تولید دورگه انسان گوسفند انقلابی در حوزه سلامت و پیوند عضو خواهد بود

دانشمندان موفق به تولید گونه‌ای آمیژه یا کایمرا (Chimera) شدند که در واقع نوعی دورگه انسان گوسفند به حساب می‌آید و می‌تواند کاربردهای بسیاری در حوزه سلامت داشته باشد.

دانشمندان موفق به تولید دورگه انسان گوسفند شدند که در واقع جنینی مرکب از بخش‌های انسانی و حیوانی است و می‌تواند راه حلی برای غلبه بر بسیاری از چالش‌های حوزه پزشکی باشد.

حتما در اسطور‌ها شنیده‌اید که کایمراها موجودات دورگه‌ای مرکب از دو موجود متفاوت مانند  شیر و گاو و یا مار و شیر هستند. گویا کایرماها از دنیای اسطوره خارج شده‌اند و به لطف پیشرفت‌های حوزه ژنتیک اکنون قادر هستیم عینیت واقعی آنها را مشاهده کنیم.

کایمراها در حالت طبیعی به وجود نمی‌آیند، بلکه محصول علم و مهندسی ژنتیک هستند، اما چرا کایرماها و یا دورگه ها اهمیت دارند و دورگه انسان گوسفند  جدید چه تاثیری می‌تواند در موفقیت انسان داشته باشد؟ دانشمندان معتقدند در صورت تولید دورگه انسان گوسفند می‌توان در آینده به تولید انبوه آنها پرداخت و از آنها برای اهدا عضو برای بیماران مختلف استفاده کرد که این خود می‌تواند انقلابی عظیم در حوزه بهداشت و سلامت باشد، زیرا انسان‌های بسیاری به دلیل محدودیت اهدا عضو انسانی، سالانه جان خود را از دست می‌دهند.

کمک دورگه انسان گوسفند به حوزه سلامت

تولید دورگه انسان گوسفند می‌تواند محدودیت‌های این حوزه را برداشته و به تمامی بیماران این امکان را بدهد تا با دریافت عضو جدید به زندگی خود ادمه دهند. دانشمندان می‌گویند هدف فوق در حال حاضر تنها چیزی است که در ورند تولید دورگه انسان گوسفند به دنبال آن هستند.

دورگه انسان گوسفند با تزریق سلول بنیادین انسان به داخل جنین گوسفند تولید شده است. البته این دورگه در حدود ۹۹ درصد گوسفند بوده و تنها یک درصد آن را ماهیت انسانی شکل می‌دهد. دستاوردهای جدید در خصوص این دورگه تا حدود زیادی متزلزل است تا جایی که یک درصد انسانی این دورگه نیز پس از ۲۸ روز از بین رفت. با این وجود و با آگاهی از کوچک بودن بخش انسانی دورگه و دوام موقتی آن باز هم دانشمندان خوشحال هستند، زیرا در نهایت موفق شده‌اند که این دستاورد علمی را حتی برای مدت زمانی محدود داشته باشند و یقین دارند با توسعه علم در آینده می‌توانند به دستاوردهای به مراتب بزرگتر و پیچیده‌تری در این حوزه دست پیدا کنند.

دانشمندان تاکید دارند که نباید در مورد دورگه انسان گوسفند چندان تصویر‌پردازی‌های پیچیده‌ای در ذهن داشت؛ به طور مثال نباید دورگه را یک گوسفند با بدن گوسفند و صورت انسان تصور کرد، بلکه باید توجه داشت که کمتر از یک ده هزارم سلول‌های دورگه را سلول انسانی شکل می‌دهد.

البته قبلا همین تیم دست به اقدام مشابهی زده بود. آنها با تزریق سلول‌ها انسانی به داخل جنین خوک موفق به تولید کایمرای خوک-انسان شده بودند! اگر نسبت به داستان‌های مربوط به نیمه‌ی منفی چنین دستاوردهای علمی بی‌توجه باشیم، می‌توان مدعی بود که در آینده نزدیک، دورگه انسان گوسفند می‌تواند انسان‌های بسیاری را از مرگ نجات دهد و این امکان را به آن‌ها بدهد تا عضو بیمار خود را جدا ساخته و از عضو جدید بهره‌مند شوند.

در حال حاضر مقوله اهدا عضو با دو مشکل عمده دست به گریبان است؛ از یک سو محدودیت‌های جدی در خصوص اهدا عضو وجود دارد و از سوی دیگر بدن انسان پس از مدتی از پذیرش عضو جدید سر باز می‌زند و سیستم ایمنی بدن به طور دائمی به آن حمله خواهد کرد. کایمرا می‌تواند راهی ارزشمند برای عرضه عضوهای جدید به بازار پرتقاضای اهدا عضو باشد و انقلابی در حوزه پیوند عضو ایجاد نماید.

برای اینکه بتوان اعضا دورگه انسان گوسفند به بدن انسان پیوند زد، یک درصد سلول‌های این موجود باید انسانی باشد و هر قدر سهم سلول‌های انسانی را افزایش دهیم، انتقادات اخلاقی نیز افزایش پیدا می‌کند. تحقیقاتی از این دست با مشکلات و چالش‌های اخلاقی متعددی روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند کل این فرایند را با چالش جدی مواجه کرده و یا آن را متوقف نماید، اما توجه داشته باشید که در ایالات متحده هر ۱۰ دقیقه یک نفر نیازمند، به لیست نیازمندان اهدا عضو اضافه می‌شود و  اینجاست که مقوله اخلاق بیش از پیش پیچیده‌تر می‌شود؛ زیرا برای بسیاری حفظ جان انسان‌ها از همه چیز مهمتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. احتمالاً ترامپ ملعون هم از نوع کایمرا هست که با همۀ انسان ها دشمنه.

  2. نیازی به این کار نبود می تونن بیان ایران و از این دست دورگه های با ظاهر انسان و در سطح گوسفند در بین مدیران و مسپولین نظام بسیار بسیار زیاد داریم هرچند درصد گوسفندشون بیشتره چون گوسفند یه راه اشتباه رو چندبار نمیره ولی نوع دورگه اش که اینجا مسءول هم هست زیاد میره راه حلشم برایتمام مشکلات فیلتر کردن و بستن و سرکوبه بیشتر از این نمیفهمه

  3. بنظر من این جنابیته