عمیق ترین عکس فضایی تلسکوپ هابل عمیق‌تر شد!

عمیق ترین عکس فضایی تلسکوپ هابل عمیق‌تر شد!

عمیق ترین عکس فضایی موجود که توسط تلسکوپ معروف هابل ثبت شده، زمینه فراژرف هابل (Hubble Ultra-Deep Field) نام دارد که در تازه‌ترین پژوهش ستاره شناسان، جزئیات آن به کمک تکنولوژی‌های جدید به میزان شگفت‌انگیزی دقیق‌تر شده‌ است.

عمیق ترین عکس فضایی تلسکوپ هابل تصویری ترکیبی است که چیزی در حدود 10 هزار کهکشان مختلف را در یک گوشه از آسمان نشان می‌دهد و با نام زمینه فراژرف هابل (Hubble Ultra-Deep Field) یا همان HUDF شناخته می‌شود.

این تصویر که از کنار هم گذاشتن صدها عکس ثبت شده توسط هابل در طول سال‌ها به دست آمده، یکی از معروف‌ترین تصاویر تلسکوپ هابل به شمار می‌رود که تا پیش از این به عنوان عمیق ترین عکس فضایی موجود شناخته می‌شد. با این وجود در تازه‌ترین تحقیقات، دانشمندان موفق شدند که با تجزیه و تحلیل مجدد تصویر مورد نظر، جزئیات آن را دقیق‌تر کنند.

عمیق ترین عکس فضایی تلسکوپ هابل عمیق‌تر شد!

ورژن قبلی عکس HUDF که در سال 2012 منتشر شد

عمیق ترین عکس فضایی ثبت شده جزئیات شگفت‌انگیزی از کهکشان‌ها را آشکار می‌کند

آلخاندرو بورلاف (Alejandro Borlaff)، سرپرست تیم تحقیقاتی این پژوهش می‌گوید که او و همکارانش برای دستیابی به تصویر جدید، آرشیو عکس‌های اولیه ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل را مجددا مورد بررسی قرار دادند و فرآیند ترکیب عکس‌ها را برای بالا بردن کیفیت تصویر نهایی، بهبود بخشیدند.

به این ترتیب ورژن جدید عمیق ترین عکس فضایی اطلاعات بیشتری را در مورد کهکشان‌های دور و کوچک موجود در تصویر آشکار کرد و محدوده‌های مربوط به کهکشان‌های نزدیک‌تر نشان داده شده در HUDF را بیشتر از گذشته، توسعه داد؛ با در نظر گرفتن نسخه جدید عمیق ترین تصویر فضایی می‌توان گفت که برخی از کهکشان‌های موجود در عکس حدودا دو برابر بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که پیش از این تصور می‌شد.

عمیق ترین عکس فضایی تلسکوپ هابل عمیق‌تر شد!

نسخه جدید تصویر معروف HUDF

تلسکوپ فضایی هابل برای اولین بار در آوریل سال 1990 به مدار زمین وارد شد و در ابتدای ماموریتش با مخابره تصاویر تار و بی‌کیفیت، خبرساز شد. با این وجود دانشمندان مسئول در آن زمان اعلام کردند که نوعی مشکل جزئی در آینه اصلی هابل باعث تار شدن عکس‌ها شده و فضانوردان پس از انجام تعمیرات لازم در سال 1993 این مشکل را برطرف کردند.

این تعمیرات در قالب اولین ماموریت از پنج ماموریتی بود که با هدف تعمیر و نگهداری تلسکوپ هابل انجام شد. در آخرین مورد از این ماموریت‌ها که در سال 2009 انجام شد، اصلی‌ترین دوربین موجود بر روی تلسکوپ که WFC3 نام دارد، بر روی آن نصب شد. هم اکنون اکثر تصویربرداری‌های هابل به کمک این دوربین انجام می‌شود.

تصویر HUDF هم از مدت‌ها پیش دائما توسط دانشمندان تجزیه و تحلیل می‌شده و هرچند وقت یک‌بار ورژن جدیدی از آن منتشر شده است. اولین نسخه این عکس مربوط داده‌های جمع‌آوری‌شده از اواخر سال 2003 تا اوایل 2004 بود و در تازه‌ترین ورژن این عکس هم که اخیرا مقاله آن در ژورنال “Astronomy & Astrophysics” به چاپ رسیده، اطلاعاتی که بیشتر آن از طریق دوربین WFC3 جمع‌آوری‌شده، مبنای کار محققان بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. فراژرف ترازاینهاهم کشف خواهندشداین کائنات پانزده میلیاردساله که درحال انبساط وتورم است این قدرتی بی نظرازآفریننده بی همتاست.

  2. بینظیره منکه موندم توش

  3. عظمت ینی این واقعا ما هیچی نیستم جلوش