فلکس پای

نگاه نزدیک به فلکس پای ، اولین موبایل انعطاف پذیر دنیا

رویول فلکس پای (Royole FlexPai) به عنوان اولین موبایل انعطاف پذیر دنیا در نمایشگاه CES 2019 نمایش داده شد. اگر می‌خواهید با این گوشی واقعا منعطف آشنا شوید، همراه گجت نیوز باشید.

چند سالی هست که ما در مورد گوشی های انعطاف پذیر و برنامه شرکت‌های مختلف برای توسعه محصولاتی خاص می‌شنویم. در همین حال، کمپانی Royole که احتمالا تا قبل از معرفی فلکس پای نام آن را نشنیده بودید، از سال 2012، مخفیانه مشغول توسعه موبایلی منعطف بوده است که حالا ثمره این تلاش را در رویداد فناوری لاس وگاس می‌بینیم.

پیش از اینکه روی مشخصه‌ها و ویژگی‌های فلکس پای ریز شویم، باید بگوییم که این یک موبایل واقعا انعطاف پذیر و اقتصادی است و سازندگان فقط یک طرح مفهومی را در مقابل ما قرار نداده‌اند. در حقیقت، رویول نام استارتاپی چینی است که موفق به شکست سامسونگ شده و محصول آن واقعا کار می‌کند.

فلکس پای

برای آن دسته از افرادی که آشنایی ندارند، فلکس پای به اسنپدراگون 855 مجهز شده و از آنجایی که هم‌اکنون این اسمارت فون به فروش می‌رسد، می‌توان آن را نخستین دستگاه با این چیپ 7 نانومتری در نظر گرفت. کاربران می‌توانند گوشی را با 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی خریداری کنند. بخش پشتی دستگاه هم میزبان دوربین دوگانه 16 + 20 مگایپسکلی است. افزون بر این، FlexPai به صورت پیش‌فرض اندروید 9.0 پای را اجرا می‌کند که البته هنگام کار، احتمالا متوجه سفارشی‌سازی‌های متعدد برای عملکرد صحیح در حالت تبلتی خواهید شد. روی کاغذ، همین مشخصه‌ها به اندازه‌ای که بتوان دستگاه پیش رو را در قلمرو پرچمداران جای داد، کفایت می‌کند. برجسته‌ترین ویژگی دستگاه، صفحه نمایش آمولد 7.8 اینچی است که با تا کردن آن می‌توان از دستگاه به عنوان یک گوشی استفاده کرد.

البته این نخستین باری نیست که گوشی منعطف فلکس پای به صورت عمومی نمایش داده می‌شود و اواخر سال 2018 میلادی نیز در چندین رویداد شاهد نمایش این گوشی بودیم. هرچند، دستگاه در آن زمان آماده نبود و سازندگان فقط مشغول نمایش آن بودند. اما در CES 2019، نسخه تولیدی FlexPai که بدون هیچ مشکلی کار می‌کند، پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته است. تا کردن دستگاه و استفاده از آن مثل یک گوشی، حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. در نمایشگاه، برخی افراد این کار را انجام می‌دادند چون توانایی آن را داشتند. در بازاری که بسیاری از گوشی ها ظاهری یکسان با یکدیگر دارند، تازگی محصول رویول را نمی‌توان انکار کرد. فلکس پای در عین تبلت بودن، یک گوشی نیز هست!

فلکس پای

کمپانی Royole که هیچ‌گاه نام آن را نشنیده بودیم و ناگهان به تیتر شماره یک تمام رسانه‌ها تبدیل شد، محصولی واقعا جذاب را تولید کرده است. اینکه دستگاه بدون هیچ مشکلی کار می‌کند، قابل ستایش است؛ ولی به وضوح می‌توان گفت طراحی یک رابط کاربری واقعا خوب برای دستگاهی این‌چنینی واقعا دشوار است. زمانی که دستگاه را از حالت خم بودن خارج می‌کنید، کارایی آن به همان اندازه‌ای خوب است که از یک تبلت انتظارش را دارید.

زمانی که دستگاه را تا کرده و روی حالت موبایلی متمرکز می‌شوید، شرایط کمی گیج‌کننده می‌شود؛ تمام اپلیکیشن ها و ویجت‌ها درست جایی قرار می‌گیرند که باید. حال، شرایطی را در نظر بگیرید که در حالت خم‌شده، یک اپلیکیشن در حال اجرا بوده و سپس دستگاه را می‌چرخانید تا روی دیگر آن را ببینید؛ در این شرایط چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما انتظار داشتیم که این اپلیکیشن با همان اطلاعات در آن سوی دستگاه نیز نمایش داده شود، ولی در نهایت با یک صفحه هوم خالی روبه‌رو شدیم. توسعه یک رابط کاربری خوب برای تلفن های هوشمند، بسیار سخت است و اگر بخواهید یک رابط کاربری برای دستگاهی طراحی کنید که پیش‌تر هیج‌وقت وجود نداشته است، آن‌گاه چالش‌ها چندبرابر خواهند شد.

اگرچه این محصول جدید واقعا قدرتمند است، ولی برخی تصمیم‌گیری‌های رویول ما را گیج می‌کنند. در حالت تبلتی، هیچ مکانیزیمی برای قفل شدن صفحه وجود ندارد؛ در این صورت اگر با یک دست مشغول کار با دستگاه شوید، متوجه یک خمیدگی کوچک در سمت لولا خواهید شد. کارشناس وب‌سایت “Engadget” می‌گوید در تست کوتاهی که روی دوربین انجام داد، مشکلی در ثبت تصاویر نبود، ولی کیفیت عکس‌ها واقعا افتضاح بودند! البته، مدیر ارشد اجرایی شرکت، بیل لیو (Bill Liu)، در این‌باره توضیح داد که علی‌رغم نهایی شدن سخت افزار، هنوز کار توسعه سیستم نرم افزاری به پایان نرسیده است.

فلکس پای

علی‌رغم اینکه فلکس پای آماده عرضه بوده و همین حالا می‌توان آن را خریداری کرد، اما هنوز با «عالی» فاصله زیادی دارد. هرچند، احتمالا محصولات عجیب زیادی را نمی‌توانید پیدا کنید که تا این اندازه جذاب باشند. خوشبختانه، رویول شرکتی نیست که فقط بخواهد یک موبایل را توسعه داده و کار خود را تمام کند؛ بیل لیو می‌گوید زمانی که آنها تصمیم گرفتند وارد بازار تلفن های هوشمند شوند، هیچ راهی را برای بازگشت خود از این مسیر در نظر نگرفتند.

در این مرحله، به وضوح می‌توان گفت سازندگان در تلاش هستند که از نمایشگرهای بزرگتر در محصولات کوچکتر استفاده کنند و آقای Liu معتقد است فعالیت آهسته و بی‌سروصدای Royole، به موفقیت آنها کمک خواهد کرد. احتمالا او از بیان این دیدگاه، منظوری داشته است. مطابق با گزارش‌ها، تیم نرم افزاری گوگل برای اضافه کردن پشتیبانی از گوشی های انعطاف پذیر به اندروید، سخت مشغول هستند. در این صورت، بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به رابط کاربری و سیستم عامل فلکس پای می‌تواند به راحتی حل شود. البته، Royole فقط نمی‌‌خواهد به عنوان یک تامین‌کننده، نمایشگرهای منعطف را در اختیار سایرین قرار دهد. اگر حتی فعالیت این شرکت تحت تاثیر سایر رقبا قرار گیرد، باز هم راهی برای حرکت به جلو در مقابل رویول خواهد بود. با این تفاسیر، در آینده باید خود را برای شنیدن مکرر نام این کمپانی آماده کنید.

گالری عکس فلکس پای

5 مطلب آخر نمایشگاه CES 2019 :

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. هه اخرم این ساختش

  2. بعد از تا هنوز طرف دیگه ش روشنه و قابل لمس
    ارباب رونمایی بشه معلوم میشه که این محصول سوءتفاهمه