بزرگترین گودال جهان

بزرگترین گودال جهان در نیوزیلند، حقایق جالبی را افشا می‌کند + عکس

بزرگترین گودال جهان که چندی پیش در نیوزلند کشف شد، حقایق جالبی را با خود به همراه دارد. پس از شکافته شدن قسمتی از زمین در این کشور، دهانه‌ی یک آتشفشان 60 هزار ساله نیز پدیدار شد!

در سال 2018 گودال بزرگی در داخل مزرعه‌ای در مناطق ساحلی شمال نیوزیلند پدیدار شد. طبق تخمینی که زده شد ساخت این گودال غول پیکر دهه‌ها یا حتی یک قرن طول کشیده است.

این چاله‌ی بزرگ حدودا در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر روتوا در منطقه ای به نام  واقع شده است. این گودال طولش به اندازه طول 2 زمین فوتبال و عمقش به اندازه یک ساختمان 6 طبقه است.

برد اسکات، دانشمند و آتشفشان پژوه در آن زمان به انجمن مطبوعات وابسته (AP) گفت: «بزرگترین گودالی که قبل از این دیده بودم، حدودا یک سوم این گودال بود، بنابراین، این گودال بسیار بزرگ است».

در اوایل ماه مه، برای اولین بار دستیار مزرعه قبل از طلوع خورشید به سراغ این گودال آمد و از رفتن به درون شکاف اجتناب کرد. بعد از مدتی زمانی که هوا روشن و دید بهتر شد اندازه و بزرگی این شکاف عمیق آشکار شد.

بزرگترین گودال جهان

بزرگترین گودال جهان ، از عمقی به اندازه یک ساختمان 6 طبقه و طولی به اندازه 2 زمین فوتبال برخوردار بوده که در زیر یک مزرعه در نیوزیلند کشف شده است. یک آتشفشان پژوه می‌گوید: «ممکن است این گودال از 100 سال پیش به صورت زیرزمینی پیشروی کرده باشد و اخیرا بارش سنگین باران موجب شد تا این شکاف ظاهر شود.

رئیس مزرعه کالین ترماین گفت:

من در روشنایی روز بزرگی این گودال را دیدم. ما برای حفظ این گودال، دور آن را فنس کشیدیم؛ هرچند مطمئن بودیم هیچکس به داخل چنین گودال عمیقی نخواهد رفت.

طبق گفته های اسکات، ممکن است این گودال از 100 سال پیش شکل گرفته باشد و پس از چند دهه بارش، سنگ‌های آهکی پی زمین به آرامی فرسوده شده است. پس از یک دوره بارش شدید در پایان ماه آوریل که حدود 1 هفته طول کشید، آخرین مقاومت سنگ از بین رفت. این زمین ناهموار که شکافته شده، حدود 200 متر طول دارد؛ چیزی شبیه به فیلم 2012 رخ داده است.

نه تنها عمق این گودال زیاد است (20 متر)، بلکه ارزش ویژه‌ای نزد زمین شناسان دارد؛ زیرا ساختار تدریجی لایه‌های سنگ، رسوبات و خاک را در یک مدت زمان طولانی نشان می دهد.

بزرگترین گودال جهان

سرگشودن دهانه‌ی یک آتشفشان 60 هزار ساله پس از کشف بزرگترین گودال جهان در نیوزیلند

طبق گفته‌ی اسکات به یک شبکه‌ی خبری: آنچه من در انتهای این گودال می‌بینیم، اصلی ترین ذخایر آتشفشانی 60 هزار ساله است که از این دهانه خارج شد. سپس یک تپه رسوبی 10 الی 12 متری در بالای آن شکل گرفت و 3 متر از قسمت بالای آن را خاکستر آتشفشانی تشکیل می‌دهد.

چیزی که باعث شد تا این گودال انقدر بزرگ شود و رکورد بزرگترین گودال در نیوزیلند را ثبت کند بارش 170 میلیمتری باران در 38 ساعت بود. آتشفشان پژوهان و دانشمندان در هفته‌های آتی مشغول به کار، بازرسی از شکاف و دیدن چیزهایی که می‌توانند از آن‌ها اطلاعالت کسب کنند، خواهند شد. همچنین، ساکنان مزرعه خوشحالند که این گودال بزرگ آنها را نابود نکرده است. مثل دستیار مزرعه، گابریل لافالا که در تاریکی هوا از رفتن به درون گودال اجتناب کرد. او می‌گوید: «من می توانستم مرده باشم. بدنم را لمس کردم و به خودم گفتم من زنده ام.»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چ جآذبه های طبیعی باحالی هست و بی خبریم ها