 

ممکن است شما فکر کنید که بیرون پریدن از هواپیما با چتر نجات می‌تواند زنده ماندن ما را تضمین کند؛ اما سخت در اشتباهید!

جزئیات این مطالعه چندی پیش در مجله‌ی BMJ منتشر شده است. برای این مطالعه، محققان تاثیرپذیری چترهای نجات را روی 23 نفر هنگام پرش از هواپیما امتحان کردند. آن‌ها نیمی از شرکت‌کنندگان را به چتر نجات تجهیز کردند و نیمی دیگر با کوله پشتی خالی نورث فیس (North Face) به پایین پریدند. آن‌ها دریافتند که چتر نجات فرق چندانی در زنده ماندن یا مردن شرکت‌کنندگان نداشت.

محققان این‌گونه نوشته‌اند که در مطالعات پیش‌گامانه‌ی آن‌ها، تفاوت آماری زیادی در نتیجه اولیه (از لحاظ مرگ و میر) بین سقوط با دست و سقوط با چتر وجود نداشت.

چرا نمی‌توان زیاد روی چتر نجات حساب کرد؟

«نتایج و یافته‌های آن‌ها موجب شد تا کارشناسانی که استفاده از چترهای نجات را هنگام پریدن از هواپیما توصیه می‌کردند، متعجب شوند.» البته، خیلی سخت پیش می‌آید که کسی مایل باشد از هواپیمایی که صدها کیلومتر در ساعت در حال حرکت است یا هزاران متر با زمین فاصله دارد، پایین بپرد. بنابراین، آنها آزمایش پرش با چتر نجات را روی کسانی امتحان کردند که فاصله کمی تا زمین داشتند یعنی زمانیکه هواپیما روی زمین پارک شده بود و حرکتی نداشت.

محققان تا زمانیکه نتوانسته اند این آزمایش را به طور حقیقی عملی کنند نباید انتظار این را داشته باشیم که همه قید استفاده از چتر نجات را بزنند. هدف اصلی این مطالعه، این است که محققان نشان دهند٬ نتایج حاصل از مقالات علمی را نباید بدون در نظر گرفتن پیشفض‌ها و احتمالات به کار گرفت و در مورد آن‌ها قضاوت کرد. بلکه شما باید یک تحقیق را به طور کامل بخوانید تا بتوانید با تمام بخش‌های آن مسلط شوید.