گوشت قرمز

گوشت قرمز زمین را ویران می‌کند!

گوشت قرمز در حال ویران کردن زمین است؛ بر این اساس توصیه می شود یا از خوردن آن صرف نظر کنید و یا اینکه مصرف آن را به حداقل برسانید و از این طریق به حفظ سلامت کره زمین کمک نمایید.

اگر روند مصرف گوشت قرمز به همین صورت پیش برود، بزودی زمین در خطر نابودی کامل قرار خواهد گرفت. لذا توقف مصرف و یا دست کم محدود کردن مصرف گوشت قرمز بشدت سفارش می شود.

دانشمندان یک رژیم غذایی با حداقل گوشت قرمز را برای تمامی جهانیان ارائه داده اند که هدف از معرفی این رژیم در درجه اول حفظ کره زمین از خطر نابودی و دوم ارتقا سلامت انسان است. زیرا مصرف گوشت قرمز با مخاطرات مختلفی برای سلامت انسان همراه است.

این رژیم به رژیم سلامت سیاره زمین معروف است و یک راهبرد جدید برای کمک به انسان بخصوص انسان های متمول دنیای غرب است تا با مصرف کمتر گوشت قرمز به سلامت خود و کره زمین کمک کنند.

دانشمندان و متخصصین تغذیه اعتقاد دارند که بین مصرف گوشت قرمز و مقولاتی از جمله تغییرات جوی، آلودگی منابع آب شیرین و تخریب حیات وحش ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و با محدود کردن مصرف گوشت قرمز می توان مانع از تخریب محیط زیست شد. از سوی دیگر این رژیم غذایی می تواند تاثیرات مثبت فراگیری بر سلامت انسان در جوامع مختلف داشته باشد.

مزایای کاهش مصرف گوشت قرمز در سطح جهانی

با چنین رژیم غذایی مانع از مرگ ۱۱ میلیون انسان در طول سال خواهیم شد. انسان هایی که بر اثر بیماری های قلبی و سکته می میرند و عامل اصلی این بیماری ها نیز مصرف بی رویه گوشت قرمز است.

رژیم غذایی و روند تولید مواد غذایی باید تغییر کند، زیرا انسان برای حفظ کره زمین و نیز ارتقا سطح سلامت خود چاره دیگری ندارد. برای آنکه رژیم غذایی یاد شده نهادینه شود نیازمند تشریک مساعی جهانی هستیم. باید در اولین گام مصرف گوشت قرمز و شکر به نصف مصرف کنونی کاهش یابد و در همین زمان تولید دانه های روغنی، میوه جات و سبزی ها دو برابر شود.

آمریکای شمالی باید ۸۴ درصد از مصرف گوشت قرمز خود را کاهش و نیز مصرف حبوبات را تا ۶ برابر افزایش دهد. از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز باید تا ۷۷ درصد در مصرف گوشت قرمز  تجدید نظر کرده و آن را کاهش و مصرف دانه های روغنی و حبوبات را تا ۱۵ برابر افزایش دهند.

بطور کلی متخصصان تغذیه مصرف بیشتر سبزی، میوه، دانه های روغنی، روغن های غیر اشباع، غذاهای دریایی و مصرف ماکیان را سفارش می کنند. از سوی دیگر کاهش مصرف گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، قند، دانه های فرآوری شده و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی سفارش شده است.

قرار است در سال ۲۰۵۰ جمعیت زمین به ۱۰ میلیارد نفر برسد و در صورتی که این رژیم غذایی نهادینه شود می توان امیدوار بود تا چنین جمعیتی بتوانند با مشکلات کمتری بر روی زمین زندگی کنند. از ۷ میلیارد انسان حال حاضر، تعداد ۸۲۰ میلیون نفر دسترسی کامل به مواد غذایی ندارند، تعداد ۲ میلیارد نفر دچار فقر غذایی هستند و درحدود ۲ میلیارد نفر هم دارای اضافه وزن و چاقی می باشند.

هر قدر جمعیت افزایش یابد، منابع زمینی برای حمایت از تولید گوشت قرمز کاهش می یاید و بناچار انسان باید به سمت مصرف بیشتر سبزیجات رو بیاورد. برگرها همواره برای محیط زیست مضر بوده اند زیرا برای تولید هر استیک حجم بالایی از آب باید مصرف می شود. در واقع هر قطعه استیک ۲۸ برابر زمین بیشتر، ۱۱ برابر آب بیشتر و ۶ برابر کود بیشتر در قیاس با دیگر پروتئین های مصرف می کند. همچنین ۵ برابر بیشتر از دیگر پروتئین ها تولید گاز های گلخانه ای به همراه دارد.

رژیم غذایی جدید با حداقل گوشت قرمز

مردم همچنان می توانند گوشت قرمز مصرف کنند، اما باید میزان مصرف را تقلیل دهند. بر اساس رژیم غذایی جهانی معرفی شده هر فرد می تواند در طول روز ۲ هزار و ۵۰۰ کالری انرژی دریافت کند و نیز در طول هفته یک بار همبرگر و دوبار ماهی مصرف نماید.

همچنین هر فرد می تواند در طول روز یک لیوان شیر و مقداری کره و پنیر مصرف داشته باشد و مصرف دو عدد تخم مرغ در طول هفته توصیه می شود. بشقاب انسان ها باید تا نیمه از سبزی و میوه پر شده باشد و یک سوم نیز به دانه های کامل اختصاص یابد.

این رژیم قصد ندارد تا انسان را به سوی سوء تغذیه و گرسنگی بکشاند بلکه هدف داشتن رژیم غذایی سالم است که در عین سالم بودن می توان از آن لذت هم برد. دانشمندان علاوه بر کاهش مصرف گوشت قرمز، همچنین اسراف مواد غذایی را یکی از مخاطرات جدید می دانند و تاکید دارند که اسراف در زمینه مواد غذیایی دست کم باید به نصف آمار حال حاضر کاهش یابد.

قرار است نتایج پژوهش در این خصوص در اختیار سیاستگذاران ۴۰ کشور مختلف قرار گیرد تا به صورت عملیاتی شاهد کاهش مصرف گوشت قرمز در کشورهای مختلف باشیم.