طرح های فروش خودرو

دلیل استقبال مردم از طرح های فروش خودرو چیست؟

این روزها قیمت خودروها به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است و استقبال مردم از طرح های فروش خودرو نیز واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، اما دلیل استقبال و هیجان مردم برای خرید خودرو چیست؟

مدتی است که در بازار خودرو شاهد نوسان شدید قیمت‌ها هستیم که به همین دلیل کارشناسان این حوزه به مشتریان هشدار می‌دهند تا در مواجهه با چنین بحران‌هایی رفتارهای هیجانی نشان ندهند. البته رفتار مشتریان در خصوص خرید خودرو با نحوه عرضه محصولات خودروسازان رابطه مستقیمی دارد، اما به طور کلی رفتار مشتریان بسیار عجیب است؛ چراکه در بازه‌های مختلفی اصلا به خرید خودرو تمایلی ندارند، اما در برخی اوقات چنان از طرح های فروش خودرو استقبال می‌کنند که باعث می‌شود این طرح‌ها در همان ساعت اولیه به پایان برسند.

پیامدهای استقبال مردم از طرح های فروش خودرو

کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند که این رفتار عجیب مشتریان برای خرید خودرو باعث شده است تا قیمت محصولات تولیدی با افزایش روبه‌رو شده و بازار نیز به طرز عجیبی ملتهب شود. بدون شک خودروسازان نیز در خصوص چگونگی عرضه محصولات خود در این آشفتگی نقش زیادی دارند، اما نمی‌توان رفتار عجیب متقاضیان را در برابر طرح های فروش خودرو نادیده گرفت. در واقع مشتریان بر این باورند که ممکن است در سال آینده با تورم شدیدی مواجه شویم و قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کند، پس چه بهتر که فرصت را از دست نداده و خودرو مورد نظر خود را خریداری کنیم، اما برخی از مشتریان و عده‌ای از کارشناسان معتقدند که قیمت‌ها حباب بوده و به زودی از بین می‌رود و برای خرید خودرو نباید عجله کرد.

طرح های فروش خودرو

البته برخی از کارشناسان نیز عنوان می‌کنند این استقبال‌های پرشور مردم به این دلیل است که آن‌ها خودرو مورد نظر خود را در گذشته پیدا نکرده‌اند و منتظر می‌مانند تا آن خودرو از سوی خودروساز تولید و به بازار عرضه شود. به همین دلیل زمانی که این طرح های فروش خودرو شروع می‌شود، آن‌ها به شدت استقبال می‌کنند. به طور کلی کارشناسان اعتقاد دارند که عواملی چون نرخ ارز، انتظار افزایش تورم و وجود دلالان در بازار خودرو باعث شده است که قیمت خودروها افزایش پیدا کند و مشتریان نیز از هراس افزایش بیشتر قیمت خودرو، از طرح های فروش خودرو استقبال می‌کنند.

تقاضا موجب افزایش قیمت می‌شود

به عقیده بسیاری از کارشناسان، تقاضا در افزایش قیمت خودرو نقش زیادی داشته است. در واقع افزایش تحریم‌ها و وضعیت ناپایدار اقتصاد کشور باعث می‌شود تا میزان تولید خودروسازان با مشکل مواجه شود. در حال حاضر تولید خودروسازان به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده که این موضوع روی کیفیت محصولات آن‌ها نیز تاثیر مستقیمی گذاشته است. از این رو مشتریان با این تصور که ممکن است تولید و کیفیت محصولات خودروسازان کاهش پیدا کند در طرح های فروش خودرو شرکت می‌کنند.

طرح های فروش خودرو

از سویی کارشناسان معتقدند که در سال‌های آینده میزان درآمدهای ارزی دولت از فروش نفت به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند که بدون شک دولت برای جبران کسری بودجه میزان چاپ اسکناس را بالا می‌برد و چنین اقدامی نرخ تورم را افزایش می‌دهد. از این رو با افزایش نرخ تورم، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند و مشتریان با علم به این موضوع خواهان خرید خودرو هستند. البته برخی از مشتریان نیز بر این باورند که این شرایط فعلی موقتی بوده و در آینده وضعیت بهتر می‌شود. از این رو برای خرید خودرو تمایلی نداشته و به سیاست‌های دولت مبنی بر حل مشکلات امیدوارند.

دلایل افزایش قیمت خودرو

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو عنوان می‌کند در حال حاضر افزایش نرخ ارز، انتظار افزایش تورم و وجود دلالان باعث می‌شود تا قیمت خودرو به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند و این عوامل در روزهای گذشته بازار خودرو را ملتهب کرده است. بدون شک تقاضای زیادی که از سوی مصرف‌کننده واقعی یا دلالان وجود دارد باعث می‌شود تا روند صعودی افزایش قیمت ادامه پیدا کند. امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو نیز می‌گوید اگر فروش فوری خودروسازان ادامه پیدا کند بدون شک وضعیت بازار را کنترل کرده و قیمت را کاهش می‌دهد.