عکاسی با گوشی

معرفی ابزارهایی حرفه‌ای برای فیلم برداری و عکاسی با گوشی

با استفاده از برخی ابزارهای خاص می‌توان از حداکثر ظرفیت دوربین گوشی هوشمند به منظور فیلم برداری یا عکاسی بهره برد. در این مطلب با ابزارهایی که به فیلم برداری و عکاسی حرفه‌ای با گوشی کمک می‌کنند آشنا خواهیم شد.

گوشی های هوشمند به وسیله مجهز شدن به دوربین‌هایی باکیفیت و دارای قابلیت‌های زیاد، نحوه تعامل انسان‌ها با یکدیگر را تغییر داده‌اند. اکنون می‌توان از ثانیه به ثانیه زندگی یک تصویر باکیفیت به ثبت رساند و آن را با دیگران به اشتراک گذاشت.

ابزارهایی برای بهبود تجربه عکاسی با گوشی

همه کاربران آن طور که باید از تمام ظرفیت دوربین گوشی هوشمند خود استفاده نمی‌کنند. محصولات امروزی اغلب امکان کنترل کامل تمام قسمت‌های دوربین را به کاربر داده و مجهز به تثبیت‌کنندگی تصویر پیشرفته، توانایی فیلم‌ برداری و عکاسی HDR در رزولوشن بالا و دیگر موارد ارائه می‌شوند. برای این که بتوان از این قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری حداکثر استفاده را برد و فیلم برداری و عکاسی با گوشی را به چند سطح بالاتر رساند، باید از یک سری ابزار اضافی استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم ابزارهایی این چنینی را معرفی کنیم.

دسته سلفی

دسته‌های سلفی به جرات محبوب‌ترین ابزارهای کاربردی برای عکاسی با گوشی بوده و بیش از چیزی که تصور می‌کنید کارایی دارند. آن‌ها نه تنها می‌توانند عکاسی دست جمعی بدون نیاز به کمک گرفتن از دیگران را فراهم کنند، بلکه قابلیت تصویربرداری و فیلم برداری از زوایای مختلف را نیز فراهم می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان با کاملا بالا یا پایین آوردن دسته سلفی، عکس‌های بسیار جالبی به ثبت رساند.

برخی از دسته‌های سلفی را می‌توان به منظور بهبود تجربه عکاسی با گوشی به عنوان منوپاد نیز به کار برد و در مواقع لازم، گوشی را از طریق یک سه پایه در جایی خاص ثابت کرد. قیمت پایه‌های سلفی از 10 دلار آغاز شده و بسته به قابلیت‌ها و جنس بدنه بیشتر می‌شود.

تری پاد

دوربین‌ برخی گوشی های هوشمند امروزی به قابلیت‌ تثبیت‌کنندگی تصویر دیجیتالی مجهز می‌شود، اما در زمان نیاز به تحرک و جابه‌جایی زیاد حین تصویربرداری و مخصوصا فیلم برداری، همچنان نیازمند استفاده از ابزارهایی جانبی برای بهبود تجربه فیلم برداری و عکاسی با گوشی هستیم. تری پادها، ابزارهایی فوق‌العاده به این منظور هستند.

تری پاد

تری پادهای ساده به حداقل اجزای لازم مجهز می‌شوند، در حالی که مدل‌های پیشرفته‌تر، برای افزایش توانایی در دفع تحرکات، دارای مفصل‌های بیشتری مجهز شده‌اند. داشتن یک تری پاد برای هر ورزشکار امروز تقریبا الزامی است! با کمی گشت و گذار در فروشگاه‌های اینترنتی، می‌توان تری پادهایی مناسب با قیمت کمتر از 50 دلار نیز پیدا کرد.

اسلایدر مکانیکی

اسلایدر مکانیکی به خاطر فراهم کردن امکان جابه‌جایی پویا حین فیلم برداری و عکاسی با دوربین گوشی جزو دیگر ابزارهایی است که رفته رفته به میزان محبوبیت آن افزوده می‌شود. شاید به روش‌های دیگری نیز بتوان به نتیجه‌ای مشابه دست پیدا کرد، اما مزیت اسلایدرهای مکانیکی، فراهم آوردن ثبات در عین تحرک و جابه‌جایی است.

یک اسلایدر مکانیکی ساده، که به صورت دستی حرکت می‌کند قیمت پایینی دارد، اما موارد مجهز به موتور برای کمک به حرکت، با قیمت‌های بیشتری به فروش می‌رسند. فارغ از مدلی که برای بهبود تجربه عکاسی با گوشی خود خریداری می‌کنید، یک اسلایدر مکانیکی قادر است برای تحرک روی گستره‌ای از سطوح مختلف تنظیم شود.

لنز کلیپسی

افزایش قابلیت و کیفیت دوربین گوشی تنها با یک افزونه نیز امکان‌پذیر است. لنزهای کلیپسی روی دوربین گوشی قرار می‌گیرند. البته بسته به نوع لنز، ممکن است نیازمند استفاده از برخی قاب‌های محافظ مخصوص (به منظور نگهداری لنز) باشید.

یکی دیگر از مزایای لنزهای کلیپسی برای عکاسی با گوشی، تنوع آن‌ها است، به طوری که می‌توان بسته به نیاز یک لنز تله فوتو، سوپر واید و یا انواع دیگر را برای کاربردهای گوناگون خریداری کرد. اگر قادر به خرید گوشی های هوشمند (گران قیمت) دارای دوربین چندگانه نیستید، با استفاده از این نوع افزونه‌ها می‌توانید به قابلیت‌های دوربین گوشی کنونی‌تان بیفزایید. افزونه‌های ساخت دست شرکت‌های نه چندان معتبر را می‌توان به قیمت حدود 30 دلار خریداری کرد، اما محصولات برندهایی همچون Moment و Olloclip ممکن است بین 50 تا 100 دلار قیمت داشته باشند.

گیمبال

تثبیت‌کنندگی نوری تصویر دوربین گوشی های هوشمند رده بالا، احتمال محو شدن تصاویر و همچنین وجود جنبش‌های فراوان در ویدیوها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد، اما در صورت استفاده از دستگاه‌های فاقد این قابلیت و یا داشتن تحرک بیش از حد در زمان فیلم برداری و عکاسی، نیازمند استفاده از یک گیمبال خواهید بود.

گیمبال‌ها برای ضبط تایم لپس نیز فوق‌العاده هستند، چرا که می‌توانند با گذر زمان به آهستگی بچرخند. بهره بردن از حداکثر توان و قابلیت‌های یک گیمبال نیازمند یادگیری تمام تکنیک‌های کار با آن است. قیمت این محصولات بسته به برند سازنده و قابلیت‌های آن بین 100 تا 200 دلار خواهد بود.

پرینتر پرتابل

با وجود امکان ثبت عکس و ذخیره آن درون یک دستگاه، برخی کاربران هنوز علاقه‌مند به جمع‌آوری آلبوم‌های عکس‌های کاغذی متداول هستند. پیشتر نیاز داشتید بعد از گرفتن عکس به منزل یا محل کار بازگشته و با استفاده از پرینترهای رنگی متداول نسخه چاپی تصاویر مورد نظرتان را تهیه می‌کردید، اما محصولاتی همچون Kodak Photo Printer Mini امکان پرینت کردن آنی عکس‌های ثبت شده با گوشی هوشمندتان را فراهم می‌کنند.

پرینتر پرتابل

برخلاف سایر ابزارهای عکاسی با گوشی هوشمند که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، پرینتر رنگی بعد از خرید دستگاه دارای هزینه‌های جانبی هستند. به همین دلیل پیش از خرید به فکر هزینه‌های جاری لازم برای تهیه کاغذ و جوهر آن باشید.

میکروفون‌ اکسترنال

گوشی های هوشمند امروزی توانایی فوق‌العاده‌ای برای فیلم برداری دارند، اما یک ویدیوی باکیفیت بدون داشتن صدای مناسب کاری از پیش نخواهد برد. البته میکروفون گوشی ها برای ضبط صدای مناسب کفایت می‌کند، اما با بهره گرفتن از میکروفون‌های خارجی، کیفیت صوت نهایی ویدیو را به میزان فوق‌العاده‌ای بهبود خواهید بخشید.

میکروفون دور یقه‌ای

قیمت این محصولات بسته به برند سازنده و کیفیت آن از 15 دلار شروع شده و ممکن است به بیشتر از 60 دلار برسد. خرید میکروفون دور یقه‌ای به افرادی که به صورت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، شدیدا پیشنهاد می‌شود. با استفاده از میکروفون‌های دور یقه‌ای، کیفیت صوت به بهترین میزان ممکن می‌رسد، چرا که دستگاه ورودی کاملا کنار منبع صوت قرار دارد.

میکروفون شاتگان

محدودیت میکروفون‌های دور یقه‌ای به منظور جابه‌جایی سبب می‌‌شود برای برخی شرایط مناسب نباشند. برای داشتن آزادی عمل بیشتر در زمان فیلم برداری، نیازمند خرید یک میکروفون شاتگان خواهید بود که از طریق جک هدفون به گوشی متصل می‌شود.

مزیت اصلی این ابزار ضبط صدا، تمرکز روی منبع تولید صوت است، به طوری که میزان تاثیرگذاری نویزها روی ویدیوی اصلی به حداقل خواهد رسید. به وسیله جابه‌جایی سوی میکروفون می‌توان نقطه تمرکز آن را تغییر داد. قیمت‌ این محصولات بین 40 تا 100 دلار است.

سیستم میکروفون وایرلس

در صورت نیاز به افزایش محدوده پوشش‌دهی صدا حین فیلم برداری با دوربین گوشی، باید به سراغ سیستم‌های میکروفون بی‌سیم بروید. در این نوع محصولات ویژگی‌های سیستم‌های دور یقه‌ای و شاتگان ترکیب شده است. به لطف آن‌ها، بدون توجه به فاصله منبع‌های صدا از میکروفون، کیفیتی بی‌نظیر حاصل خواهد شد. قیمت سیستم‌های میکروفون وایرلس حدود 200 دلار است.

سیستم میکروفون وایرلس

اپلیکیشن‌های ویرایشگر موبایلی

استفاده از تمام ابزارهای بالای برای فیلم برداری و عکاسی با گوشی هوشمند سبب بی‌نیاز شدن از ابزارهای ویرایش تصویر یا ویدیو نمی‌شود. کاربران عادی به استفاده از برنامه‌های عادی که تنها فیلترها و افکت‌هایی ساده روی تصویر اعمال می‌کنند بسنده خواهند کرد، اما فردی که ابزارهای بالا را برای ضبط ویدیو یا عکاسی با گوشی خریداری کرده است، باید به فکر استفاده از نرم افزارهای حرفه‌ای‌تری باشد.

ابزارهای ویرایش ویدیو

به عنوان نمونه‌ای از ابزارهای رایگان حرفه‌ای برای ویرایش تصویر و ویدیو، که کاربران اندروید و آی او اس می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند، باید به PhotoDirector و PowerDirector اشاره کرد. بهره بردن از امکانات این ابزارها نیازمند مطالعه کامل مستندات آن‌ها است.

پهپاد

حین فیلم برداری و عکاسی از یک منظره یا سوژه خاص، دوربین گوشی هوشمند زوایا و چشم‌اندازهای محدودی ارائه می‌کند. به منظور پوشش‌دهی کامل همه زوایا و مخصوصا عکاسی و فیلم برداری از مناطقی که دسترسی مستقیم به آن‌ها فراهم نیست، نیازمند استفاده از یک کوآدکوپتر هستیم.

پهپاد

امروز حتی می‌توان کوآدکوپترهای مخصوص عکاسی و فیلم برداری را با استفاده از گوشی هوشمند کنترل کرد. برای افرادی که به منظور بهبود تجربه فیلم برداری و عکاسی با گوشی خود با مشکل بودجه رو به رو نیستند، خرید یک پهاد، اولین قدم ضروری است. برخی مدل‌ها به همراه دوربین مخصوص ارائه می‌شوند، اما به برخی دیگر می‌بایست دوربین‌های موبایل یا عکاسی حرفه‌ای متصل کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. ساخت دست شرکت‌ها > ساخت شرکت‌ها

  2. ولی هیچکدوم به اندازه رینگ لایت تاثیر نداره تو عکاسی