تراکنش های موبایلی

تراکنش های موبایلی فقط با احراز هویت انجام خواهند شد

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت به زودی طرح احراز هویت تراکنش های موبایلی الزامی می‌شود؛ یعنی پرداخت‌های موبایلی برای افزایش امنیت فقط با یکی بودن نام مالک کارت بانکی با سیم کارت انجام خواهند شد.

مدتی قبل بانک مرکزی بخشنامه‌ای به شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) و شرکت‌های PSP (پرداخت الکترونیکی) ارسال کرد و شاپرک نیز بر اساس این بخشنامه از شرکت‌هایی که برای اجرای فرایند احراز هویت تراکنش های موبایلی طبق یکی بودن مالک کارت بانکی با سیم کارت گوشی موبایل، آمادگی دارند، درخواست کرده بود تا برای تست این فرایند به شرکت شاپرک مراجعه کنند. اکنون مسئولان بانک مرکزی از الزامی شدن این طرح در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند.

داوود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی عنوان کرد در آینده‌ای نزدیک احراز هویت در تراکنش های موبایلی الزامی می‌شود. هر چند اجرای این طرح در مراحل ابتدایی برای افرادی که سیم کارت و حساب بانکی آن‌ها با یکدیگر یکسان نباشد، مشکل‌هایی را به همراه خواهد داشت، اما چنین اقدامی کلاهبرداری‌های این حوزه را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. البته انتظار می‌رود این طرح دریافت خدمات را برای مردم کمی دشوار کند، ولی اجرایی شدن این طرح در راستای جلوگیری از سودجویی‌ها جزو اقدام‌های ضروری به حساب می‌آید.

تراکنش های موبایلی

محدودیت‌های طرح جدید تراکنش های موبایلی 

محمدبیگی در ادامه عنوان کرد زمان‌بندی اجرای طرح احراز هویت تراکنش های موبایلی بر اساس آمادگی کامل زیرساخت‌ها مشخص می‌شود. بدون شک اگر در خدمات بانکی مقررات سخت و محکمی را اعمال کنیم، از آسانی دریافت خدمات کاسته می‌شود، اما بانک مرکزی مدتی است با هدف افزایش امنیت کاربران، طرح احراز هویت تراکنش های موبایلی را به وسیله کنترل شماره کارت و شماره سیم کارت بررسی می‌کند. به همین دلیل در ابتدای امر، کاربرانی که سیم کارت و حساب بانکی آن‌ها با یکدیگر یکسان نباشد دچار مشکل می‌شوند.

تراکنش های موبایلی

رمز پویا اجباری خواهد شد

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد برای احراز هویت تراکنش های موبایلی به دو زیرساخت مهم نیاز داریم؛ در گام نخست باید سامانه‌ای برای کنترل شماره موبایل و شماره کارت انجام شود و در گام دوم نیز باید رمز پویا طراحی شود تا از آن در پرداخت‌های مجازی استفاده کنیم. به همین منظور به بانک‌ها اعلام شد که از بهمن‌ماه سال جاری باید رمز پویا را رعایت کنند و از اردیبهشت سال 98 این طرح اجباری می‌شود. گفتنی است رمز پویا باعث می‌شود فرایند امنیت پرداخت به همراه احراز هویت کامل شود و بانک مرکزی این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند.