معبد خدای دباغ

باستان شناسان معبد خدای دباغ را در مکزیک کشف کردند

باستان شناسان به تازگی توانستند معبد خدای دباغ (اکسیپ توتک) را در کشور مکزیک کشف کنند. محققان این کشف را بسیار مهم می‌دانند و می‌گویند این مبعد به دوران پیش از آزتک‌ها تعلق دارد.

باستان‌شناسان در محوطه باستانی ایالت پوئبلا واقع در کشور مکزیک معبد خدای دباغ که متعلق به 900 هزار سال پیش است را کشف کردند. باستان‌شناسان بر این باورند که آنچه در این معبد پیدا شده است جزو پیشکشی‌ها به خدای دباغ یا اکسیپ توتک (Xipe Totec) محسوب می‌شود. در گذشته این خدا به نماد باروری مردانه شهرت داشت و در دوره آزتک در سراسر آمریکای مرکزی آن را پرستش می‌کردند.

معبد خدای دباغ

جزئیات اشیای کشف‌ شده در معبد خدای دباغ

یکی از مهم‌ترین اشیای کشف شده در این معبد مربوط به پیکره‌ای از خدای دباغ است که ارتفاع آن به 85 سانتی‌متر می‌رسد. باستان‌شناسان عنوان می‌کنند پیکره خدای دباغ با اینکه بخش‌هایی از آن جدا شده است، اما در شرایط مناسب و سالمی قرار دارد. همچنین در معبد خدای دباغ دو جمجمه با وزن 200 کیلوگرم کشف شده است که محققان احتمال می‌دهند جنس آن‌ها از سنگ‌های آتشفشانی باشد.

گفته می‌شود در دوره آزتک‌ها برای خدای دباغ یا اکسیپ توتک جشن‌های خاصی برگزار می‌شد که در آن جشن‌ها اسیران با یکدیگر می‌جنگیدند و حتی تعدادی از اسیران را برای خدای دباغ قربانی می‌کردند. همچنین باستان‌شناسان می‌گویند در آن دوره پوست اسیران قربانی شده را می‌کندند و قلب آن‌ها را برای پیشکشی به خدای دباغ از بدن جدا می‌کردند.