قیمت خودرو

ایران خودرو با سه نرخی کردن قیمت خودرو تخلف می‌کند

طی هفته جاری مرحله جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو شروع شد، اما این شرکت در طرح جدید خود با سه نرخی کردن قیمت خودرو تخلف کرده است و هیچ نهادی هم بر عملکرد آن‌ها نظارت نمی‌کند.

از میانه‌های آذرماه سال جاری مدیران ایران خودرو و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع تعیین قیمت خودروهای داخلی بر اساس حاشیه بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد تاکید می‌کردند. سرانجام طرح افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی شروع شد. یکی از خودروهای داخلی که مشمول قیمت‌گذاری می‌شد، خودرو پژو پارس اتوماتیک بود که در طرح پیش فروش 26 آذرماه 1397 با قیمت 79 میلیون تومان به بازار عرضه شد و مدیران ایران خودرو و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص عنوان کردند برای تعیین قیمت خودروهای داخلی بر اساس فرمولی که پیش‌بینی شده خودروها با 5 درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شوند و هفته بعد مجددا 5 درصد از قیمت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند تا سرانجام به قیمت متعادل میان قیمت کارخانه و بازار برسیم.

قیمت خودرو

قیمت پژو پارس اتوماتیک در 26 آذر 1397

اما از صبح روز دوشنبه 24 دی 1397 شرکت ایران خودرو فروش قطعی و فوری برخی از محصولات خود را شروع کرد که بر اساس آن قیمت پژو پارس اتوماتیک 84 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد. این اقدام بر خلاف وعده‌های وزیر صنعت و مدیران ایران خودرو انجام شده و تخلفی آشکار از سوی ایران خودرو است؛ زیرا قرار بود قیمت پژو پارس اتوماتیک نسبت به آخرین قیمت طرح پیش فروش ایران خودرو (79 میلیون تومان در 26 آذرماه) حدود 5 درصد کاهش پیدا کند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قیمت خودروی مذکور حدود 7 درصد بیشتر هم شد.

قیمت خودرو

قیمت پژو پارس اتوماتیک در 24 دی 1397

قیمت خودرو در سایت ایران خودرو سه نرخی شد!

مدیران ایران خودرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده‌هایی را برای تنظیم قیمت بازار عنوان می‌کردند، اما اگر به سایت فروش ایران خودرو مراجعه کنید، می‌بینید که سه نرخ متفاوت برای قیمت‌ها شامل قیمت تحویل دی‌ماه، قیمت حاشیه بازار و قیمت بازار آزاد درج شده است. در چنین شرایطی می‌توان نتیجه گرفت که وعده تنظیم بازار و کاهش قیمت بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات بود که مدیران خودروسازان داخلی و وزارت، صنعت، معدن و تجارت از آن استفاده کردند. چنین اتفاق‌هایی در حالی رخ می‌دهد که مدیران خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت می‌توانند مصرف‌کنندگان واقعی را با استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی کشور مانند استعلام مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور از دلالان خودرو تشخیص دهند و با چنین اطلاعاتی عرضه، تقاضا و قیمت را در بازار کنترل کنند.

قیمت خودرو

البته ایران خودرو در پیش فروش مهرماه 97 با استفاده از ابتکاری جالب شرایط روانی بسیار مناسبی را برای کاهش ورود دلالان در بازار خودرو انجام داد و تمام نگاه‌ها را خود جلب کرد. ایران خودرو در آن زمان شرایط محدود‌کننده‌ای را برای شناسایی مصرف‌کننده واقعی خودرو اعمال کرد. از این شرایط می‌توان به داشتن گواهینامه، خودرو اولی بودن، ثبت نام نکردن در طرح فروش شرکت سایپا و ثبت نام نکردن خودرو در 18 ماه گذشته اشاره کرد، اما در طرح‌های فروش 26 آذرماه و 24 دی‌ماه خبری از شرایط محدودکنند‌ه‌ای که در پیش فروش مهرماه 97 اعمال شد نبود. از این رو با توجه به وجود اختلاف قیمت بازار و کارخانه مسیر ورود دلالان همچنان هموار است.

گفتنی است شرکت ایران خودرو در شرایط پیش فروش مهرماه 1397 اعلام کرده بود مشتریانی که بر خلاف این بخشنامه برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند، قراردادشان به صورت یک‌طرفه از سوی ایران خودرو باطل شده و پول پرداختی آن‌ها نیز بدون سود پرداخت می‌شود. اما بررسی‌های انجام شده گواه این موضوع است که شرکت ایران خودرو برای استعلام شرایط ثبت‌نام‌کنندگان از هیچ ابزاری استفاده نکرده و به نوعی در پیش فروش مهرماه اقدامی برای شناسایی مشتریان ثبت‌نامی صورت نگرفته است. بدیهی است ایران خودرو، خودروهای ثبت‌نام شده در این طرح را بدون استعلام و شناسایی مصرف‌کنندگان واقعی به آن‌ها تحویل می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. دلال اصلی خود ایران خودرو و سایپا هستند، مگر قیمت رو تو بازار آزاد من و شما ترتیب دادیم، نه ما و نه هیچ یک از نزدیکان ما هم جرات نکرده تو این بازار، سمت دلال های ماشین بره، پس چطور با وجود کاهش چشمگیر خرید و فروش ماشین، باز هم قیمت ها پایین نیامد که هیچ بالاتر هم رفت، این یعنی عرضه را خود این دو شرکت کم کرده اند تا قیمت هایشان صعودی بماند

  2. تخلف دیگه از این بیشتر ؟؟؟؟
    اصلا اینجا هر کی واسه خودشه ۰

  3. خر تو خر بودن کل مملکت رو گرفته…به امید تغییر اساسی در ایران…

    • تغییر اساسی حتا با تغییر قانون اساسی هم میسر نمیشود
      چون متأسفانه این دولت و ملّت، همین خود مائیم
      همانطور که فقط خود فنلاندیها و دانمارکیها باعث پیشرفت کشورشان شده‌اند، زامبیا و گامبیا هم خودشان علّت‌اند
      مگر اینکه فرهنگ گلادیاتوری به فرهنگ ایثار مبدل شود
      و فرهنگ کاردوستی جای فرهنگ آسایش‌طلبی را بگیرد
      و فرهنگ استقلال‌ فردی، فرهنگ وابستگی اجتماعی را بیرون کند
      و… بنده به معجزه ایمان دارم