قیمت اینترنت

قیمت اینترنت با وجود شبکه ملی اطلاعات کاهش پیدا کرد

قیمت اینترنت در ایران به دلیل راه‌اندازی مرکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات نسبت به شبکه بین‌المللی اینترنت به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است و این کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

بسیاری از کاربران همواره خواستار کاهش قیمت اینترنت هستند و طی سال‌های گذشته مسئولان ارتباطی کشور از جمله وزارت ارتباطات به این خواسته کاربران توجه کرده و اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. از این رو از سال 92 تا 96 به میزان 60 درصد قیمت اینترنت کاهش پیدا کرده است. یکی از اقدام‌های اصلی وزارت ارتباطات در راستای کاهش قیمت اینترنت، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بود. بدون شک در شرایط فعلی اقتصادی، مردم انتظار دارند صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور قیمت اینترنت را کاهش داده و کیفیت آن را به سطح جهانی برساند.

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی تفکیک شد و میزان تعرفه‌ها نیز به همین دلیل کاهش پیدا کرد؛ زیرا به واسطه آن دسترسی مردم به سرویس‌های ملی با هزینه کمتری انجام شده و به دنبال ایجاد مراکز تبادل داده در ایران، قیمت سرویس‌های داخلی به حدود یک‌سوم سرویس‌های بین‌المللی رسیده است. این کاهش قیمت از اوایل مردادماه سال 95 به صورت رسمی اجرا شد و بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تمامی ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی موظف هستند این روش تعرفه‌گذاری را رعایت کنند.

قیمت اینترنت

کاهش قیمت اینترنت

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد یکی از مسائلی که مرکز تبادل داده شبکه ملی اطلاعات را نسبت به شبکه بین‌المللی اینترنت متمایز می‌کند، موضوع قیمت اینترنت است. در همین رابطه شرکت‌های متعددی که این تفاهم‌نامه را امضا کرده‌اند، قیمت محتوای داخلی را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهند.

صادق عباسی شاهکوه، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به موضوع قیمت‌گذاری‌های مصوبه 237 اشاره کرد و گفت:

با تصویب این قانون، میزان تعرفه مصرف داخلی کاربران به روش دیگری محاسبه خواهد شد تا کاربران از چگونگی مصرف اینترنت خود مطلع شوند. در سراسر جهان سهمی برای حجم کف فعالیت‌های اینترنتی لحاظ می‌شود که این میزان در ارتباط با سرویس‌های داخلی حدود 2 برابر است. با اجرا شدن این مصوبه، تعرفه اینترنت آزاد موبایل و ADSL به میزان 20 درصد کاهش پیدا می‌کند.

قیمت اینترنت

تبدیل اینترنت ثابت حجمی به غیرحجمی

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم در گذشته از تبدیل اینترنت ثابت حجمی به غیرحجمی خبر داده بود که قرار شد توسط وزارت ارتباطات قیمت آن مشخص شود، اما کاربران به تعرفه‌گذاری‌ها اعتراض کردند و سرانجام با ایجاد تغییرات جدید، این طرح در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شد تا طرح اینترنت غیرحجمی اجرا شود. بر اساس تعرفه‌های جدیدی که از سال قبل اجرا شده است و طبق آمار وزیر ارتباطات، قیمت اینترنت نسبت به تعرفه‌های قبلی به میزان 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

قیمت اینترنت

به طور کلی در طرح جدید، مشتریان فقط سرعت اینترنت را خریداری می‌کنند، اما بر اساس سقف مصرفی که ارائه می‌شود، متوجه می‌شویم که در برخی از سرویس‌ها قیمت هر گیگابایت کمتر از 1 هزار تومان است که البته این تعرفه در برخی از سرویس‌ها تا 3 هزار و 500 تومان نیز تغییر می‌کند. در حال حاضر کارشناسان بر این باورند که به زودی فروش پهن باند رایگان خواهد شد و در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که میزان تعرفه دسترسی کاربران به پهنای باند اینترنت در سایر کشورها کاهش پیدا می‌کند. در همین رابطه اپراتورها نیز نوع ارائه اینترنت را از حجم به سرعت تغییر داده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. چند روزه حس میکنم دنبال یه چیزی هستن گرونش کننن

  2. فقط این جشنواره ایا خوبن

  3. ن والا گرون ترم شده چیش کاهش یافته

  4. دروغ چرا؟ نتِ داخلی شاید بین شما و اپراتورا معنی‌دار باشد ولی برای مصرف‌کننده نیست؛ طبق تعریفِ اپراتورا، چنین چیزی اصلاً امکان تحقق ندارد؛ زیرا حتا یک بیت مصرف بین‌الملل [که خواه‌ناخواه امری ناگزیر است] موجب حذف تعرفۀ داخلی و إعمال تعرفۀ بین‌الملل خواهدشد.