ماه گرفتگی اول بهمن 97

ماه گرفتگی اول بهمن 97 در کدام شهرهای ایران دیده می‌شود؟

ماه گرفتگی اول بهمن 97 در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران دیده می‌شود. اما این خسوف از چه ساعتی آغاز می‌شود و مردم کدام شهرهای ایران می‌توانند آن را تماشا کنند؟

پدیده ماه گرفتگی در روز اول بهمن 1397 آغاز خواهد شد و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران دیده می‌شود. مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد این ماه گرفتگی از ساعت 07:04 صبح روز دوشنبه 1 بهمن 97 در ایران آغاز می‌شود و مردم ایران نیز می‌توانند این پدیده نجومی زیبا را تماشا کنند.

طبق اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ماه گرفتگی اول بهمن 97 در استان‌های تهران، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، البرز، زنجان، کردستان، همدان، کرمانشاه، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و بخش‌های غربی استان‌های گلستان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به صورت جزئی دیده خواهد شد.

ماه گرفتگی اول بهمن 97

در مناطق شرقی کشورمان، ماه قبل از آغاز گرفتگی غروب می‌کند و به همین دلیل، مردم استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و بیشتر نقاط بوشهر نمی‌توانند این ماه گرفتگی را مشاهده کنند. در استان تهران نیز گرفتگی حدود 9 دقیقه طول می‌کشد و ماه در ساعت 07:13 صبح روز دوشنبه 1 بهمن‌ماه غروب می‌کند. همچنین در شهرهایی مانند بندر ترکمن، کیاسر، سمنان، نطنز، اصفهان، دهدشت، بروجن و بندر دیلم، ماه یک دقیقه پس از شروع گرفتگی غروب می‌کند و مردم این شهرها فرصت زیادی برای تماشای این پدیده نخواهند داشت.

زمان مراحل ماه گرفتگی اول بهمن 97

گرفتگی کلی ماه در ساعت 08:11 به وقت ایران صورت می‌گیرد، اما در این زمان ماه در تمام نقاط کشور غروب کرده و به همین خاطر، مردم ایران نمی‌توانند ماه گرفتگی کلی را در اول بهمن‌ماه ببینند. علی آزادگان، کارشناس نجوم می‌گوید خسوف اول بهمن‌ماه در قاره آمریکا و غرب اروپا قابل رویت است و در ایران نیز در سحرگاه روز دوشنبه به جز بخش‌های ابتدایی ماه گرفتگی، امکان مشاهده دیگر مراحل آن وجود نخواهد داشت.

ماه گرفتگی اول بهمن 97

علی آزادگان اظهار کرد در روز دوشنبه 1 بهمن 97، ماه در ساعت 06:06 وارد نیم سایه زمین می‌شود که این مرحله برای چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست. در ساعت 07:03 ماه به تمام سایه زمین وارد می‌شود که می‌توانیم اثر سایه روی سطح ماه را مشاهده کنیم. در ساعت 08:11 هم ماه به طور کامل وارد سایه زمین شده و گرفتگی کلی آغاز می‌شود، اما در آن زمان ماه در ایران غروب کرده و امکان مشاهده آن در کشورمان وجود نخواهد داشت. در ساعت 08:42 نیز ماه به وسط سایه می‌رسد و به تدریج مراحل خسوف برعکس طی می‌شود تا ماه به طور کامل از سایه زمین خارج شود.