باتری خودروهای برقی

تویوتا و پاناسونیک با همکاری یکدیگر باتری خودروهای برقی را تولید می‌کنند

دو غول ژاپنی طی تفاهم‌نامه‌ای تصمیم به همکاری با یکدیگر و سرمایه گذاری مشترک به منظور تولید باتری خودروهای برقی گرفته‌اند. کارخانه سازنده این باتری‌ها قرار است با چینی‌ها رقابت کند.

یک منبع نزدیک به دو کمپانی ژاپنی پاناسونیک و تویوتا از سرمایه گذاری مشترک این دو غول ژاپنی به منظور احداث کارخانه‌ای برای ساخت باتری خودروهای برقی خبر داد. این سرمایه گذاری به جهت رقبات با سازندگان چینی انجام می‌شود و از کارخانه حاصل نیز 51 درصد آن متعلق به تویوتا و 49 درصد دیگر نیز به پاناسونیک تعلق دارد. این کارخانه علاوه بر ساخت باتری برای خودورهای برقی تویوتا و دایهاتسو (یکی از کمپانی‌های زیرمجموعه تویوتا)، برای دو کمپانی خودروساز ژاپنی مزدا و سوبارو که از شرکای تویوتا در تجارت خودروهای برقی هستند نیز باتری خواهد ساخت. هوندا که از باتری‌های پاناسونیک برای خودروهای هیبرید خود استفاده می‌کند نیز از باتری‌های کارخانه تویوتا و پاناسونیک استفاده خواهد کرد.

باتری خودروهای برقی

منبع این خبر خواستار این بود که نامش فاش نشود، زیرا گفتگوهای تویوتا و پاناسونیک در این زمینه عمومی نشده است. این توافق پیرو اعلام قبلی دو کمپانی تویوتا و پاناسونیک در سال 2017 مبنی بر همکاری مشترک به جهت ساخت باتری‌هایی با آرایش سلولی منشوری و ظرفیت بالاتر نسبت به باتری‌های فعلی است.

باتری خودروهای برقی

پیرو این توافق پاناسونیک بیشتر تاسیسات و تجهیزات ساخت سلول‌های منشوری برای باتری را از کارخانه‌های خود در ژاپن و چین به کارخانه جدید منتقل خواهد کرد. البته آن کارخانه‌های پاناسونیک که وظیفه ساخت باتری برای خودروهای برقی تسلا را دارند، جدا از کارخانه جدید و تحت مالکیت کامل پاناسونیک همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. ناگفته نماند پاناسونیک علاوه بر اینکه تنها تامین کننده باتری برای تسلا محسوب می‌شود، برای خودورسازان دیگری همچون فولکس واگن و زیرمجموعه‌هایش همچون آئودی نیز باتری می‌سازد.

باتری خودروهای برقی

پاناسونیک پیش از این نیز مشغول ساخت باتری‌های منشوری برای خودروهای برقی تویوتا بود. در حالی که باتری‌هایی که برای کمپانی آمریکایی تسلا می‌سازد از نوع استوانه و مشابه باتری لپ تاپ هستند. تویوتا با دریافت باتری از کارخانه مشترک خود با پاناسونیک می‌تواند تا سال 2030 به هدف تولید سالانه یک میلیون خودرو برقی (بدون دود) و خودروی پیل سوختی برسد.

باتری خودروهای برقی

پاناسونیک نیز با احداث این کارخانه می‌تواند ضمن رسیدن به سود بالا، تولید خود را افزایش دهد و به رقابت با کمپانی چینی CATL بپردازد. ناگفته نماند CATL بزرگترین سازنده باتری برای خودروهای برقی (EV)،‌ هیبریدی (HEV) و خودروهای اتصال برقی هیبریدی (PHEV) در دنیاست. CATL در سال 2011 تاسیس و با داشتن چندین کارخانه و مرکز تحقیقات و توسعه در اروپای غربی، ژاپن، آمریکای شمالی و چین به صورت تخصصی باتری‌های یون لیتیومی برای کمپانی‌های خودروسازی هیوندای، بی‌‌ام‌و، مینی و پژو سیتروئن و همچنین خودروسازان چینی همچون جیلی، بایک موتور، سایک موتور، فوتون و… تولید می‌کند. باید دید پاناسونیک با کارخانه جدید خود می‌تواند از مقام دومی صعود کرده و جای CATL را بگیرد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*