خرید خودرو

نگاهی به وضیعت نابسامان بازار خودرو در ایران؛ خرید خودرو اصلا به صرفه نیست

با توجه به وضعیت بازار، خرید خودرو به صرفه نیست؛ چراکه مدتی است که قیمت خودروها به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و قیمت خودروهای داخلی نیز بر مبنای 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار محاسبه می‌شود.

خودروسازان داخلی اعم از ایران خودرو و سایپا در روز 30 بهمن 97 طرح فروش فوری محصولات خود را آغاز کردند که در همان ساعت اولیه به پایان رسید. این طرح‌های فروش در حالی اجرا شدند که پیش‌تر اعلام شده بود این محصولات بر مبنای 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار و بر اساس نرخ اعلامی هفته اول بهمن به مشتریان عرضه خواهند شد، اما قیمت‌های مندرج در بخشنامه‌ها با قیمت بازار فعلی خودرو یکسان بود. از سویی نقش وزارت صنعت و سایر نهادهای نظارتی نیز کمرنگ‌تر از قبل شده است.

قیمت خودروهای داخلی و خارجی همانند قیمت محصولات سایر صنایع به دلیل بحران‌های ارزی و شروع دوره جدید تحریم‌ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد. این شرایط باعث شد تا خودروسازان مجددا پیشنهاد آزادسازی قیمت محصولات خود را مطرح کنند که سرانجام شورای رقابت از تنظیم بازار خودرو کنار گذاشته شد و وزیر صنعت هم با تعیین قیمت خودرو بر اساس 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار موافقت کرد.

خرید خودرو

افزایش قیمت خودرو با هدف افزایش تولید

مدتی قبل وزیر صنعت اعلام کرده بود افزایش قیمت خودرو بر مبنای 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار با هدف افزایش تولید انجام می‌شود، اما شواهد به خوبی نشان می دهد هیچ‌یک از این اهداف عملی نشده است. از ابتدای سال 97 خودروسازان عنوان می‌کردند که به دلیل نداشتن نقدینگی و بدهی به قطعه‌سازان نمی‌توانند خودروهای ناقص خود را تکمیل کنند، اما این سوال مطرح می‌شود با وجود اینکه هنوز وام 4 هزار میلادی به خودروسازان پرداخت نشده است، آن‌ها چگونه توانسته‌اند در همین مدت کم محصولات خود را تکمیل و طرح فروش فوری برگزار کنند؟

خرید خودرو

بدون شک شرایط بحرانی بازار خودرو برای دلالان منفعت زیادی داشته است، اما در این بین خودروسازان نیز سود برده‌اند؛‌ چراکه مبنای قیمت‌گذاری محصولات آن‌ها 5 درصد کمتر از حاشیه بازار است و در این شرایط بحرانی قیمت حاشیه بازار نیز افزایش پیدا می‌کند و به همین سادگی خودروسازان سود بیشتری به دست می‌آورند. از سویی نقش وزارت صنعت، سازمان حمایت و سایر نهادهای نظارتی نیز بیش از پیش کمرنگ شده است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی ایده مناسبی نخواهد بود.

افزایش روزانه قیمت خودرو 

در 30 بهمن 97 گروه خودروسازی سایپا 8 محصول خود را در طرح فروش فوری به مشتریان عرضه کرد که ظرفیت فروش در کمتر از 2 ساعت به پایان رسید و طرح فروش فوری محصولات ایران خودرو نیز کمتر از 30 دقیقه تکمیل ظرفیت شد. در این طرح فروش، خودروهای سایپا 131 با قیمت 37 میلیون و 100 هزار تومان و خودرو سایپا 151 با قیمت 38 میلیون تومان به مشتریان عرضه شدند. خودرو تیبا نیز با قیمت 40 میلیون و 800 هزار تومان به فروش رسید، اما همین خودرو بر اساس قیمتی که در هفته اول بهمن منتشر شد قیمت آن 40 میلیون و 660 هزار تومان بود. خودرو ساینا نیز با قیمت 47 میلیون تومان عرضه شد.

خرید خودرو

پژو 206 تیپ 2 را در 13 بهمن 97 که قیمت آن 57 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده بود، در این طرح فروش با قیمت 72 میلیون تومان عرضه شد. پژو 207 آی دنده‌ای با قیمت 94 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 405 GLX نیز با قیمت 72 میلیون تومان فروخته شدند. این در حالی است که قیمت بازار 405 GLX در 7 بهمن حدود 58 میلیون و 500 هزار تومان بود. در روزهای گذشته برخی از منابع خبری، قیمت بازار پراید را 50 میلیون تومان اعلام کرده بودند. به طور کلی شواهد به خوبی نشان می‌دهد که خرید خودرو در حال حاضر بری مشتریان به صرفه نخواهد بود.

مجلس پیگیر وضعیت خرید و فروش خودرو است

قرجه طیار، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص گرانی خودرو عنوان کرد مجلس به صورت جدی به این موضوع وارد می‌شود و با مقصران این اتفاق به صورت جدی برخورد می‌کند. در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که مردم فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند و به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی و وزارت صنایع باید راهکارهای مناسبی را برای جلوگیری از این شرایط در نظر بگیرد. این افزایش عجیب قیمت خودرو اصلا قابل قبول نیست.

قرجه طیار در ادامه خاطرنشان کرد:

در حال حاضر خودروسازان بر خلاف حمایت‌هایی که از آن‌ها انجام شده است، مدیریت خوبی را انجام نداده‌اند. مردم انتظار دارند این موضوع مدیریت شود و ما امیدواریم وزیر صنعت و مدیران خودروسازی در این باره تدابیری را بیندیشند. ما باید دست کسانی که می‌خواهند به این بازار وارد شوند را باز بگذاریم تا رقابت ایجاد شود، کیفیت خودروها افزایش پیدا کند و جلوی انحصاری که در قیمت‌گذاری وجود دارد و باعث می‌شود خودروسازان هر قیمتی که می‌خواهند اعمال کنند، گرفته شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خدایا خودت به داد این مردم برس من ۳۸ سالمه از بچگی همش کار کردم هنوز که هنوز نتانستم ی ماشین بخرم اخه این چه مملکتی اخه قیمت ماشین باید اینقدر باشه به خدا روزی هزار بار ارزوی مرگ مکنم خدا براتان نسازه اخه ظلم چقدر مگه ما چه گناهی کردیم که تو ایران خراب مانده به دنیا امدیم

  2. یکی از آرزوهام اینه که دوتا شرکت ورشکست بشن

  3. خوبه تازه تازه همه دارن اعلام میکنن

  4. خدایی اصلا نمیشه خرید