حیات فرازمینی

امکان حیات فرازمینی بر روی سیاره برنارد بی وجود دارد

یک سیاره فراخورشیدی نزدیک به منظومه شمسی دارای شرایط مناسبی برای حیات فرازمینی است. ستاره شناسان این سیاره را برنارد بی (Barnard b) نام گذاری کرده‌اند.

یک سیاره فراخورشیدی با فاصله ۶ سال نوری از خورشید دارای وضعیت آنچنان مناسبی است که دانشمندان آن را دارای پتانسیل پشتیبانی حیات فرازمینی عنوان کرده اند.

به نظر ستاره شناسان این سیاره مرموز که فاصله چندانی با منظومه شمسی هم ندارد می تواند میزبان گونه ای از حیات فرازمینی در شکل ابتدایی خود باشد. این سیاره فرا خورشیدی برنارد بی (Barnard b) نام دارد و فاصله آن با خورشید تنها شش سال نوری است.

نوامبر گذشته بود که وجود این سیاره فراخورشیدی در فاصله یاد شده تایید گردید و به نظر می رسد مکانی سرد باشد تا جاییکه به احتمال قوی درجه حرارت بر روی آن تا ۱۷۰ درجه منفی برودت را نشان می دهد. اما سوال اینجاست که آیا شانسی برای حیات بر روی چنین سیاره سردی وجود دارد؟

حیات فرازمینی ساده بر روی برنارد بی

در پاسخ باید گفت احتمال میزبانی حیات بر روی این جهنم سرد وجود دارد، اما حیات نمی تواند شکل چندان پیچیده ای داشته باشد و در صورتی که سیاره دارای هسته ای داغ از آهن یا نیکل و نیز از فعالیت زمین گرمایی برخوردار باشد، می تواند گونه هایی از حیات در شکل ابتدایی خود را حمایت کند.

فعالیت زمین گرمایی در داخل این سیاره می تواند مناطقی با قابلیت زندگی ایجاد کند که شکل ابتدایی داشته و می توان امکان حیات فرازمینی را بر روی این سیار متصور بود. در واقع اگر هم حیات فرازمینی در این سیاره موجود باشد باید در لایه های زیرین پوسته به دنبال آن باشیم.

وضعیت هوا و درجه حرارت بر روی برنارد شبیه به وضعیت قمر اروپا است که بر گرد مشتری می چرخد. در قمر اروپا شاهد هستیم که با وجود سرمای شدید، اقیانویسی مایع در زیر پوسته یخی در جریان است.

این سیاره فراخورشیدی برای چرخیدن کامل در مدار ستاره میزبان، ۲۳۳ روز وقت لازم دارد که چنین مداری را می توان با مدار عطارد در اطراف خورشید مقایسه کرد. اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم این سیاره فراخورشیدی ۳.۲ برابر زمین است.

همانطور که می دانید این سیاره در منظومه ستاره ای برنارد بی قرار دارد و این منظومه پس از منظومه سه ستاره ای آلفا سنتوری(Alpha Centauri) نزدیک ترین فاصله را با منظومه شمسی دارا می باشد، زیرا منظومه آلفا سنتوری تنها ۴.۳ سال نوری با منظومه خورشیدی فاصله دارد. قبلا هم ستاره شناسان اعلام کرده بودند سیاره ای که بر مدار آلفا سنتوری می چرخد شرایط میزبانی حیات بر روی خود را داراست. در واقع پروکسیما بی یک سیاره فراخورشیدی است که بر مدار پراکسیکا سنتوری می چرخد و از سیارات مورد علاقه ناسا برای جستجوی حیات فرازمینی است.

ستاره میزبان سیاره فراخورشیدی برنارد دارای عمری طولانی تر از خورشید است و به احتمال زیاد دو برابر خورشید سن دارد. بر این اساس می توان آن را ستاره ای با طول عمر ۹ میلیارد ساله عنوان کرد. این در حالیست که خورشید حیات خود را از حدود ۴ و نیم میلیارد سال پیش آغاز کرده است.

کیهان فضایی بسیار پیچیده با پدیده هایی غیر قابل فهم است. یکی از این پدیده ها وجود سیاراتی مشابه با زمین است که میلیاردها سال قبل از شکل گیری زمین وجود داشته اند. برخی از این سیارات که به سیارات فراخورشیدی معروفند دارای شرایطی مشابه با زمین هستند و بر این اساس بسیاری از ستاره شناسان و دانشمندان به این سیارات فرا خورشیدی علاقه نشان می دهند.

علاقه ستاره شناسان به سیارات فراخورشیدی به احتمال میزبانی حیات بر روی آنها بر می گردد. دانشمندان معتقدند که اگر منشا حیات بر روی زمین به سیارات و جایی دیگر در کیهان باز می گردد، باید به دنبال مکان هایی باشیم که احتمال  میزبانی حیات در آنها وجود دارد. یکی از مناسب ترین مکان ها در سراسر کیهان همین سیارت فراخورشیدی هستند که متاسفانه دانش انسان در خصوص آنها بسیار کم و ناچیز است و علت آن هم بر می گردد به فاصله بسیار زیادی که این سیارات با زمین دارند. این فاصله باعث می شود تا بشر نتواند به صورت مستقیم آنها را مشاهده کند و تنها به برآورد شرایط حاکم بر سطح و زیر سطح این سیارات بپردازد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. چی بگم‌ تا حالا که میگقتن تو میریخن حالا اونجا باشه دیگه ۰۰۰۰