ماهواره ایرانی

دو ماهواره ایرانی دوستی و پیام آماده پرتاب شدند

مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت ماهواره دوستی آماده پرتاب است و تست‌های فنی ماهواره پیام نیز به اتمام رسیده است. این دو ماهواره ایرانی به محل پرتاب انتقال داده شده‌اند.

مجتبی سرادقی، مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران عنوان کرد سازمان فضایی ایران اواسط دهه 80 شمسی تاسیس شد و در همان ابتدا سه قرارداد ساخت ماهواره با دانشگاه‌های علم و صنعت، صنعتی شریف و امیرکبیر امضا کردیم. در این قرارداد قید شده بود که این دانشگاه‌ها از شریک خارجی خود کمک بگیرند تا ماهواره‌ای با کمتر از رزولوشن 1000 متر بسازند، اما دانشگاه‌ها در طول این مدت سعی کردن با شرکای خارجی خود ارتباط برقرار کنند که به دلیل تحریم‌ها، این طرح عملی نشد تا اینکه با پرتاب ماهواره امید به توانمندی‌های داخلی خوبی دست‌ پیدا کردیم و تصمیم بر این شد تا ماهواره دوستی و ماهواره پیام را بسازیم.

ماهوره ایرانی

مراحل تولید ماهواره ایرانی دوستی و پیام

مجتبی سرادقی در ادامه بیان کرد زمانی که دانشگاه‌ها مراحل ساخت ماهواره‌ها را شروع کردند، به این نتیجه رسیدیم که توانایی ساخت ماهواره‌هایی با رزولوشن (دقت تصویر) بهتری را داریم. به همین دلیل دانشگاه علم و صنعت توانست ماهواره نوید را از ماموریت هزار متری به یک ماموریت 400 متری تبدیل کند و پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نوید به این باور رسیدیم که قادریم یک ماهواره بهتر بسازیم. بنابراین با توجه به این توانایی‌ها قرارداد‌های دو ماهواره ایرانی دوستی و پیام تغییر کرد و پیوست‌های فنی این ماهواره‌ها به 20 متر یا بهتر از 30 متر و 40 متر تغییر کرد.

البته سازندگان ماهواره دوستی مدعی بودند که توانایی ساخت ماهواره‌ای با رزولوشن حدود 30 متر را دارند که اکنون این ماهواره را ساخته و تحویل داده‌اند. همچنین ماهواره پیام نیز با رزولوشن 40 متر تولید شد. سرانجام با استفاده از توانایی داخلی ماهواره‌هایی با رزولوشن کمتر از 50 متر ساخته شده و آماده پرتاب هستند.

ماهوره ایرانی

تست‌های فنی ماهواره ایرانی دوستی و پیام به اتمام رسید

مدیر کل فناوری فضایی سازمان فضایی ایران در ادامه افزود در سال 95 تست‌های فنی ماهواره دوستی به پایان رسید، اما زمان پرتاب آن عقب افتاد تا اینکه در حال حاضر مجددا برای پرتاب آن آمادگی کامل داریم. تست‌های فنی ماهواره پیام نیز به تازگی به پایان رسیده و تمام کارهای لازم انجام شده است. همچنین ماهواره پیام به صورت کامل بسته‌بندی و به مکان پرتاب انتقال داده شد. ماهواره پیام تست‌هایی چون تست‌های محیطی و تست‌های عملکردی را با موفقیت گذرانده است. البته تست‌های محیطی در گذشته صورت گرفته بود تا در شرایط دمایی و ارتعاشی توانایی لازم را داشته باشد. حالا می‌توانیم بگوییم که تست‌های این ماهواره به صورت کامل انجام شده و سایر کار‌ها را باید در مراحل بعدی انجام بدهیم.

ماهوره ایرانی

هدف از پرتاب ماهواره های ایرانی

مجتبی سرادقی در خصوص هدف‌ها و کاربردهای ماهواره های ایرانی بیان کرد کسب توانمندی ساخت ماهواره و تثبیت فناوری این حوزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ساخت ماهواره های ایرانی محسوب می‌شود؛ زیرا به کمک آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم که زیر سیستم‌ها و سیستم‌های اصلی ماهواره‌ها تا چه میزان می‌توانند کار خود را انجام دهند و این هدف نسبت به سایر اهدافی که برای این ماهواره‌ها در نظر گرفته شده است، مهم‌تر خواهد بود. البته هدف ثانویه این دو ماهواره ایرانی تصویربرداری است. همچنین ماهواره پیام ماموریت مخابراتی هم دارد که باید یک پیام را ذخیره کرده و به زمین مخابره کند. علاوه‌ بر این، ماهواره پیام دارای یک محموله اندازه‌گیری تشعشعات فضایی نیز هست. به طور کلی ماهواره دوستی یک ماموریت و ماهواره پیام دارای 3 ماموریت است.

سرادقی در ادامه افزود تصویربرداری به عنوان ماموریت مشترک این دو ماهواره ایرانی محسوب می‌شود که از تصاویر ارسالی این دو ماهواره می‌توان در موارد مختلفی استفاده کرد. برای مثال با استفاده از این تصاویر ارسالی می‌توان پوشش گیاهی یک منطقه را پایش کرد. البته مشروط بر این که عملکرد ماهواره‌ها و کیفیت تصاویر در وضعیت خوبی قرار داشته و برای متخصصان سنجش از راه دور قابل استفاده باشد.

در همین رابطه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در صفحه شخصی خود نوشت:

قرار بود در سال 87 با همکاری بین‌المللی ماهواره‌ای ساخته شود که دقت تصویربرداری آن 1000 متر باشد، اما شرکای خارجی حاضر به همکاری با ایران نشدند. به همین دلیل برنامه تغییر کرد و تولید داخلی با دقتی 25 برابر طولانی شد، اما سرانجام ساخته شد تا در خدمت کشاورزی، محیط زیست و مدیریت آب قرار بگیرد. شب گذشته نیز تست ماهواره‌های ایرانی با موفقیت انجام شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مکعبم فرستادن به فضا داره ، ماموریت که ندارن تحقیقاتیم که نسیتن که سیاره ای کهکشانی رو کشف کنه هزینه ساخت بالایی داره ،اگه بودجشه خرج سیستم اموزشی میکردن بهتر بود منظورم مدرسه با دانشگاه است

  2. پیامو دوستی اسم قحطی بود؟