تعرفه های مخابراتی

آیا تعرفه های مخابراتی افزایش پیدا می‌کند؟

مدتی قبل دیوان عدالت اداری دستور داد تا آبونمان تلفن ثابت حذف شود، اما مخابرات قصد دارد تعرفه های مخابراتی را افزایش دهد و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نیز در حال بررسی این موضوع است.

مدتی که موضوع اصلاح یا افزایش تعرفه های مخابراتی مانند تلفن ثابت بیش از پیش مطرح می‌شود. در این مدت مسئولان شرکت مخابرات اعلام می‌کردند تعرفه تلفن ثابت از حد استاندارد پایین است و به همین علت چندین بار تعرفه آن را افزایش دادند. البته بسیاری از مسئولان با افزایش تعرفه تلفن مخالف بودند، اما این مخالفت‌ها نتیجه‌ای به همراه نداشت. جالب این است که اکنون نیز مسئولان مخابرات عنوان می‌کنند درآمد حاصل از تلفن ثابت نمی‌تواند هزینه‌های این شرکت را پوشش دهد.

مسئولان مخابرات بارها اعلام کردند که هدفشان افزایش قیمت نبوده و قصد ندارند به مردم فشار بیاورند، بلکه نارضایتی آن‌ها به دلیل بی‌عدالتی در تعرفه‌گذاری تلفن ثابت است؛ زیرا هزینه تماس با تلفن همراه دقیقه‌ای 60 تومان و این میزان برای تلفن ثابت فقط 4 تومان است، در حالی که هزینه نگهداری از تلفن ثابت برای مخابرات بیشتر از تلفن همراه است.

تعرفه های مخابراتی

حذف آبنومان به ضرر مخابرات است

اخیرا طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات دریافت آبونمان تلفن‌های ثابت لغو شد. دستور لغو آبونمان باعث شد تا هزینه‌های مخابرات به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند و زمزمه‌های اصلاح و افزایش تعرفه های مخابراتی مجددا مطرح شود. در همین رابطه برخی از منابع خبری از افزایش تعرفه های مخابراتی تا سال آینده خبر دادند.

تعرفه های مخابراتی

مدتی است شرکت مخابرات درخواستی مبنی بر تغییر تعرفه های مخابراتی به رگولاتوری ارسال کرده است. در همین رابطه حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به این‌که رگولاتوری به عنوان صریح‌ترین نهاد قانونی در حوزه تعرفه‌گذاری ارتباطات است، عنوان کرد دستور لغو آبونمان تلفن ثابت مانع توسعه مخابرات خواهد شد و به همین دلیل درخواست شرکت مخابرات ایران در خصوص تغییر تعرفه های مخابراتی از جمله تعرفه تلفن ثابت به منظور جبران زیان‌های ناشی از لغو آبونمان در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است.

تعرفه های مخابراتی باید افزایش پیدا کند

سید مجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص تغییر تعرفه های مخابراتی عنوان کرد در شرکت مخابرات باید تعرفه دیتا و تلفن ثابت افزایش پیدا کند. هرچند ما تابع قانون هستیم، اما کاهش تعرفه های مخابراتی به ما آسیب می‌رساند. به همین منظور به رگولاتوری پیشنهاد داده‌ایم که در سال آینده میزان تعرفه های مخابراتی افزایش پیدا کند و امیدواریم با درخواست ما موافقت شود تا بتوانیم خدمات خود را توسعه دهیم. صدری در ادامه افزود دستور لغو هزینه آبونمان باعث می‌شود درآمد ما به صورت سالانه حدود 700 میلیارد تومان کاهش پیدا کند و به همین دلیل سعی داریم مجددا طرح دریافت هزینه آبونمان از مشتریان را به حالت قبل برگردانیم.

تعرفه های مخابراتی

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران افزود ما وظیفه داریم قانون را اجرا کنیم و به همین منظور سیستم‌هایی را طراحی خواهیم کرد که در راستای حکم دیوان عدالت باشد، اما سعی داریم با کمک وزیر ارتباطات و رگولاتوری با دیوان عدالت مذاکره کنیم و طرح دریافت هزینه آبونمان مجددا فعال شود؛ زیرا برای نگهداری و توسعه شبکه مخابرات به هزینه آبونمان نیاز داریم.