اینترنت 4.5G

اینترنت 4.5G چیست؟

اینترنت 4.5G چیست؟ این روزها پوشش اینترنت 4.5G در ایران گسترده‌تر شده و بسیاری از کاربران می‌توانند از اینترنت با سرعت بالا استفاده کنند. اما نسل 4.5 اینترنت چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به اینترنت پرسرعت بیشتر از همیشه حس می‌شود و به همین دلیل شبکه اینترنت روز‌به‌روز در حال توسعه است و نسل‌های مختلف اینترنت همراه یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. در حالی که این روزها شرکت‌های بزرگ دنیا از شبکه 5G صحبت می‌کنند، نسل 4.5 آخرین نسل اینترنت در کشور ماست. در این مقاله سعی داریم مزایا و تفاوت‌های اینترنت 4.5G را بررسی کنیم.

اینترنت 4.5G

قبل از هر چیز باید بگوییم که حرف G مخفف کلمه Generation به معنای نسل است و طبیعتا با روی کار آمدن هر نسل، پهنای باند و سرعت اینترنت بهبود می‌یابد. نسل چهارم اینترنت توانست اینترنت پرسرعت را برای کاربران تلفن همراه به ارمغان بیاورد و اکنون بیشتر کاربران ایرانی به این نسل از اینترنت دسترسی دارند. نسل پنجم نیز چند سالی است که مورد مطالعه‌ی شرکت‌های بزرگ دنیا قرار گرفته و قرار است به زودی رشد چشمگیری را در این حوزه رقم بزند.

اینترنت 4.5G چیست و چقدر سرعت دارد؟

اینترنت 4.5G در بین نسل 4 و 5 قرار می‌گیرد و با نام 4 جی پلاس یا LTE-A نیز شناخته می‌شود. نسل 4.5 خدمات نسل 4 را ارتقا داد و از تکنیک‌های مخابراتی استفاده می‌کند تا بتواند از شبکه 4G و ابزار سخت افزاری، سرعت بالاتر و پایداری بیشتری را ارائه دهد. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت اینترنت 4.5G مدل به‌روز شده و پیشرفته‌تر 4G است. در این نسل، دستگاه گیرنده اینترنت به جای دریافت تمام پهنای باند از یک باند فرکانسی، پهنای باند را به‌طور همزمان از چند باند فرکانسی دریافت می‌کند.

اینترنت 4.5G

به این ترتیب با 4.5G می‌توان به سرعت حدود 1.2 گیگابیت بر ثانیه نیز دست پیدا کرد که البته دستیابی به چنین سرعتی به پوشش شبکه اپراتور و سخت افزار موجود از جمله مودم بستگی دارد. در مجموع، سرعت اینترنت نسل 4.5 تقریبا 10 برابر 3G و حدود 2 برابر 4G است.

چگونه می‌توانید از نسل 4.5 اینترنت استفاده کنید؟

برای استفاده از نسل 4.5 اینترنت، گوشی موبایل شما باید قابلیت پشتیبانی از شبکه 4.5G را داشته باشد که البته گوشی‌های جدید این قابلیت را دارند؛ بنابراین بهتر است در هنگام خرید گوشی به مشخصات ارتباطات و شبکه آن نیز توجه کنید. به‌طور کلی دستگاهی می‌تواند قابلیت پشتیبانی از اینترنت 4.5G را داشته باشد که به LTE Cat6 یا بالاتر مجهز باشد و حداقل از دو آنتن با دو فرکانس در یک باند LTE و MIMO نوع 2×2 بهره ببرد. اگر مطمئن شدید که گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، باید سیم کارت مورد نظر را از اپراتور تهیه کرده و تنظیمات 4.5G را نیز در گوشی خود فعال کنید.

در حال حاضر اپراتورهای بزرگ مخابراتی کشورمان از جمله همراه اول و ایرانسل، نسل 4.5 اینترنت را به مشترکان خود ارائه می‌دهند. فعلا پوشش‌دهی این نسل در کشور کامل نشده، اما اپراتورها سعی می‌کنند وضعیت خود را بهبود ببخشند و امکان دستیابی تمام مشترکان به اینترنت پرسرعت 4.5 جی را فراهم کنند.

اینترنت 4.5G

همراه اول اولین اپراتور ارائه‌دهنده نسل چهار و نیم اینترنت همراه کشور است و در حال حاضر حدود 11 هزار سایت شبکه 4.5G در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است. برای استفاده از خدمات 4G و 4.5G همراه اول باید سیم کارت یو سیم (USIM) این اپراتور را تهیه کنید. ایرانسل نیز اینترنت پرسرعت ثابت نسل 4 و 4.5 را با سرعت بالا و فناوری بی سیم در اختیار مشترکان قرار می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بین 5جیو و 4جی هست دیگه