هایبرید بیهو

روسیه به خرید سامانه پدافند هوایی هایبرید بیهو توسط هند اعتراض کرد

فدراسیون روسیه در اقدامی جدید اعتراض خود نسبت به خرید سامانه پدافند هوایی هایبرید بیهو توسط هند را اعلام کرد. هند در قراردادی دفاعی با کره جنوبی چندین عراده از این سامانه زرهی خودکشش خریداری کرده است.

هند همواره به عنوان بزرگ‌ترین خریدار جنگ افزار در دنیا شناخته می‌شود و از کشورهای شرقی و غربی مختلفی خرید می‌کند. این کشور همچنین اصلی‌ترین خریدار جنگ افزارهای روسی است و در نیروی زمینی، هوایی و دریایی این کشور طیف گسترده‌ای از جنگ افزارهای روسی دیده می‌شود. با این حال اخیرا هند تصمیم به خرید سامانه پدافند هوایی هایبرید بیهو از کره جنوبی گرفته است.

هایبرید بیهو

پنتسیر

چند سالی است که جنگ افزارهای روسی در ارزیابی‌های میدانی ارتش هند رقابت را به نمونه‌های غربی باخته و هند به جنگ افزارهای غربی روی آورده و روس‌ها در حال واگذاری بزرگ‌ترین خریدار خود به رقبا هستند. هند در جدیدترین اقدام خود با کنار زدن سامانه‌های روسی، سامانه پدافند هوایی هایبرید بیهو را انتخاب کرده که به مذاق روس‌ها خوش نیامده و اعتراض آن‌ها را در پی داشته است. کرملین نارضایتی خود از این شکست را توسط وزیر دفاع خود اعلام کرده و همچنین مدعی است ارزیابی در شرایط نابرابر صورت گرفته و خواهان ارائه گزارش از سوی هند و ارزیابی مجدد سامانه‌های پدافندی روسی شد.

هایبرید بیهو

تونگوسکا

هند در سال 2013 تصمیم خود مبنی بر خرید یک سامانه پدافند هوایی کوتاه برد و خودکشش را اعلام کرد و سازندگان مختلفی به آن پاسخ دادند که البته در نهایت تنها سه عدد از آن‌ها انتخاب شدند. این سه کاندید عبارت بودند از پنتسیر ساخت کمپانی روسی کی‌پی‌ام تولا، نمونه بهسازی شده تونگوسکا ساخت آلماز آنتی روسیه و در نهایت هایبرید بیهو ساخت صنایع دفاعی هانوا (که پیشتر سامسونگ تکوین نام داشت) از کره جنوبی. فرایند ارزیابی و آزمایش این سامانه‌ها از سال‌های 2015 تا 2017 به طول انجامید و در نهایت هند با کنار زدن دو رقیب روسی، سامانه کره‌ای را انتخاب کرد.

این موفقیت فرصت مناسبی برای کره‌ جنوبی به منظور توسعه صادرات جنگ افزار است. قراردای که هندی‌ها بسته‌اند 2.5 تا 3 تریلیارد وون (واحد پول کره جنوبی و برابر با 2.2 میلیارد تا 2.7 میلیارد دلار آمریکا) شامل خرید 104 سامانه هایبرید بیهو به همراه 97 خودروی پشتیبانی حمل مهمات، 39 خودروی فرماندهی در کنار 4928 عدد موشک و 172260 گلوله 30 میلی‌متری برای سامانه‌ها است.

هایبرید بیهو

K200 KIFV

و اما بد نیست نگاهی به مشخصات سامانه پدافند هوایی هایبرید بیهو داشته باشیم. این سامانه روی شاسی نفربر زرهی K200 KIFV ساخت کمپانی کره‌ای دوو سوار شده و از یک موتور 520 اسب بخاری ساخت کمپانی کره‌ای دوسان نیروی می‌گیرد. این سامانه زرهی 25 تنی با موتور خود به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با مخزن سوخت پر مسافت 500 کیلومتر را می‌پیماید. همچنین به لطف داشتن شنی (زنجیر) هایبرید بیهو می‌تواند در هر مسیر هموار و ناهمواری همچون گل و خارج از جاده به آسانی حرکت کند. این سامانه همچنین در مناطق کوهستانی عملکرد خیره کننده‌ای دارد. همچنین به لطف نسبت رانش به وزن 20.8 اسب بخار به ازای هر تن، هایبرید بیهو از چالاکی خوبی برخوردار است.

هایبرید بیهو برای هدف‌یابی و هدف‌گیری دارای یک سامانه فروسرخ جلونگر و تصویر ساز فروسرخ، سامانه تلوزیونی و چشمی پریسکوپیک، رادار کنترل آتش باند X و فاصله یاب لیزری است. برد کشف این سامانه 21 کیلومتر است و کنترل آتش به صورت کاملا خودکار انجام شده و نیازی به هدایت کاربر انسانی نیست. این سامانه همچنین به یک رادار باند L برای تشخیص دوست از دشمن مجهز است.

هایبرید بیهو

هایبرید بیهو پس از کشف و قفل روی هدف، برای درگیری با آن دارای دو توپ خودکار 30 میلی‌متری ساخت کمپانی کره‌ای S&T و 4 موشک زمین به هوا کوتاه برد شینگونگ (چیرون) است. هر یک از توپ‌های این سامانه دارای برد موثر 3 کیلومتر و آهنگ آتش 600 گلوله در دقیقه است. موشک‌ها نیز ساخت بخش دفاعی کمپانی LG موسوم به LIG Nex1 هستند و هریک 7 کیلومتر برد داشته و برای هدایت نیز به جستجوگر دوگانه فروسرخ/فرابنفش مجهز هستند. هایبرید بیهو با استفاده از توپ‌ و موشک می‌تواند با اهداف گوناگونی همچون پهپادها، موشک‌های کروز،‌ هلیکوپترها و جنگنده‌ها درگیر شود.

هایبرید بیهو

بیهو 2 با شاسی شنی دار AS21 ردبک

البته موفقیت کره جنوبی در جذب خریداران خارجی تنها به این مورد ختم نمی‌شود. به تازگی هانوا اعلام کرده در همکاری با یکی از کمپانی‌های دفاعی آمریکایی، مشغول آماده سازی سامانه پدافند هوایی ماژولار بیهو 2 برای پاسخ به نیاز ارتش آمریکا هستند.  ارتش آمریکا خواهان سامانه پدافندی کوتاه برد جدیدی است که بتواند با همه نوع تهدید هوایی شامل موشک،‌ راکت، هلیکوپتر، پهپاد و هواپیمای سرنشین دار همچون جنگنده درگیر شود. کنار زدن روسیه از بازار هند آن‌هم، در زمینه پدافند هوایی که شهرت صنایع دفاعی روسیه به آن است، و همچنین حضور در بازار آمریکا می‌تواند اعتبار و آینده درخشانی برای صنایع دفاعی کره جنوی رقم بزند.

هایبرید بیهو

بیهو 2 با شاسی چرخ دار

و اما بیهو 2 نیز یک سامانه پدافندی کوتاه برد خودکشش است که روی شاسی زرهی خودروی رزمی پیاده نظام کره‌ای AS21 ردبک یا شاسی زرهی چرخدار تیگان ساخت هانوا که یک زره‌پوش 8 چرخ متحرک (8×8) است نصب می‌شود. این سامانه برای درگیری با دشمن یک توپ 30 یا 40 میلی‌متری دارد و ضمن استفاده از مهمات ضد هوایی همچون گلوله‌های هوا انفجار، می‌تواند گلوله‌های ضد نفر شلیک و با پیاده نظام نیز درگیر شود. همچنین علاوه بر حمل موشک‌های زمین به هوای پدافند هوایی کوتاه برد و میان برد، موشک‌های زمین به زمین نیز حمل می‌کند. برد کشف در این مدل نیز به 35 کیلومتر افزایش یافته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهر وسیه چ ربطی داره