فرونشست شهر تهران

فرونشست زمین در حال نابودی شهر تهران است!

این روزها خبرهای خوبی را از شهر تهران نمی‌شنویم. برخی از مناطق فروشنست می‌کند و حتی برخی از ساختمان‌ها نیز تخریب می‌شوند. اما علت این فرونشست زمین در سطح شهر چیست؟ آیا نابودی تهران نزدیک است؟

فرونشست و شکافت‌ها٬ باعث باز شدن سطح زمین در اطراف شهر تهران ٬ پایتخت ایران شده است. به نقل از آسوشیتد پرس٬ این شکاف‌ها باعث تخریب منازل مردم و زیرساخت‌های محلی نیز شده‌اند. علت اصلی شکافتن زمین در این کلان‌شهر٬ بحران آب برگرفته از رشد بی‌رویه‌ی جمعیت است. این منطقه در میان سه ده خشکسالی و بیابان‌زدایی مداوم قرار دارد. بر اساس یک گزارش که سال گذشته میلادی توسط Circle of Blue (یک سازمان غیرانتفاعی که بر مسائل مربوط به آب تمرکز دارد) منتشر شد٬ این مشکل به وجود آمده٬ به دلیل افزایش جمعیت این شهر به حدودا 8.5 میلیون نفر است.

برای تامین آب‌های مورد نیاز شهر تهران ٬ هر سال آب‌هایی که در سفره‌های زیرزمینی آن وجود دارد استفاده می‌کنند و این سفره‌ها برای پر شدن٬ شدیدا به آب باران نیازمند هستند. با توجه به گزارش آسوشیتد پرس٬ در این زمان بیشترین سهم از عرضه‌ی آب به کشاورزی غیر اصولی و ناکارآمد تعلق می‌گیرد.

شهر تهران سالانه 22 سانتی‌متر فرونشست می‌کند

در نتیجه٬ زمین خود به خود فرو می‌ریزد. به گفته‌ی مقامات دولتی٬ زمین اطراف تهران در ارتفاع 1200 متر فراتر از سطح دریا قرار دارد و سالانه 22 سانتی‌متر فروکش می‌کند. اما یک مطالعه که ماه فوریه در مجله‌ی Remote Sensing of Environment منتشر شد که اعداد و ارقام نسبتا مشابهی را نشان می‌دهد: بر اساس اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای٬ زمین شهر تهران سالانه 25 سانتی‌متر فروکش می‌کند.

فرونشست شهر تهران

فرونشست زمین موجب خرابی برخی ساختمان‌ها٬ ترک خوردن لوله‌های آب٬ ایجاد حفره‌هایی در زمین و شکاف‌هایی در طولانی مدت شده است. ساکنان محلی از سقوط ساختمان‌هایشان می‌هراسند. فرودگاه٬ پالایشگاه نفت٬ بزرگراه‌ها و راه آهن نیز از جمله مناطق محلی هستند که توسط فرونشست‌ها٬ با تهدیدهای جدی روبرو شده‌اند. به گزارش آسوشیتد پرس٬ این مشکلات تا حدی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی بوده که از زمان اول انقلاب٬ بر ایران اعمال شده است. ایران در خلال این تحریم‌ها٬ تلاش کرده تا همواره مشکل تغذیه‌ی مردم را برطرف کند و این مسئله٬ مصرف آب را تحت تاثیر خود قرار داده است.

برخی از این آسیب‌ها می‌توانند دائمی باشند٬ زیرا تحقیقاتی که در ماه فوریه انجام شده٬ نشان می‌دهد که حتی پس از بارندگی نیز زمین دوباره فرو می‌نشیند. این نشان می‌دهد که سنگ‌های موجود در شهر تهران ٬ توانایی خود در جذب آب را از دست داده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. لعنت به کسی که بگه اینا عذاب الهیه , 1000 تا کارشناس گفتن که ابهای زیرزمینیه تهران داره نابود میشه کسی شنید ؟ اینم نتیجش. فک نکنم تا 10 سال دیگه یه خونه تویه مرکز تهران سالم بمونه مخصوصا طرفهای بازار.
    تهران که داخل پرانتز کرمانشاه ؟ دریاچیه ارومیه ؟ بعد بیایید راجب افزایش قیمتها موبایل و ماشین حرف بزنید یا رفع فیلتر تلگرام یا فیلتر اینیستا گرام.
    همه دنیا رو فیلتر کنید جهنم ولی ناموسن به مردم این مرز و بوم رحم کنید!

  2. تا ما میخایم بریم حالا بدبختی شد

  3. می‌حراسند > می‌هراسند