ماهواره دوستی

ماهواره دوستی در آینده نزدیک به فضا پرتاب خواهد شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت مراحل ساخت ماهواره دوستی به اتمام رسیده و به زودی به فضا پرداخت می‌شود. آذری جهرمی از به پایان رسیدن ساخت ماهواره‌های ایرانی ظفر، ناهید 1 و ناهید 2 هم خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه اولین همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن عنوان کرد در هفته فضایی مراحل ساخت نخستین پارک فناوری فضایی و کسب‌وکارهای فضاپایه در استان مازندران شروع می‌شود. در این پارک فضایی شرکت‌های خصوصی وجود خواهند داشت و دولت نیز برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در مناطق مختلف کشور از آن‌ها حمایت خواهد کرد. یکی از حمایت‌های دولت،‌ آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای است که شرکت‌های خصوصی را توانمند می‌کند؛ برای مثال این شرکت‌ها با مشاوره دادن به کشاورزان می‌توانند به آن‌ها اطلاع دهند که چه زمانی محصول خود را بکارند تا بیشترین سود را کسب کنند.

ماهواره دوستی

ماهواره دوستی آماده پرتاب است

آذری جهرمی در ادامه عنوان کرد در حال حاضر ماهواره دوستی دانشگاه صنعتی در برنامه‌های پرتاب ماهواره‌ای قرار دارد و به زودی به فضا پرداخت خواهد شد. از سویی محققان دانشگاه علم‌وصنعت نیز از روند ساخت ماهواره ظفر خبر داده‌اند و این ماهواره در مدار 500 تا 600 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت. طول عمر ماهواره ظفر 2.5 تا 3 سال بوده و تا شهریورماه سال 1398 تکمیل می‌شود.

ماهواره دوستی

وزیر ارتباطات در ادامه افزود مراحل ساخت ماهواره ناهید 1 به پایان رسیده و فرایند ارسال آن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. از سویی طراحی و ساخت ماهواره ناهید 2 هم تمام شده و مدل پروازی آن در آینده‌ای نزدیک آماده می‌شود. ماهواره ناهید 2 یک ماهواره مخابراتی است و تا پایان خردادماه سال 1398 تکمیل می‌شود. طول عمر این ماهواره 2.5 سال است و با هدف ایجاد منظومه ماهواره‌ای در مدار لئو به فضا پرتاب می‌شود.

کاربردهای فناوری فضایی

وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد هم‌اکنون در کشورها با بحران‌هایی نظیر خشکسالی و کم‌آبی مواجه‌ایم و برای سازگار شدن با پدیده خشکسالی به مدیریت منابع آب نیاز جدی داریم. به کمک پایش داده‌های فضایی بخش کشاورزی، متوجه شدیم که در قلب کشور در زمینی به مساحت حدود 70 هکتار، خشخاش کشت می‌شود. این کشف در شرایطی است که پیش از آن در خصوص این منطقه اطلاعاتی نداشتیم و به همین دلیل نمی‌توانستیم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مناسبی انجام دهیم. در همین رابطه اطلاعاتی که از طریق ماهواره‌ها به‌دست آورده‌ایم را در اختیار مسئولان قرار خواهیم داد تا در این خصوص پیگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. قبلیه امید وارم واسشون ترجبه داشته باشه و این با سلامتی به مدار بره